وزیر راه و شهرسازی وعده اجرایی شدن اخذ مالیات بر خانه‌های خالی طی امسال را داد و گفت: یک سیستم اطلاعاتی دقیقی باید وجود داشته باشد تا سازمان امور مالیاتی بتواند این خانه‌ها را شناسایی کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم، محمد اسلامی با بیان این‌که خانه‌های خالی عاملی شده که منابع کشور در تله قرار بگیرد، افزود: بر این باور هستیم اگر این خانه‌ها وارد سیستم عرضه شوند، خود به خود به ایجاد رونق تولید و ساخت و ساز در بخش مسکن کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تحرک در بخش مسکن یک امر ضروری است، تاکید کرد: قانون هم برای این اقدام وجود دارد اما نکته مهم این است که یک سیستم اطلاعاتی دقیقی باید وجود داشته باشد که سازمان امور مالیاتی بتواند این خانه‌ها را شناسایی کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از ابتدا در این قانون به صورت دقیق پیش‌بینی نشده دستگاهی که بیشترین اشراف را به این موضوع و به داده‌های اطلاعاتی  دارد، بتواند محور باشد. این موضوع را دنبال کرده‌ایم و تعاملی که بین دستگاه‌ها ایجاد شده تا سیستم‌های اطلاعاتی را به یکدیگر متصل سازیم که سازمان بهره‌بردار از این اطلاعات، سازمان امور مالیاتی باشد.

اسلامی بیان کرد: به دنبال این هستیم که این سیستم -اخذ مالیات بر خانه‌های خالی-  امسال اجرا شود.

وی همچنین با یادآوری این‌که دولت هیچگاه در حوزه اجاره‌بها مداخله‌ای نداشته و قانون‌هایی که در این رابطه وجود دارد از جمله قانون مالک و مستاجر عمدتا ناظر به بخش حقوقی دو طرف بوده است، تصریح کرد: دولت هیچ وقت در بخش اجاره‌بها وارد تعرفه و قیمت نشده است. وزارت راه در اصلاحیه‌ای روی ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم، در تبصره 11 اقدام کرده و آن را به دولت فرستاد. بر این اساس مشوق هایی را برای صاحبخانه‌هایی که مراعات مستاجر را  دارند و در حق مستاجران احجاف نمی کنند، در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس این اصلاحیه که در کمیسیون دولت برای بررسی و تصویب قرار دارد یک نوع مالیات و مشوق‌هایی را  در نظر گرفته‌ایم تا کسانی که اجاره‌نامه‌های بالای یکسال و بیش از یکسال را به امضا می‌رسانند و شاخص‌های معمول را برای اجاره در نظر می‌گیرند، تشویق شوند.

وی ابراز امیدواری کرد این پیشنهاد در کمیسیون دولت تصویب شده تا بر اساس آن موجرانی که اجاره نامه‌های بالای یکسال و بیش از یکسال را امضا می کنند، تشویق شوند.