تهران-ایرنا- نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش تعهدات برجامی مورد حمایت جناح‌های سیاسی و بخش‌های مختلف حاکمیت است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد جواد جمالی نوبندگانی»  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: یکی از دلایل کاهش تعهدات به صورت گام به گام، در نظر گرفتن جو جامعه جهانی است. چرا که اگر ما به یکباره از برجام خارج می‌شدیم، خیلی سریع این تلقی ایجاد می‌شد که ما هم مانند آمریکایی‌ها از برجام خارج شده‌ایم. این تدبیر مسئولان کشور باعث شد تا در نگاه جامعه جهانی اقدام ما با آمریکایی ها از یک جنس تلقی نشود.

وی افزود: به نظرم این فرصت دادن و کار تدریجی کردن باعث شد، ما در هر مقطع از کاهش تعهدات بتوانیم با جامعه جهانی، سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی صحبت داشته باشیم و مواضع به حق مان را اعلام کنیم.

جمالی با این توضیح که گام‌های تدریجی در کنار هم بسته کاملی ایجاد می کنند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که آیا اساسا ما می‌توانستیم به یکباره تمام اقداماتی را که چند سال پیش متوقف کرده بودیم، فعال کنیم؟  به نظر من این امکان نبود. مسائلی که درباره آنها صحبت می کنیم از تکنولوژی های بسیار سطح بالایی برخوردار هستند و فعال سازی یا گسترش آنها نیاز به آماده سازی دارد.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی گفت: موضوع دیگر است که وقتی ما هر سه ماه گام جدیدی را اعمال می کنیم، باعث می‌شود تا موضوع تحریم های ظالمانه آمریکا مجددا در دنیا تازه می شود و نمی‌گذاریم این مسئله از یاد برود و آمریکا هربار حداقل از نظر حقوقی مورد اعتراض افکار جهانی قرار  می گیرد.

جمالی با اشاره به وفاق ملی در اجرای این سیاست گفت: جناح های سیاسی و همه عقلای قوم که در حاکمیت حضور دارند به کاهش گام به گام تعهدات برجامی اعتقاد دارند و این تصمیمات معمولا در شورای امنیت ملی گرفته می شود که آن جا هم مسئولان زیربط حضور دارند.

رئیس جمهوری روز سه شنبه در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی از برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران خبر داد و در عین حال گفت که فعالیت جدید ما هم با نظارت ‌آژانس خواهد بود.

وی اظهارداشت: «ما طبق برجام یک‌هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم که در برجام قرار  بود اینها در فردو بچرخند اما گاز به‌آنها تزریق نشود.  امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند.»

روحانی خاطرنشان کرد: « هر وقت آنها (شرکای برجام» به تعهداتشان عمل کردند دوباره گاز را قطع می‌کنیم و گاز به سانتریفیوژها تزریق نخواهد شد و این گام هم قابل بازگشت است.»