سفیر پیشین کشورمان در لبنان گفت: رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان نه تنها خواستار برآورده شدن منافع امنیتی عرب‌ها نیست بلکه می‌خواهد روابط جمهوری اسلامی ایران و جناح عربی همیشه دچار کشمکش و بی‌ثباتی باشد تا بتواند منافع امنیتی خودش را در این منطقه مورد بهره‌برداری قرار دهد.

بحرین در قواره‌ کنفرانس امنیتی نیست؛ اسرائیل به دنبال آشوب در خلیج فارس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به خبر برگزاری کنفرانس امنیتی منامه و سفر هیاتی از رژیم صهیونیستی به بحرین برای شرکت در این کنفرانس، گفت: بحرین یک کشور وابسته و آلت دست عربستان سعودی که در حال حاضر نیز در اشغال نظامی این کشور است؛ از سال‌های گذشته اجرای سیاست‌های عربی-عبری را به عهده گرفته و در این حوزه نقش ایفا می‌کند و می‌توان گفت چهره و رخ این سیاست قلمداد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بحرین در قواره‌ای نیست که بتواند به تنهایی این قدم‌ها را بردارد، ادامه داد: این کشور تنها تابلوی اجرای سیاست یاد شده است و متاسفانه خودش را روز به روز بیشتر در معرض وابستگی بیشتر و عمیق تر قرار می‌دهد و قطعا با آینده مبهمی مواجه خواهد بود. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اهداف برگزاری کنفرانس امنیتی منامه نیز گفت: به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران در چند نوبت پیشنهاد طرح جامع امنیتی و همکاری‌های مشترک منطقه‌ای را شامل طرح «ابتکار صلح هرمز» رئیس‌جمهور و طرح «پیمان عدم تعرض» با کشورهای منطقه را ارائه داده است؛ جنگ‌طلبان و آشوب‌طلبان با همراهی رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند تا منطقه در آشوب باشد و آنها از طریق آشوب به اهداف خود برسند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان نه تنها خواستار برآورده شدن منافع امنیتی عرب‌ها نیست بلکه می‌خواهد روابط جمهوری اسلامی ایران و جناح عربی همیشه دچار کشمکش و بی‌ثباتی باشد تا بتواند منافع امنیتی خودش را در این منطقه مورد بهره‌برداری قرار دهد؛ لذا کنفرانس امنیتی منامه را باید در این چهارچوب تبیین و تفسیر کرد که اسرائیل می‌خواهد با هدایت کنفرانس‌هایی از این دست تداوم آشوب و ناامنی در منطقه خلیج فارس را دنبال کند. 

دستمالچیان همچنین با اشاره به شکست نشست ورشو، در خصوص آینده و سرنوشت نشست منامه، گفت: این نشست‌ها به جای آنکه کاربردی و راهبردی باشد حالت شوی تبلیغاتی دارد و بیش از این نمی‌توانند کاری پیش ببرند و تنها در پس از فرآیند بهره‌برداری تبلیغاتی می‌کنند؛ چرا که خودشان نیز می‌دانند هیچ گاه طرح‌هایی که جنبه عملی داشته باشد در چنین مجامعی مطرح نمی‌شود و البته آنها هم قدرت پیشبرد چنین طرح‌هایی را هم ندارند. 

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی همچنین سعی دارد با ایجاد تضاد بین ایران و کشورهای همسایه، در این کشورها نفوذ کرده و آنها را به سمت عادی‌سازی روابط با تل آویو سوق دهد. البته کشوری مثل بحرین آنقدر سرسپرده و وابسته است که نیازی به این بازی‌ها هم ندارد و در حال حاضر نیز در سمت اسرائیل قرار دارد.