در هنگام خرید به تفاوت کاربردی مخرن آب عمودی و افقی توجه کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برای انتخاب صحیح مخزن عمودی و افقی لازم است کمی وقت صرف کنید تا بتوانید مشخص کنید چه شکل و اندازه‌ای برای ذخیره‌سازی مایعات شما مناسب است. مخزن عمودی در بعضی موارد ممکن است گزینه اول باشد. اما در شرایطی دیگری ممکن است یک مخزن افقی بهترین گزینه باشد. بیایید با هم نگاهی به موارد استفاده از مخازن عمودی و افقی و همچنین اصلی ترین تفاوت مخزن عمودی و افقی بیندازیم.

موارد استفاده از مخازن عمودی و افقی پلی اتیلنی

شکل مخزن ذخیره می‌تواند از بسیاری جنبه ها عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد. مخزن پلی اتیلن افقی و عمودی هر دو نقش بی‌بدیلی در مناطق مسکونی و صنعتی دارند.

در صنعت مخازن ضد خوردگی، زیرساخت ضروری و مهمی برای صنعت نفت، صنایع شیمیایی، غلات و روغن، غذا، کنترل آتش، حمل‌ونقل، متالورژی، دفاع ملی و سایر صنایع هستند.

مخازن ذخیره افقی بیشتر برای ذخیره مایعات استفاده می‌شوند. مخازن پلی اتیلن عمودی اصولا برای ذخیره سازی اسیدها، الکل و سایر مواد شیمیایی تصفیه ‌شده تولید می‌شوند. این نوع مخازن انواع مختلفی دارند. مخازن پلاستیکی با آستر فولادی و مخزن کاملا پلاستیکی. قابل ذکر است که در صنعت، مخازن عمودی و مخازن افقی هر کدام با توجه به عواملی چون حمل‌ونقل، نگهداری، مخلوط کردن و … ساخته شده و استفاده می‌شوند.

برای ذخیره سازی آب نیز انواع مخزن پلی اتیلن عمودی و افقی، از جمله مخازن پرکاربرد برای نصب تانکر آب در باغ یا نصب منبع آب در مصارف خانگی هستند. مسلماً تفاوت بین مخزن عمودی و افقی نقش زیادی در انتخاب کردن یا نکردن این دو منبع برای استفاده دارد. بیشتر این تفاوت‌ها بین کاربرد و طراحی این مخازن است. در ادامه به شرح تفاوت بین منبع آب افقی و عمودی می‌پردازیم تا بتوانید از بین انواع مخازن ذخیره سازی تصمیم بگیرید که کدام مخزن برای مقصود شما گزینه بهتری خواهد بود.

مقایسه مخزن افقی و مخزن آب عمودی از نظر شکل ظاهری

مخزن آب عمودی: که به آن منبع آب ایستاده نیز میگویند مانند یک استوانه است. این مخازن دارای انواع کوتاه و بلند می باشند. این محصولات در صورت استفاده درست تا چندین دهه عمر مفید دارند و اغلب در فضاهایی که محدودیت طول و عرض وجود دارد، استفاده می شوند.

802

مخزن آب افقی: به صورت استوانه افقی (خوابیده) ساخته می شوند. متناسب با حجم مخزن پایه هایی از جنس خود مخزن در قالب آنها پیش بینی می شود، که اجازه می دهد مخزن به صورت پایدار در جای خود ثابت شود.

بررسی مزایای مخازن عمودی و افقی

مزایای مخازن عمودی

  1. پایداری

مخزن عمودی به خصوص برای ذخیره مایعات، مانند آب یا کودهای مایع، پایداری بیشتری دارد. یکی از جنبه‌های اصلی در طراحی این مدل مخازن، توانایی قرار دادن مخزن بر روی یک سطح صاف و جامد است. این مسئله، توزیع بسیار بهتری را نسبت به مخازن افقی فراهم می‌کند. مخازن افقی را نمی‌توان بدون نوعی تکیه‌گاه یا پایه، بر روی یک سطح صاف قرار داد.

  1. توزیع فشار

مخازن عمودی نسبت به مخازن افقی، توزیع  فشار یکنواخت‌تری دارند. این توزیع فشار، مقاومت بیشتری نسبت به مخزن افقی فراهم می‌کند، از این جهت امنیت بیشتری داشته و توانایی بهتری در نگه داشتن مقدار زیادی محصول دارد.

  1.  صرفه‌جویی در مواد و هزینه به هنگام تولید

این یک قانون است که هرچه قطر مخزن بزرگتر باشد، ضخامت دیواره‌ها نیز باید بیشتر باشد (به دلیل بار هیدرواستاتیک است). یعنی مخازن افقی که قطر بزرگتری دارند ضخامت دیواره آنها نیز باید بیشتر باشد. در واقع مخازن افقی به ضخامت همه جانبه در کف و دیواره‌ها نیاز دارند. اما در مخزن آب عمودی، فقط باید سطح مقطع آن در قسمت پایین ضخیم‌تر از دیواره‌ها باشد. از این جهت مخازن افقی از مخازن هم حجم عمودی سنگین‌تر ساخته می‌شوند. به همین دلیل مخازن افقی گران‌تر از مخازن عمودی هستند.

همچنین وجود پایه در مخازن افقی نیز باعث بیشتر شدن وزن مخزن افقی می‌شود. به علت بالاتر بودن وزن، سبب گران‌تر شدن مخزن آب افقی نسبت به عمودی می شود.

  1. کارایی

وجود ارتفاع در مخزن ذخیره عمودی، باعث کاهش هزینه پمپاژ به خاطر استفاده از نیروی جاذبه می‌شود. به عبارت دیگر، مخزن عمودی بیشتر از مخزن افقی هیدرواستاتیک تولید می‌کند.

5. نیاز به فضای کمتر بر روی زمین

یکی دیگر از تفاوت های مخزن عمودی و افقی در این است که مخازن ذخیره عمودی نسبت به افقی، به سطح مقطع کمتری ‌در زمان نصب نیاز دارد. بنابراین فضای بیشتری برای تجهیزات باز می‌ماند. برای ساختمان‌هایی که فضای محدودی برای مکان نصب منبع آب دارند، صرفه‌جویی در فضا می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

مزایای مخازن افقی

1.حمل‌ونقل

مخازن ذخیره‌سازی افقی به دلیل طراحی و شکل آنها، حمل‌ونقل و جابجایی بسیار آسان‌تری نسبت به مخازن عمودی دارند. این قابلیت جابجایی آسان، مخزن افقی را برای خریدارانی که به طور منظم نیاز به نگهداری یا حمل مایعات دارند، بسیار جذاب می‌کند. همچنین حمل‌ونقل آسان‌تر، آنها را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

2. ارتفاع

اگر در ساختمان، فضای در دسترس یا وسیله نقلیه خود با محدودیت ارتفاع روبرو هستید، یک مخزن ذخیره عمودی می‌تواند دردسر بیشتری نسبت به قیمت پایین خود ایجاد کند. در این حالت بهترین گزینه، مخزن آب افقی است.

در طراحی منبع افقی از فضای عمودی کمتری استفاده می‌شود. بنابراین اگر فضای کوچک با محدودیت ارتفاع دارید، نگران نباشید. مخزن پلی اتیلن افقی در سایزهای مختلف و متناسب با محل شما وجود دارد که مشکل فضا را حل می‌کنند.

3. کنترل دما

اگر در صنایع فرآوری لبنیات یا انواع نوشیدنی هستید، دما باید فاکتور مهمی برای مقایسه باشد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت های مخزن عمودی و افقی گرمایش و خنک‌کنندگی است. مخازن ذخیره افقی در گرمایش و خنک‌کنندگی مایعات، حفظ دمای مطلوب در حین نگهداری و حمل‌ونقل، سریع‌تر و کارآمدتر هستند. در این صنایع بهترین منبع، مخزن افقی از جنس استنلس استیل است.

ساخت این مخازن به روش قالب گیری صورت می گیرد و پودر پلی اتیلن داخل قالب ذوب شده و بعد از دیدن حرارت به شکل قالب در می آید. قالب محفظه در حین حرارت حول دو محور360 درجه چرخیده و به مرور زمان تمام پودر پلی اتیلن در دمای بالا ذوب می گردد. بعد از اتمام ساخت، محصولات در آزمایشگاه تحت تست های مکانیکی، ضربه، تنش و... قرار می گیرد تا از سلامت آنها اطمینان حاصل گردد. پس از طی این مراحل جهت عرضه به مشتریان آماده می شوند.

برای تعبیه ورودی و خروجی در مخزن آب افقی، می توان ابتدا بدنه محصول را با گرد برد سوراخ کرد و سپس از فیتینگ های پلی اتیلن و برنجی استفاده کرد.

تفاوت قیمت مخازن عمودی و افقی  علت

با توجه به توضیحات داده شده طبیعتا مخازن افقی از مخازن هم حجم عمودی سنگینتر هستند و این مسئله دلیل اصلی بالاتر بودن قیمت مخازن افقی است و به هیچ عنوان به معنای کیفیت بهتر مخازن افقی نسبت به عمودی نیست. برعکس در شرایط برابر، مخازن عمودی دارای طول عمر نسبتا بیشتری نسبت به مخازن افقی هستند. از حیث طول عمر، مخازن افقی و مخازن عمودی در شرایط مناسب و استاندارد می توانند چند ده سال به خوبی قابل استفاده باشند.

تفاوت منبع آب افقی و عمودی از نظر فنی

علاوه بر کات مثبت و منفی ذکر شده در بالا، تفاوت فنی بین مخزن آب عمودی و مخزن آب افقی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • مخازن افقی برای ظرفیت‌های کمتر مناسب هستند. در حالی که مخازن عمودی برای ظرفیت‌های بیشتر مناسب هستند.
  • مخزن پلی اتیلنی عمودی مساحت کمی را اشغال می‌کند. در حالی که مخازن ذخیره افقی به مساحت بیشتری نیاز دارند.
  • در نصب مخزن عمودی (مخصوصا نصب مخزن آب روی پشت بام یا ارتفاعات) باید بار باد در نظر گرفته شود. در حالی که مخازن ذخیره افقی نیازی به این محاسبات ندارند.

نتیجه‌گیری

با توجه به تمام مواردی که در خصوص تفاوت بین مخزن عمودی و افقی  ذکر کردیم می‌توان نتیجه گرفت که مخازن ذخیره عمودی اغلب در صنایع کشاورزی و آشامیدنی استفاده می‌شوند. چراکه این مخازن برای ذخیره مایعاتی مانند آب و مواد شیمیایی مناسب‌ترین گزینه هستند. به طور کلی استفاده از مخزن عمودی از نظر طراحی، بهره‌وری هزینه، سطح مقطع، مقاومت و بازده بار هیدرواستاتیک سودمندتر است.

مخازن ذخیره‌سازی چه به صورت عمودی و چه افقی، از جنس پلی اتیلن به دلیل تنوع در شکل، ابعاد و حجم، نیازهای تمام خریداران را با طراحی و هزینه‌های فراتر از انتظاراتشان برآورده می‌کنند.

اکنون که با منبع آب افقی و عمودی و مزایای هر کدام آشنا شدید، می‌توانید بهترین تصمیم را در خصوص خرید مخزن متناسب با فاکتورهای مدنظرتان بگیرید. پیشنهاد ما مخزن آب آنتی باکتریال پلی اتیلنی است. مخازن پلی اتیلن موجود در البرز مخزن در اندازه‌های مختلف و متناسب با نیاز شما موجود هستند. کلیه مخازن آنتی باکتریال و ضد جلبک بوده و بهترین انتخاب برای ذخیره آب شرب هستند. از دیگر مزایای مخازن آب موجود در فروشگاه البرز مخزن به داشتن وزن سبک و استحکام بالا، نصب و راه اندازی آسان، عدم نشتی، عملکرد حفاظت دمای عالی، طراحی سفارشی، مقاومت در برابر خوردگی، بدون درز بودن و حمل و نقل آسان می توان اشاره کرد.

هدف فروشگاه البرز مخزن کمک، مشاوره و اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر به مشتریان محترم است. برای ما اطمینان از این مسئله که مخازن پلی اتیلنی را متناسب با نیاز خود خریداری کنید، حائز اهمیت است. چرا که ما در قبال شما موظفیم که محصولی با کیفیت و دارای ضمانت نامه را به شما عرضه کنیم. ما تمام تلاشمان را می کنیم که شما را در مسیر درست راهنمایی‌ کنیم تا بتوانید خرید مطمئنی را با ما تجربه کنید.