به گزارش الف،تاد روزنبلوم افسر پیشین سازمان سیا و عضو ارشد پیشین کمیسیون اطلاعاتی مجلس سنا در مورد افول قدرت آمریکا گفت:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

1. تنها یک تصمیم‌‌های ترامپ (خروج از سوریه) باعث شد روسیه، ترکیه و ایران فقط در یک هفته، آن‌هم به بهای از دست رفتن منافع آمریکا، به دستاوردهای چشمگیری برسند. اکنون قدرت نرم آمریکا با سرعت در حال افول است ولی این به سادگی دیده نمی شود. قدرت نرم ما بخش بزرگی از قدرت ملی و قابلیت ما برای پیشبرد منافع آمریکا را تشکیل می‌دهد. اما این قدرت اکنون به سرعت در حال نابودی است. 

 

2. برخورداری از یک دموکراسی پاسخگو و سرزنده یکی از دارایی های راهبردی ما بوده است. این دارایی، قابلیت مشارکت در دموکراسی‌های نوظهور، ایجاد و حفظ هم‌بستگی‌ها، برخورداری از مزایای دیپلماتیک و ایجاد ائتلاف‌ها علیه بازیگران شرور را به ما می‌دهد. دموکراسی پاسخگو، اهرم ما برای هدایت دولت‌های خارجی به سمت احترام به حاکمیت قانون را تقویت می‌کند. بیش از قدرت نظامی، هنجارها و اصول دموکراتیک توانستند ما را در طول جنگ سرد از شوروی و چین مجزا کنند. شوروی ارتشی قدرتمند اما اقتصادی ضعیف و دولتی فاسد داشت. 

 

3. ایالات متحده می‌توانست شمار فراوانی جاسوس خارجی استخدام کند، چون آنها باور داشتند که نظام دموکراتیک ما الگوی بهتری برای حکومت کردن است. الگوی تک حزبی چین نشان داده که حتی با سرکوب آزادی‌های فردی و پیش‌برد تبلیغات دولتی می‌توان به رشد اقتصادی و نوآوری قوی دست یافت. زمانی که شما رهبر کشوری کوچک هستید و نمی‌دانید انتخاب کدام مسیر و کدام همبستگی برای منافع ملی شما بهتر است و زمانی که عملکرد ایالات متحده در داخل آشفته و در خارج نامعتبر است، الگوی چینی برای شما پذیرفتنی و خوشایندتر به نظر خواهد رسید. 

 

4. من در فعالیت‌های خارج از مرز خود بارها با این سوال روبرو شده‌ام که چه اتفاقی برای ایالات متحده افتاده است. گروه‌های دموکراتیک نوظهور بارها درباره مسئولیت‌ناپذیری و عدم پاسخگویی دولت، فساد در سطوح بالا، سوءاستفاده از قدرت قضایی برای پیگرد رقبای سیاسی و قانون‌گذارانی که به آسانی تسلیم می‌شوند با من گفتگو کرده و پرسیده‌اند پس از این برای ایالات متحده چه اتفاقی خواهد افتاد. آنها بارها تاکید کرده اند که آمریکا بیش از این الگوی یک حکومت خوب نیست. 

 

5. مهم‌تر آنکه این گروه‌های دموکراتیک نوظهور، بارها درباره بازیگران فاسدی در دولت آمریکا با من سخن گفته‌اند که اقداماتشان را با ارجاع به رئیس‌جمهور و اطرافیانش توجیه می کنند. این گروه‌های نوظهور می‌گویند اگر آمریکا بار دیگر به الگوی دموکراسی تبدیل نشود، دموکراسی جهانی به سرعت و عمیقا آسیب خواهد دید. 

 

6. اگر دموکراسی اجرا و عملی نشود باید آن را یک دموکراسی سرنگون شده دانست. اشتباهات جامع آمریکا باعث شده ما برای بازیافتن قدرت نرم خود در برابر چین و الگوی رشد اقتصادی و استبداد آن راهی طولانی در پیش داشته باشیم. رقابت شروع شده است و ما ناباورانه در حال از دست دادن نقش هدایت‌گر خود هستیم.