رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نرخ حق العمل برای تبدیل هرکیلوگرم شلتوک به برنج در شالیکوبی‌های سنتی 370 تومان و شالیکوبی‌های مدرن را 400 تومان اعلام کرد.

اعلام نرخ تبدیل شلتوک به برنج در شالیکوبی‌های گیلان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی درجانی امروز در جمع خبرنگاران با اعلام نرخ نرخ حق العمل‌کاری شالیکوبی‌ها برای تبدیل شلتوک به برنج اظهار کرد: نرخ حق العمل برای تبدیل هرکیلوگرم شلتوک به برنج در شالیکوبی‌های سنتی 370 تومان و شالیکوبی‌های مدرن 400 تومان است.

وی با تأکید بر اینکه صاحبان شالیکوبی‌ها موظفند سبوس و نیم دانه را به شالیکاران گیلانی تحویل دهند، گفت: بازرسان تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی، سازمان صمت و کارشناسان استانداری بر اجرای مصوبه نرخ حق العمل‌کاری شالیکوبی‌ها نظارت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان صرفه‌جویی در مصرف آب و بهره‌وری در منابع پایه آب را از اقدامات این سازمان عنوان و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، معرفی نمونه‌های ارقام برنج زودرس که آب کمتری مصرف می‌کنند، از مهم‌ترین اقدامات در راستای صرفه‌جویی و بهره‌وری از منابع آب است.

درجانی استفاده از ظرفیت روان آب‌ها جهت آماده‌سازی زمین شالیزاری به ویژه انجام شخم زمستانه را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی برای صرفه‌جویی و بهره‌وری در منابع آب عنوان کرد و افزود: در سال زراعی جاری، در 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شخم زمستانه با استفاده از روان آب‌ها و بارندگی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار شخم زمستانه با استفاده از روان آب، حدود هزار مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب صورت می‌گیرد، گفت: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی به ویژه در محصول استراتژیک برنج پیگیری برای اصلاح، توسعه و ترویج ارقامی هستند که آب کمتری مصرف کرده و زودرس باشند تا زمین برای کشت دوم نیز آماده شود.

انتهای پیام/84007