رکود اقتصادی و تنش های اخیر در خلیج فارس موجب شده است که میزان صادرات آلمان به عربستان سعودی ۱۹ درصد کاهش یابد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صادرات آلمان به عربستان سعودی که از چهار سال پیش روندی نزولی دارد، امسال نیز ۱۹ درصد کاهش یافته است.
بر این اساس در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی صادرات آلمان به عربستان سعودی حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو بوده است و با ادامه این روند امسال کل صادرات آلمان به عربستان رقمی حدود شش میلیارد یورو بیشتر نخواهد بود.
در همین رابطه «فولکر ترایر» رئیس تجارت خارجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان میزان صادرات به عربستان در این بازه زمانی ۱۹ درصد کمتر از دوره مشابه در سال گذشته بوده است.
وی به خبرگزاری آلمان گفت که میزان صادرات به عربستان از سال ۲۰۱۵ روندی کاهشی داشته و از ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو به سطح کنونی تنزل پیدا کرده و به کمترین میزان در ۹ سال اخیر رسیده است.
این در حالی است که بخش قابل توجهی از صادرات آلمان به عربستان را جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی تشکیل می‌دهد. برلین به دلیل دخالت ریاض در جنگ داخلی یمن و قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول مدتی صدور تجهیزات نظامی به این کشور را محدود کرد.
با این همه رئیس تجارت خارجی اتاق صنایع و بازرگانی می‌گوید کاهش صادرات به عربستان حاکی از تاثیر مسائل دیگری نظیر رکود جهانی اقتصاد است که کاهش بهای نفت را به دنبال داشته است.
به گفته ترایر تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، به خصوص در آب‌راه هرمز که با حمله به چند نفتکش و کشتی تجاری همراه بوده از دیگر علت‌های کاهش صادرات به عربستان محسوب می‌شود.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال ۲۰۱۷ در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز ۲ اکتبر گذشته (دهم مهر ماه ۹۷)  پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.

در پی این اقدام فجیع «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت که صادرات اسلحه به عربستان سعودی ممنوع می شود. آلمان همچنین آموزش نیروهای گارد مرزی عربستان را که از سال ۲۰۰۹ در قالب ماموریت مستشاری برای مرزبانان سعودی با مشارکت ۷۰ نیروی آلمانی آغاز شده بود، به حال تعلیق درآورد.