معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور از ارتقای جایگاه لجستیکی ایران بین سال‌های 2014 تا 2018 خبر داد و گفت: جایگاه ایران در لجستیک و زنجیره تامین در جهان به رتبه 64 ارتقا یافته است در حالی که در سال 2016 میلادی کشورمان در رتبه 96 قرار داشت.

ایران در جایگاه 64 جهان در لجستیک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدرضا عبدالرحیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: با تدبیر نظام توسعه ملی و متولیان دولتی توسعه همکاری با بخش خصوصی برای بهره گیری از ظرفیت‌های لجستیک و مدیریت زنجیره تامین صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: لجستیک در کاهش هزینه های تمام شده تولید نقش مهمی ایفا می‌کند و تسهیل حمل و نقل کالا از یک منطقه به منطقه دیگر، از ویژگی ها و مزیت های نظام لجستیک و زنجیره تامین است.

معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: ایران اکنون در رتبه 64 قرار دارد و این جایگاه خوبی برای ایران در بخش لجستیک و زنجیره تامین نیست و باید تلاش کنیم با تبادل اطلاعات مورد نیاز در این بخش جایگاه ایران را در این زمینه ارتقا بخشیم.

وی با اشاره به اینکه سهم صنعت لجستیک از ارزش تمام شده کالاها، انبارداری، یکپارچه سازی امور گمرکی و مبادلات مرزی و سیستم‌های توزیع در سطح بین المللی 25 درصد است، افزود: صنعت لجستیک عنصر حیاتی هر کسب و کار بوده و توجه به موضوع مدیریت لجستیک رویکرد دولت بخصوص در مناطق آزاد است.

عبدالرحیمی با بیان اینکه لجستیک تنها به معنی ارتباط میان زیرساخت‌ها نیست بلکه مقررات و قوانین حوزه خدمات و تسهیل تجارت را نیز شامل می‌شود، اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو در آذربایجان‌غربی یکی از مراکز هدف لجستیکی کشور است که می‌تواند در توسعه کشور نقش ویژه ایفا کند.
معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه کشور آلمان جایگاه اول لجستیک را در دنیا به خود اختصاص داده است، گفت: حوزه لجستیک اشتغال مناسبی ایجاد می کند و راه انداری لجستیک در منطقه آزاد ماکو که با ظرفیت بالا و همرز بودن با کشور ترکیه می‌تواند از مزایای توسعه لجستیک در ترانزیت کالا، ارتقای صادرات، رشد عبور کالاهای ترانزیتی در کشور بهره برداری کند.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت در حوزه لجستیک در کشور افزود: از صنعت لجستیک می‌توان به عنوان مولفه‌های اساسی توسعه اقتصادی و توسعه یافتگی کشور‌ها نام برد و در کشور ما با برنامه‌ریزی های صورت گرفته، 10 مرکز لجستیک، 12 پارک لجستیک و 14 دهکده لجستیک توسط وزارت صمت ایجاد می‌شود.

 شهرستان ماکو و مرز بازرگان به‌عنوان دروازه تجاری- بازرگانی ایران به اروپا همواره از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده‌اند و مرز بازرگان به عنوان فعال‌ترین و پرترددترین مرز زمینی ایران در کشور است که با اجرای طرح لجستیک می‌توان به عنوان بزرگترین مرکز صادرات، واردات و ترانزیت کالا در غرب کشور مطرح کرد.

انتهای پیام/ 1054/ن