انتخاب وسیله حمل و نقل همواره یکی از دغدغه‌های مسافران بوده و هست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر قصد دارید بدون استفاده از خودروی شخصی سفری زمینی را تجربه کنید، دو تا از رایج‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی قطار و اتوبوس است. انتخاب یکی از این دو در نگاه اول شاید چندان مساله سختی به شمار نیاید؛ اما پس از بررسی ریزبینانه تفاوت‌های سفر با این دو وسیله نقلیه متوجه خواهید شد که انتخاب درست وسیله نقلیه تا چه حد می‌تواند در کیفیت سفر شما تاثیرگذار باشد. همانطور که میدانید پیش از سفر با قطار یا اتوبوس باید بلیط تهیه کنید، اما قبل از اینکه شیوه خرید بلیط اتوبوس از علی بابا را توضیح دهیم، خوب است که به چند سوال پاسخ دهید. پاسخ به این سوالات کمک شایانی به تسهیل تصمیم‌گیری درباره این انتخاب مهم خواهد کرد.

سوالاتی که قبل از انتخاب وسیله نقلیه سفر باید به آنها پاسخ دهید!

همانطور که گفتیم پیش از تصمیم‌گیری در مورد وسیله نقلیه باید چند چیز را مشخص کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. یکی از این موارد انتخاب مقصد سفر است. اگرچه امروزه شبکه ریلی کشور تا حد خوبی گسترش پیدا کرده است اما همچنان امکان سفر با قطار از همه شهرها ممکن نیست در برخی موارد هم امکان سفر با قطار وجود دارد اما مسیری بسیار طولانی‌تر را باید طی کنید. مثلا در حال حاضر نمی توانید با قطار از مشهد به زاهدان سفر کنید. برای سفر به زاهدان از مشهد باید از خراسان جنوبی، یزد و کرمان عبور کنید که باعث می‌شود زمان سفر شما به نسبت سفر با اتوبوس به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. از طرفی برخی شهرها مانند چابهار هنوز به شبکه ریلی متصل نشده‌اند و برای سفر به آنها باید از اتوبوس یا هواپیما استفاده کنید. مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید مقایسه زمان سفر است. اگر تحمل نشستن طولانی مدت برای شما یا همراهانتان دشوار است انتخاب اتوبوس برای سفر در مسیرهای طولانی انتخاب درستی نخواهد بود؛ به خصوص زمانی که با بچه‌ها سفر می‌کنید. نکته دیگر بررسی حادثه خیز بودن مسیر است. به طور کلی قطار کمتر از اتوبوس دچار حادثه می‌شود. اگر مسیر جاده‌ای مسیری حادثه‌خیز است شاید بهتر باشد در انتخاب نوع وسیله نقلیه دقت بیشتری به خرج دهید. 

نکته دیگری که می‌تواند اهمیت داشته باشد بودجه‌ای است که برای سفرتان در نظر گرفته‌اید. تنوع قطارها و اتوبوس‌ها در مسیرهای مختلف باعث شده که در برخی مسیرها بسته به نوع و میزان خدمات ارائه شده قیمت بلیط‌ها تفاوت قابل توجهی داشته باشد پس قبل از خرید بلیط حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید.

001

مزایا و معایب سفر با قطار 

اگرچه شاید در نگاه اول مهمترین مزیت سفر با قطار، امنیت آن باشد اما سفر با قطار مزایای دیگری هم دارد. یکی از چیزهایی که در مسیرهای طولانی با اتوبوس ممکن است شما را آزار بدهد این است که مجبورید به طور ثابت یک جا بنشینید و تا مقصد جز در مواقع توقف از جایتان بلند نشوید اما شما در قطار می‌توانید دراز بکشید، راه بروید یا برای صرف غذا به رستوران بروید. همچنین پیدا کردن هم‌صحبت در قطار کار آسانی است. از طرفی محدودیت‌های قطار برای حمل بار به نسبت اتوبوس و هواپیما کمتر است.

در کنار همه این مزیت‌ها سفر با قطار معایبی هم دارد. مهم‌ترین آنها محدودیت شبکه ریلی است. گسترش شبکه ریلی مخصوصا در شهرهای کوهستانی و جنگلی هزینه‌بر و دشوار است. از طرفی بعضی از قطارها تعداد توقف‌های زیادی در بین مسیر دارند که موجب افزایش طول زمان سفر می‌شود.

خرید بلیط قطار از علی بابا به شما این امکان را می‌دهد که بهترین زمان و شرایط را برای سفرتان انتخاب کنید تا سفری راحت‌تر و خوشایندتر را تجربه کنید.

002

مزایا و معایب سفر با اتوبوس

با اتوبوس می‌توانید به اکثر شهرها سفر کنید. شبکه جاده‌ای کشور بسیار گسترده‌تر از شبکه ریلی و هوایی است و سفر با اتوبوس به نسبت قطار یا هواپیما مقدمه‌چینی کمتری می‌خواهد. کافیست مقصد سفر را انتخاب کنید و کوله کوچکی با خود بردارید و در مسیر رفتن به ترمینال برای خرید بلیط اتوبوس از علی بابا اقدام کنید.

اما سفر با اتوبوس معایبی هم دارد. خوابیدن در اتوبوس کمی دشوار است. فضای کمی برای پاهایتان دارید و تا انتهای سفر معمولا فقط یک بار توقف دارید. در واقع کل زمان سفر را باید سر جایتان بنشینید. از طرفی سفر با اتوبوس ضریب امنیت پایین‌تری نسبت به قطار و هواپیما دارد. حادثه‌خیز بودن جاده‌ها و خواب‌آلودگی راننده‌ها از جمله دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود. 

راهنمای سفر به مشهد با اتوبوس را بخوانید

با همه این تفاسیر اتوبوس و قطار هر دو طرفداران خود را دارند و همه روزه تعداد زیادی از مسافران را بین شهرهای مختلف جابه‌جا می‌کنند. همانطور که دیدید امکان ندارد به طور قطع گفت قطار بهتر است یا اتوبوس و هر کدام از این دو وسیله نقلیه مزایا و معایب خود را دارند. برای انتخاب وسیله نقلیه سفر باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. پس از اینکه شیوه سفرتان را مشخص کردید می‌توانید برای خرید بلیط به صورت آنلاین یا حضوری اقدام کنید.