سهمیه بندی نزین و بالارفتن قیمت آن، مبارزه با فساد، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از مهم ترین نکات این هفته نمازجمعه شهرستان ها بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته درباره افزایش قیمت بنزین گفت: به هنگام بررسی بودجه سال جاری در مجلس، نظر نهایی نمایندگان در رابطه با تعیین تکلیف قیمت بنزین بر این بود که آن را به دولت بسپارند، دولت هم قیمت بنزین را تغییر داد. 

وی اضافه کرد: دولت با تعیین تکلیف یارانه‌ها و سبد کالای بیش از ۱۸ میلیون خانوار، در خصوص مشکلات معیشتی و خدمات درمانی اقشار آسیب پذیر تدبیری بیندیشد و با تدبیر و مدیریت جدی عواید حاصل از افزایش قیمت را صرف رونق اقتصادی و تولید ملی و تقویت زیرساخت‌ها کند. مراقب باشید از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شده و این اقدام موجب شکوفایی اقتصادی شود.

بنابر گزارش ایسنا، آل هاشم در ادامه بر ضرورت تسریع در روند ساخت اتاقک در مناطق زلزله‌زده استان به منظور اسکان موقت تاکید کرد و گفت: هم به میانه و ترکمانچای و هم به سراب سر زده‌ام، برای سرکشی روستای اردحال سراب را انتخاب کردم که کم‌تر سرکشی شده بود، هیچ بخاری در این روستا به دست مردم نرسیده بود.

وی متذکر شد: دمای سراب در شب‌ها زیر صفر بوده و زمین یخ می‌زند و زندگی بدون چادر آنجا ممکن نیست. با پیگیری‌های بنده و استاندار و رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۱۰۰ دستگاه کانکس به مناطق زلزله زده فرستاده شد. حالا که تدبیر دولت مبنی بر ساخت اتاقک است، این اتاقک‌ها چه زمانی آماده و ساخته می‌شود، در این سرما هم برای تامین کانکس و هم ساخت اتاقک اقدام کنید.

امام جمعه تبریز یادآور شد: برای رسیدگی به امور زلزله زدگان نیاز به اقدامی جهادی بوده و از تمامی دستگاه‌ها و طلبه‌ها نیز قدردانی می‌کنیم. نیاز به اقدام سریع نسبت به آوار برداری است. هر هفته هم به سراب و به میانه  سر زده و نتیجه را در تریبون نماز جمعه اعلام می‌کنم.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه اندازی سایت شهید علیمحمدی فوردو گفت: این اقدام لازم، اما ناکافی است، راه اندازی این سایت با گام چهارم ایران محقق شد و این سایت راهبردی پس از پنج سال تعطیلی به چرخه غنی سازی بازگشت که جای تشکر و تقدیر دارد. اگر چه گام چهارم موجب احیای این سایت راهبردی می‌شود، اما برای بازدارندگی دشمن بدعهد کافی نیست، باید به جای یک اقدام، بسته‌ای از اقدامات برای بازدارندگی ارایه و انجام شود.

 

وی، غنی سازی سازی ۲۰ درصد و استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید را نمونه‌هایی از اقدامات بازدارنده عنوان کرد و افزود: باید معلوم شود پایان صبر راهبردی و گام‌های بازدارنده ایران تا کی ادامه خواهد داشت، در انتظار نگه داشتن، رکود و توقف اقتصاد و تولید را در پی خواهد داشت و امیدواریم مسئولان امر به این مسئله مهم نیز دقت داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران، حاضر به اجرای یک جانبه برجام نبوده و تا زمانی که طرف‌های دیگر در برجام به تعهداتشان عمل نکنند، روند کاهش تعهدات هسته‌ای‌ را مرحله به مرحله ادامه خواهیم داد.

آل هاشم در ادامه با تاکید بر اینکه دستاوردهای مهم قوه قضاییه در عرصه اجرا و تحقق مقاومت اقتصادی مشهود است، گفت: اقدامات قوه نه تنها نمایشی نیست، بلکه با برنامه ریزی درست انجام می‌شود و اگر با حمایت اطلاعاتی و امنیتی و سایر دستگاه‌ها همراه شود، نتایج مثمر ثمر بیشتری خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: از اقدامات انقلابی قوه قضایی و ریاست محترم آنقدردانی می‌کنیم و امیدواریم با قاطعیت به مبارزه بی‌امان و مستمر برای ریشه کنی فساد پرداخته و شرایط را برای تحقق عدالت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و موجبات رضایت بیشتر مردم انقلابی را فراهم کنند.

وحدت، لازمه امروز جهان اسلام

آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه‌ قم که در مصلی قدس برگزار شد، گفت: رسول خدا(ص) از نظر خلقت و در قوس نزول، از جایگاهی بلند در مراتب هستی برخوردار است، در سلسه مراتب هستی در صدر خلقت قرار دارد، در راوایات شیعه، وجود رسول خدا (ص) زیباترین و کامل‌ترین تجلی اعظم صفات الهی و آینه‌ای از وجود خداوند است، خاندان پیامبر پاک ترین خاندان در طول تاریخ است که پاکی بی‌انتهای دودمان پیامبر اکرم دیگر ویژگی ایشان است.

براساس آنچه ایسنا نوشته است، وی ادامه داد: امروز وحدت نیاز عاجل امت اسلام است و امت اسلام به رغم تمام ثروت و دارایی خود دچار تفرد است، وحدت و اخوت اسلامی، برآمده از متن آرمان‌های اسلام است، ما با مذاهب مختلف اسلامی در مبانی فکری و اعتقاداتی، نظامات فقهی  و اخلاقی اشتراکات زیادی داریم و منافع مشترکمان فراوان است، پس چرا امت اسلام با بیش از یک  نیم میلیارد جمعیت باید اینگونه پراکنده و اسیر دشمن باشد؟ چون دچار تفرد است.

 

اعرافی بیان کرد: هرچند هر مذهب مختصات خود را دارد، اما مبانی سه‌گانه  مشترک، ما را وحدت تشویق می‌کند، امروز جهان اسلام باید علم مشترک و فناوری مشترک داشته باشد و در برابر اشغالگران متحد شود، اکنون فلسطین عزیز ما زیر موشک‌های صهیونیستی قرار دارد، این امت باید یکپارچه در صحنه حضور داشته باشد تا دشمن تا فرسخ‌ها از سرزمین‌های مسلمانان دور شود.

این عضو شورای نگهبان گفت: مبارزه با فساد و تبعیض باید به‌صورت جامع و در همه‌ی ارکان‌های حکومت انجام شود و هم در مرحله‌ی قانون‌گذاری و هم در مرحله‌ی اجرا مورد توجه باشد، قوانبن ما باید تامین کننده‌ی عدالت باشند، سه قوه اصلی کشور باید بیدارترشوند، دستگاه قضایی ما نباید در مقابل فساد، تسامح پیشه کند چراکه در این صورت خود دچار فساد خواهد شد، خواسته‌ی امروز مردم ما، برخورد قاطعانه با فساد است.

مهم ترین مزیت بالا رفتن قیمت بنزین، جلوگیری از قاچاق سوخت است

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی در نماز عبادی و سیاسی جمعه با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که فساد سیاسی، اقتصادی و اخلاقی توده چرکین جامعه هستند، افزود: معظم له فرمودند که باید با  اجرای عدالت، مظاهر فساد را از جامعه پاک کنیم.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: زمانی که از عدالت صحبت می‌شود به معنای آن است که مراقبت کنیم فساد رخ ندهد و با فسادهای انجام شده برخورد شود تا حقوق مردم رعایت شود و بیت المال به همه افراد نه فقط به گروه خاصی برسد. بنابراین اگر امروز در جامعه می‌بینیم که جریان مبارزه با فساد انجام می‌شود و مبارزه با دانه درشت‌ها در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است، باید خوشحال باشیم.

وی در ادامه به بالا رفتن قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: این امر تصمیم سه قوه بوده است و یکی از مهمترین مزایای آن جلوگیری از قاچاق سوخت است.

یعقوبی با بیان این‌که بیشتر، قشر مرفه جامعه که چندین خودرو داشتند از مزایای بنزین استفاده می‌کردند، افزود: پول مازاد حاصل از افزایش قیمت بنزین به جیب دولت نمی رود بلکه قرار است این پول بین ۱۸ میلیون خانوار تقسیم شود. رانندگان تاکسی، ماشین داران، مغازه داران و ... به بهانه این‌که قیمت بنزین گران شده است، قیمت کالاها را چندین برابر افزایش ندهند و کسبه انصاف به خرج دهند.

برخی خیال می‌کنند مذاکره، مشکلات را حل خواهد کرد

حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی میردامادی در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه اصفهان، با بیان اینکه ‌ربا را از زندگی خود خارج کنید، گفت: تا زمانی که جامعه به حرام آلوده باشد، آن گونه که می‌خواهیم، نمی‌شود.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: وقتی رئیس جمهور آمریکا، این مرد دیوانه می‌گوید برای ما مهم نیست چه کسی در سوریه کشته می‌شود و برای نفت سوریه آمده‌ایم، نشان می‌دهد این افراد در مکتب قرآن تربیت نشده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: طی چهل سال تجربه کرده‌ایم که آنها دشمنان ما هستند و تنها راه نجات ما رهنمودهای مقام معظم رهبری است. راه نجات ما تولید است و باید تمام تلاش خود را برای داخل به کار گیریم تا کشور را نجات دهیم. باید به حال کارخانه‌های تعطیل شده، گریه کرد، دولت کشور اسلامی باید از این تعطیلی‌ها جلوگیری و تعطیلی آنها را بررسی کند.

میردامادی همچنین ادامه داد: برخی خیال می‌کنند که مذاکره، مشکلات را حل می‌کند، اما مذاکرات کوبا و کره شمالی جلو چشم ما است که آمریکا تحریم‌های آنان را کاهش نداد. مسئولان باید به جوانان توجه کنند. تا زمانی که تحت هدایت رهبری مقام معظم رهبری هستیم، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

مردم هوشیار ایران با سهمیه‌بندی بنزین همراهی می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ترابی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه مردم گنبدکاووس افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌ بندی آن را اقدامی مهم برای شرایط فعلی و خاص اقتصاد کشور دانست اما از دولت و دستگاه‌های نظارتی درخواست کرد تا نگذارند اجرای این تصمیم، سبب گرانی قیمت دیگر کالاها و خدمات شود.

براساس آنچه که ایرنا نوشته است، وی خاطرنشان کرد: انتظار مردم از دولتمردان این است که منابع حاصل از گران شدن بنزین به صورت شفاف به آنها اعلام و آنگونه که رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند، صرف پرداخت بسته حمایتی به ۱۸ میلیون خانوار شود.

حجت الاسلام ترابی اضافه کرد: مردم همچنین انتظار دارند تا دولتمردان از این پس بر قیمت سایر کالاها و خدمات در بازار نظارت دقیق داشته باشند تا برخی افراد سودجو، خودسرانه اقدام به افزایش قیمت دیگر کالاها  صرفا به دلیل افزایش قیمت بنزین نکنند.

وی همچنین از دولت درخواست کرد تا همگام با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص حذف یارانه چند دهک بالا را نیز اجرا نموده و درآمدهای این بخش را هم به دهک‌های پایین جامعه اختصاص داده و یا صرف فعالیت‌های عمرانی و اشتغال جوانان نماید.