فاصله اقدامات انجام شده با وعده‌های پیش‌تر داده شده نیز اصلی‌ترین دلیل این نقد و نارضایتی است.

«60 درصد مردم استان‌ها از نمایندگان خود ناراضی هستند!»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی محمدنمازی گفت: «در زمینه‌های دیگر نیز مجلس یازدهم موفقیتی نداشته و نتوانسته وعده‌های خود را محقق کند. مثلا در عرصه فرهنگی هیچ علامتی از رواج ارزش‌های مورد نظر آقایان نمی‌بینیم. حتی در این حوزه تساهل هم بیشتر است. در دوره روحانی برخوردهایی صورت می‌گرفت که الان دیگر نیست. جالب آنکه در رسانه‌هایشان هم کسی اعتراض نمی‌کند و نمی‌پرسد چرا گرانی و بیکاری و .. بیشتر شده است.

چند روز قبل یک نظرسنجی از رسانه نزدیک به مجلس منتشر شده بود بنابر اطلاعات منتشر شده در آن نظر سنجی 60 درصد مردم استان‌ها از نمایندگان خود در مجلس ناراضی هستند و این نارضایتی بعضا تا 80 درصد هم می‌رسد. درباره نتیجه این نظرسنجی و جامعه آماری به کار گرفته شده حرف و نقد بسیار است اما اصل نارضایتی از عملکرد مجلس در یک و سال و نیم گذشته موضوعی نیست که درباره آن چندان تردید داشته باشیم. 

 علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به ارزیابی عملکرد مجلس پرداخته و می‌گوید: «یکی از علل تشکیل این مجلس بحث‌هایی است که در دو سال قبل از انتخابات مطرح شده بود مبنی بر اینکه کشور نیازمند مجلسی متشکل از نمایندگان جوان و مومن و انقلابی است؛ دوستان هم روی این بحث مانور داده و مدعی شدند که مجالس به سیاق سابق جوابگوی مشکلات نیست و نیاز به تحول دارد. البته اصولگراها خودشان هم در لیست‌های خود پایبند به این امر نبوده و نامزدهای معرفی کردند که چندان هم مصداق جوان مومن انقلابی نبودند.»

وی افزود: «شورای نگهبان اما وظیفه خود را به خوبی انجام داد و اکثر نامزدهایی که امکان رای‌آوری داشتند را از عرصه انتخابات حذف کرد لذا رقابت بین خود اصولگرایان صورت گرفت. از آنجایی که لیست‌ها چندان جوان نبود، جوانان کمتری به مجلس راه یافتند. با این حال هیات رئیسه که تشکیل شد اما سهم بیشتری به جوانان داده شد».

او در ارزیابی عملکرد مجلس نیز گفت: «برای اینکه بگوییم مجلس موفق بوده یا خیر باید به شعارها و وعده‌هایی که به مردم می‌دادند، توجه کنیم. از مهم‌ترین شعارها نیز بحث رونق دادن به سفره مردم، توجه به معیشت، ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد، همچنین حاکمیت ارزش‌های دینی و پیگیری برای تشکیل دولتی همسنگ و همسو با مجلس بود.»

نمازی توضیح داد: «الان هم وقتی شاخص‌های مبارزه با فساد یا مسائل اقتصادی که موضوع جدی جامعه است را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که هم تورم بیشتر شد و هم رشد نقدینگی کاهش نیافته. هم به سطح سرمایه گذاری داخلی و خارجی افزوده نشده و هیچ نشانه‌ای از حرکت در مسیر رونق اقتصادی دیده نمی‌شود. از طرف دیگر کاملا محسوس است که اقتصاد کم رونق‌تر از قبل است. بنابراین پس مجلس نتوانسته در عرصه اقتصادی طرح یا لایحه مهمی تصویب و تغییری ایجاد کند.»

وی افزود: «آنچه هم که تصویب کرده بیشتر طرح هایی بوده که هزینه زا بوده است یعنی درآمد را افزایش نداده است. نمونه آن همین شروع غنی سازی و عدم پایبندی به تعهدات برجامی. بالا بردن عیار غنی سازی و افزایش ذخایر خودش برای کشور هزینه ایجاد کرده است چون که این ذخایر فروخته نمی‌شود که هزینه آن برگردد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: «در زمینه‌های دیگر نیز مجلس یازدهم موفقیتی نداشته و نتوانسته وعده‌های خود را محقق کند. مثلا در عرصه فرهنگی هیچ علامتی از رواج ارزش‌های مورد نظر آقایان نمی‌بینیم.  حتی در این حوزه تساهل هم بیشتر است. در دوره روحانی برخوردهایی صورت می‌گرفت که الان دیگر نیست».

نمازی ادامه داد: «جالب آنکه در رسانه‌هایشان هم کسی اعتراض نمی‌کند و نمی‌پرسد چرا گرانی و بیکاری و .. بیشتر شده است. در حوزه سیاسی هم می‌بینیم که اگرچه خودشان خیلی علیه شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند، در این عرصه فعال شده و هر انگی را به رقیب می‌زنند».

وی همچنین گفت: «از طرف دیگر دولت رئیسی که روی کار آمد دیدیدم که وقتی دبیرکل سازمان انرژی اتمی گزارشی علیه ایران داد، رئیس سازمان انرژی اتمی برخلاف مصوبه مجلس با گروسی توافق کرد. یعنی همان کاری که در دولت روحانی وادادگی و تن دادن به خواسته‌های غرب و ... خوانده می شد اکنون به راحتی انجام شده و اعتراضی هم نمی‌شود».

نمازی  به نامه نیوز  گفت:  «ضمن اینکه با روی کار آمدن دولت رئیسی مجلس از آن های و هوی قبلی افتاد. چون دولت از نظر جناحی از مجلس جلوتر است و تازه هم شروع به کار کرده لذا باید حرفش بهتر شنیده شود. بنابراین مجلس در رابطه با عملکرد دولت و اتفاقات فعلی سکوت کرده است. »