بحث وام سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت، مدت هاست که بر سر زبان‌ها می‌چرخد و امیدی را در دل‌ها برای بسیاری از افراد روشن کرده است.

متقاضیان وام سهام عدالت با پاسخ های عجیب مواجه شدند!/ مدارک و شرایط اعلام شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بحث وام سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت، مدت هاست که بر سر زبان‌ها می‌چرخد و امیدی را در دل‌ها برای بسیاری از افراد روشن کرده است.

اما ناهماهنگی بانک‌ها و نهادهای مربوط جهت تکمیل زیرساخت‌های بانکی مانند همیشه مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است. بسیاری از افراد طی هفته‌های گذشته به بانک ها، جهت دریافت وام سهام عدالت مراجعه کردند، اما مانند همیشه پشت در ماندند و با جواب‌هایی عجیب مواجه شدند. جواب‌هایی از این نظیر: " از بانک‌های مربوط به ما دستورالعملی ندادند" ¡ " دریافت وام به صورت اینترنتی است" ¡ " ما خبر نداریم! "

تقاضیان وام سهام عدالت با پاسخ های عجیب مواجه شدند!

به گزارش سایت فردا، مردم برای دریافت وام عدالت لازم است از طریق سامانه‌ " زمرد " بانک‌های تجارت و ملی به صورت غیر حضوری اقدام کنند. سامانه‌ای که به گفته موسوی نماینده وزارت اقتصاد راه اندازی شده و آماده ارائه تسهیلات به مردم است، اما در تماس با بانک‌های تجارت و ملی متوجه شدیم که زیر ساخت‌های این سامانه همچنان فراهم نشده است.

سهام عدالت

این در حالی است که فرید موسوی عضو هیات مدیره بانک ملی حدود ۷ روز پیش از آمادگی بانک ملی برای دریافت وام سهام عدالت خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات به دارندگان سهام عدالت در چندماه گذشته به صورت آزمایشی انجام شد و از امروز بانک ملی ایران، آمادگی پوشش تمام دارندگان سهام عدالت را دارد.

اما در تماسی با بانک ملی متوجه شدیم که همچنان زیرساخت‌های لازم برای دریافت این وام فراهم نشده است و عدم هماهنگی مسئولان بانک ملی با یکدیگر موجب به وجود آمدن چنان وضعیتی شده است. همچنین اخیرا بانک ملی خبری منتشر کرد که نشان می دهد ارائه وام سهام عدالت از فردا آغاز می شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام سهام عدالت چیست؟

موسوی، نماینده وزارت اقتصاد در تاریخ ۲۵ بهمن گفت: مدارک مورد نیار مدارک هویت سنجی است و بر اساس هماهنگی‌ها با سازمان بورس، این کارت‌ها حداکثر ظرف یک هفته قابل استفاده خواهد بود. همچنین تمهیداتی در نظر گرفته شده که از کارت فیریکی هم استفاده نشود و خرید از طریق کیوآرکد انجام شود تا دستورالعمل‌های بهداشتی بهتر رعایت شود.

سهام عدالت

او با بیان اینکه بازپرداخت این تسهیلات سه ساله است، گفت: نرخی که برای این وام در نظر گرفته ۱۸ درصد است، اما اگر مصرف کننده آخر هر ماه تصویه کند، هیچ سودی از او گرفته نمی‌شود. همچنین ارزش کارت‌های اعتباری ۵۰ یا ۶۰ درصد میزان دارایی سهام عدالت افراد است و سازمان بورس می‌تواند آن را به عنوان وثیقه بگذارد، از این رو پرداخت این تسهیلات نیاز به ضامن ندارد.

سمیه محمدی کارشناس مسئول مدیریت توسعه و فناوری‌های نوین شرکت سپرده گذاری مرکزی در رابطه با اعطای کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت، تصریح کرد: سهامداران از طریق درگاه‌های بانکی به این کار اقدام کنند و مراجعه حضوری نداشته باشند و می‌توانند از طریق شماره تماس ۱۵۶۹ از آخرین وضعیت سهام عدالت خود آگاه شوند. همچنین سهامداران باید بازپرداخت منظم داشته باشند و در صورت تاخیر در عمل به تعهدات، دارایی سهام عدالت آن‌ها توسط بانک به فروش می‌رود.

مهدی قلی پور نیز کارشناس اقتصادی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۶۰ درصد سهام افراد (چه در قالب مستقیم و چه غیر مستقیم از طریق شرکت‌های استانی) آزاد شده است، می‌توانند ۶۰ درصد این ارزش را به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات به شکل کارت اعتباری از بانک‌های منتخب که فعلا تجارت و ملی که بین ۶ تا ۱۳ میلیون تومان پیشگام شده اند استفاده کنند.

قلی پور در پاسخ به این سوال که چه شرایطی برای اخذ وام وجود دارد؟ پاسخ داد: هنوز بخشنامه داخلی بانک‌ها منتشر نشده، ولی بر اساس گفته‌ها صرفا داشتن سهام عدالت و ارسال درخواست آنلاین به همراه مدارک هویتی به سامانه اختصاص یافته در هر بانک معین، برای اخذ این تسهیلات به شکل کارت اعتباری کفایت می‌کند، اگر استفاده کننده کارت اعتباری طی یک ماه تسهیلات را باز پرداخت کند، کارمزد یا سودی هم بابت تسهیلات پرداخت نخواهد نمود.

در پایان گفتنی است؛ بهتر است دولت و بانک مرکزی برای ارائه همچنین پیشنهاداتی، ابتدا با یکدیگر هماهنگ شده، زیرساخت‌های لازم را برای این کار فراهم کرده تا مردم در این شرایط بد کرونایی مجبور نشوند برای ارائه تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند. همچنین عدم هماهنگی بانک‌ها با یکدیگر موجب سردرگمی مردم می‌شود. چرا بانک‌ها برای انتشار اخبار با یکدیگر باهم هماهنگی ندارند و سخنان یکدیگر را تکذیب می‌کنند؟