علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: به نظر می‌رسد تغییر ترامپ تاثیر فزاینده و قابل‌ توجهی در مناسبات ایران و آمریکا نخواهد داشت. همچنان که در دوره آقای اوباما هم شاهد بودیم فشارهای آمریکا نسبت به ایران وجود داشت منتها شاید این فشارها با شیب ملایم‌تری اعمال می‌شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: با توجه به اینکه حدود یک سال تا برگزاری انتخابات در آمریکا باقی‌ مانده، مناظره‌ها و نظرسنجی‌هایی که از اکنون در آمریکا آغاز شده نشان‌دهنده نارضایتی قابل‌ توجه مردم نسبت به سیاست‌های آقای ترامپ است.

 

جمهوری‌خواهان نتوانستند از عملکرد ترامپ دفاع کنند

 

او ادامه داد: مردم آمریکا نسبت به حضور آمریکا در خاورمیانه و تحقق نیافتن وعده‌های انتخاباتی ترامپ که منجر به پیروزی او در انتخابات شد ناراضی هستند. از جمله وعده‌های ترامپ کاهش کسری بودجه دولت و کاهش آمار بدهی خارجی آمریکا بود که همچنان آمار کسری بودجه و بدهی‌های خارجی آمریکا در صدر است. از سوی دیگر شکست آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان برای افکار عمومی آمریکا سوالاتی ایجاد کرده است، همین موضوع نیز موجب شد در مناظره‌ها جمهوری‌خواهان نتوانند از اقدامات ترامپ دفاع کنند.

 

این نماینده مجلس، با بیان اینکه حس نفرت از آمریکا با عملکرد ترامپ تقویت ‌شده است، تاکید کرد: از سوی دیگر رقبای ترامپ در حزب جمهوری‌خواه به این سمت حرکت کردند که ترامپ مایه سرافکندگی جامعه آمریکا در سطح بین‌الملل شده است. حس نفرتی که کشورهای اسلامی و عربی نسبت به آمریکا داشتند با عملکرد ترامپ تقویت‌ شده است.

 

کلینتون با آمادگی بیشتری می‌تواند در رقابت با ترامپ حاضر شود

 

رحیمی در پاسخ این پرسش که کدام‌ یک از 2 رقبای ترامپ یعنی جو بایدن و کلینتون رقیب قدرتمندتری برای ترامپ هستند توضیح داد: با توجه به نظرسنجی‌ها و مناظرات آقای بایدن در نظرسنجی‌ها رتبه بالاتری دارد، اما خانم کلینتون سابقه رقابت و مناظره مستقیم با ترامپ را دارد و قاعدتاً با آمادگی بیشتری می‌تواند در این رقابت حضور پیدا کند.

 

او در مورد تاثیر تغییر ترامپ در روابط میان ایران و آمریکا گفت: به نظر می‌رسد تغییر ترامپ تاثیر فزاینده و قابل‌ توجهی در مناسبات ایران و آمریکا نخواهد داشت. همچنان که در دوره آقای اوباما هم شاهد بودیم فشارهای آمریکا نسبت به ایران وجود داشت منتها شاید این فشارها با شیب ملایم‌تری اعمال می‌شد. در اصل خصومت با ایران و اصل نگاه سلطه‌گری به منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی، تفاوتی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نمی‌بینیم، اما به نظر می‌رسد نگاهی که دموکرات‌ها به ریاست جمهوری دارند برای بازگرداندن اعتبار آمریکا در سطح جهانی باشد.

 

ترامپ درجه اعتبار آمریکا را چند رتبه منفی‌تر کرد

 

این عضو هیات‌رئیسه مجلس ادامه داد: ترامپ درجه اعتبار آمریکا را چند رتبه منفی‌تر و عملاً به تقویت نفرت از آمریکا در خاورمیانه و کشورهای اسلامی کمک کرد. نگاهی که در حال حاضر مردم کشورهای عراق، یمن، سوریه، لیبی و افغانستان به آمریکا دارند نگاهی است که نفرت‌شان به آمریکا نسبت به دوران ریاست‌جمهوری اوباما بیشتر شده است. در جمهوری اسلامی ایران هم نگاه عمومی این است که رویکرد هیچ‌ کدام از این احزاب در قبال ایران متفاوت با دیگری نیست.

 

رحیمی در مورد تاثیرگذاری استیضاح ترامپ در انتخابات آینده آمریکا گفت: استیضاح ترامپ قطعاً می‌تواند در انتخابات آینده آمریکا موثر باشد. استیضاح ترامپ یک مبنای حقوقی و یک مبنای سیاسی دارد؛ در هر 2 رویکرد سیاسی و حقوقی استیضاح ترامپ می‌تواند نه‌ تنها روی خود ترامپ بلکه بر مجموع حضور جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده آمریکا تاثیر منفی بگذارد.