سفیر پیشین کشورمان در لبنان گفت: رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان نه تنها خواستار برآورده شدن منافع امنیتی عرب‌ها نیست بلکه می‌خواهد روابط جمهوری اسلامی ایران و جناح عربی همیشه دچار کشمکش و بی‌ثباتی باشد تا بتواند منافع امنیتی خودش را در این منطقه مورد بهره‌برداری قرار دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به خبر برگزاری کنفرانس امنیتی منامه و سفر هیاتی از رژیم صهیونیستی به بحرین برای شرکت در این کنفرانس، گفت: بحرین یک کشور وابسته و آلت دست عربستان سعودی که در حال حاضر نیز در اشغال نظامی این کشور است؛ از سال‌های گذشته اجرای سیاست‌های عربی-عبری را به عهده گرفته و در این حوزه نقش ایفا می‌کند و می‌توان گفت چهره و رخ این سیاست قلمداد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بحرین در قواره‌ای نیست که بتواند به تنهایی این قدم‌ها را بردارد، ادامه داد: این کشور تنها تابلوی اجرای سیاست یاد شده است و متاسفانه خودش را روز به روز بیشتر در معرض وابستگی بیشتر و عمیق تر قرار می‌دهد و قطعا با آینده مبهمی مواجه خواهد بود. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اهداف برگزاری کنفرانس امنیتی منامه نیز گفت: به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران در چند نوبت پیشنهاد طرح جامع امنیتی و همکاری‌های مشترک منطقه‌ای را شامل طرح «ابتکار صلح هرمز» رئیس‌جمهور و طرح «پیمان عدم تعرض» با کشورهای منطقه را ارائه داده است؛ جنگ‌طلبان و آشوب‌طلبان با همراهی رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند تا منطقه در آشوب باشد و آنها از طریق آشوب به اهداف خود برسند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان نه تنها خواستار برآورده شدن منافع امنیتی عرب‌ها نیست بلکه می‌خواهد روابط جمهوری اسلامی ایران و جناح عربی همیشه دچار کشمکش و بی‌ثباتی باشد تا بتواند منافع امنیتی خودش را در این منطقه مورد بهره‌برداری قرار دهد؛ لذا کنفرانس امنیتی منامه را باید در این چهارچوب تبیین و تفسیر کرد که اسرائیل می‌خواهد با هدایت کنفرانس‌هایی از این دست تداوم آشوب و ناامنی در منطقه خلیج فارس را دنبال کند. 

دستمالچیان همچنین با اشاره به شکست نشست ورشو، در خصوص آینده و سرنوشت نشست منامه، گفت: این نشست‌ها به جای آنکه کاربردی و راهبردی باشد حالت شوی تبلیغاتی دارد و بیش از این نمی‌توانند کاری پیش ببرند و تنها در پس از فرآیند بهره‌برداری تبلیغاتی می‌کنند؛ چرا که خودشان نیز می‌دانند هیچ گاه طرح‌هایی که جنبه عملی داشته باشد در چنین مجامعی مطرح نمی‌شود و البته آنها هم قدرت پیشبرد چنین طرح‌هایی را هم ندارند. 

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی همچنین سعی دارد با ایجاد تضاد بین ایران و کشورهای همسایه، در این کشورها نفوذ کرده و آنها را به سمت عادی‌سازی روابط با تل آویو سوق دهد. البته کشوری مثل بحرین آنقدر سرسپرده و وابسته است که نیازی به این بازی‌ها هم ندارد و در حال حاضر نیز در سمت اسرائیل قرار دارد.