​رئیس انجمن چشم پزشکی ایران معتقد است به‌رغم ارائه روش‌هایی چون لیزیک و لازک برای رفع عیوب انکساری چشم، اما همچنان عینک، بهترین و سلامت‌ترین وسیله برای اصلاح عیوب انکساری است. با این حال اثربخشی اعمال جراحی لیزیک و لازک برای رفع دوربینی و نزدیک‌بینی از 19 تا 55 سالگی به شرط انتخاب درست بیمار به قوت خود باقی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش بهداشت نیوز: با این تفاسیر در گفت و گویی با دکتر محمود جباروند، رئیس انجمن چشم پزشکی ایران بر باید‌ها و نبایدهای عمل لیزیک مروری خواهیم داشت.

چه افرادی برای انجام عمل لیزیک مناسب هستند؟

گزینه‌‌های مناسب برای اصلاح عیوب انکساری از میان افرادی که حاضر به استفاده از عینک نیستند با معاینات لازم انتخاب می‌شوند. اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب گزینه مناسب عمل لیزیک، ثابت بودن شماره چشم بیمار در فاصله شش تا ۹ ماه و ترجیحا تا یک‌سال است که اگر اینها رعایت شود و بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد، احتمال برگشت اثرات درمانی این نوع جراحی بسیار کم است. به بیان دیگر، اگر تغییرات شماره چشم شخص، ثابت شده و توپوگرافی چشمش نیز نرمال باشد، می‌تواند تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

اصولا عمل لیزیک برای کسانی که عینک یا لنزهای تماسی نمی‌توانند استفاده کنند پیشنهاد می‌شود. اگر به هر دلیلی شخص نمی‌خواهد از عینک استفاده کند با مراجعه به چشم پزشک و تحت شرایط لازم می‌تواند تحت جراحی عیوب انکساری قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی

خرید برنج ایرانی طارم درجه یک فریدون کنار

خرید برنج ایرانی طارم درجه یک فریدون کنار

 

برای چه کسانی عمل لازک پیشنهاد می‌شود؟

لازک، عمل جراحی عیوب انکساری است و برای کسانی که شماره چشم پایین‌تری دارند دارای مزایایی نسبت به عمل لازیک

از جمله حفظ مقاومت قرنیه است. جراح بر اساس نتیجه بررسی عیب انکساری و توپوگرافی چشم بیمار، جراحی را انجام می‌دهد. بی‌شک تصمیم جراح هر چه باشد باید از سوی بیمار پذیرفته شود تا نتیجه درمانی موثر و ماندگار از عمل جراحی گرفته شود.

درمان پیر‌چشمی هم با عمل لیزیک، ممکن است؟

درمان پیر‌چشمی کار سختی است و بهترین روش برای رفع این عارضه، استفاده از عینک است. البته برای رفع پیرچشمی، کار گذاشتن برخی لنزهای داخل قرنیه در برخی شرایط می‌تواند موثر باشد که هزینه بالایی دارد و ما پیشنهاد نمی‌کنیم.

فردی که لیزیک می‌شود با محدودیت‌هایی در فعالیت هایش مواجه خواهد شد؟

کسانی که عمل لیزیک یا لازک می‌شوند، بهتر است سه تا چهار هفته از کوهنوردی و شنا پرهیز کنند، چون باعث تغییراتی در چشم‌شان می‌شود.

تاری دید به‌ویژه در کارهای نزدیک مثل مطالعه بعد از جراحی طبیعی است؟

تاری دید برای کارهای نزدیک، طبیعی است که البته ظرف دو تا

سه هفته بهبود می‌یابد. ولی در سنین بالای ۴۰ سال به‌ویژه در چشم‌های آستیگمات حتما بعد از جراحی عیوب انکساری باید از عینک مطالعه استفاده شود.

ولی کسانی که برای دوربینی جراحی شده‌اند حتی اگر بالای ۴۰ سال داشته باشند در یکی دو ماه اول، بدون عینک دید نزدیک خوب و دید دور تار خواهند داشت، ولی بعد از این مدت، وضعیت دیدشان برعکس خواهد شد و باید برای نزدیک از عینک استفاده کنند، چون دچار پیر‌چشمی شده‌اند.

عصبانیت شدید یا گریه بعد از جراحی لیزیک خطرناک است؟

خیر خطرناک نیست.

چرا گفته می‌شود لیزیک برای افراد بالای ۴۰ سال نباید انجام شود؟

چون بعد از ۴۰ سالگی چشم‌ها دچار پیر‌چشمی می‌شوند بر این مساله تاکید می‌شود. گرچه با عمل لیزیک در این سنین، دید دور افراد بهتر می‌شود و حتی برای رانندگی و ورزش کردن دیگری نیازی به عینک نخواهند داشت، ولی به‌دلیل پیر‌چشمی برای نزدیک، نیاز به عینک خواهند داشت.

فصل خاصی برای این عمل مناسب‌تر است؟

فصل خاصی مطرح نیست، ولی عمل جراحی برای رفع کدورت قرنیه بهتر است در بهار و تابستان نباشد.

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، می‌توانند تحت عمل لیزیک قرار بگیرند؟

اگر بیماری دیابت درتغییر بافت شبکیه آنها تاثیر مستقیمی نگذاشته باشد، ممانعتی برای انجام این نوع جراحی ندارند. ولی اگر دچار تغییرات ته چشمی شده باشند، بهتر است تحت عمل قرار نگیرند.

نمره چشم پس از عمل لیزیک برگشت خواهد داشت و این‌که می‌شود چند بار این عمل را انجام داد؟

معمولا نمره چشم برگشت‌پذیر نیست مگر در موارد خاصی که نمره چشم ثابت نشده یا وقتی تغییراتی در ضخامت قرنیه اتفاق بیفتد که قابل جبران است و می‌شود اینها را برای بار دوم، تحت عمل جراحی قرار داد.

 

منبع: جام جم