وزیر خارجه کشورمان گفت که آماده سفر به عربستان برای حل اختلافات است.

دکتر ظریف: من آماده سفر به عربستان هستم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش نامه نیوز، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه المسیره گفت: ایران دائما در کنار ملت یمن خواهد ایستاد و ما براین باوریم که توقف جنگ در درجه اول به مردم یمن کمک می کند.

ظریف گفت: تماس های مداومی با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در رابطه با مساله یمن داریم.

وی در گفت وگو با این شبکه یمنی افزود: تهران از هر ابتکار عملی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند و برای پایان جنگ یمن همکاری خواهد کرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: اگر شرایط مناسب فراهم شود، من آماده سفر به ریاض برای حل اختلافات خواهم بود.

عربستان سعودی اکنون به دلیل بی اعتمادی جدی خود از حمایت کاخ سفید به این یقین رسیده است که به هر میزان که تنش خود با جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد به همان میزان سوء استفاده مالی و اقتصادی دونالد ترامپ از منابع دلارهای نفتی سعودی ها بیشتر خواهد شد و از سوی دیگر یقیناً کاخ سفید به دنبال درگیری مستقیم و نظامی با تهران نخواهد بود. لذا عربستان اکنون به دنبال آن است که شرایط کاهش تنش با ایران را از محوری بدون در نظر گرفتن جایگاه و نقش ایالات متحده آمریکا حل و فصل کند. با این مقدمه در خصوص سوال مهم شما باید گفت که اساساً این پاکستان نیست که خود را درگیر پروژه میانجیگری دیپلماتیک در تنش ایران و عربستان سعودی کرده است که اکنون بخواهیم در خصوص تناسب و یا عدم تناسب وزن دیپلماتیک اسلام باید با این تحرکات دیپلماتیک سخن بگوییم، بلکه به دلیل همان یقین ریاض که حاصل بی اعتمادی به واشنگتن است، محمد بن سلمان در جایگاه ولیعهد سعودی بازیگر یا بازیگرانی برای حل و فصل مشکلات خود با ایران را در نظر گرفته است. 
پیرو این نکته شعارهای انتخاباتی عمران خان برای نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران و فضای مناسبی که بین اسلام آباد و تهران بعد از روی کار آمدن عمران خان شکل گرفت، سبب شد که ریاض یکی از بهترین گزینه ها برای این ماموریت را  نخست وزیر پاکستان بداند تا از این برگ های برنده اسلام‌آباد در راستای منافع خود استفاده کند.