خبرگزاری «ان‌اچ‌کی» ژاپن به نقل از مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته است که او قصد دارد «موضعی محکم» در قبال برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 خبرگزاری «ان‌اچ‌کی» ژاپن روز شنبه به نقل از «رافائل گروسی» مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته است که وی قصد دارد در قبال برنامه هسته‌ای ایران «موضعی محکم» اتخاذ کند.

گروسی که اخیرا به عنوان جایگزین «یوکیا آمانو» مدیر کل فقید آژانس انتخاب شده، از روز سه‌شنبه رسما کار خود را آغاز می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، در جریان انتخابات گزینش مدیر جدید، این دیپلمات آرژانتینی گزینه مورد حمایت آمریکا بوده است.

ان‌اچ‌کی که گفت‌وگویی با گروسی ترتیب داده، نوشته است: «گروسی در خصوص ایران، می‌گوید که می‌خواهد روابط سازنده‌ای با ایرانی‌ها داشته باشد. او تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بحث توسعه هسته‌ای را جدی بگیرد.»

این خبرگزاری در عین حال نوشته است: «مدیر کل بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید او در قبال توسعه هسته‌ای، از جمله برنامه هسته‌ای ایران، موضعی منصفانه، اما محکم اتخاذ می‌کند.»

ان‌اچ‌کی اشاره کرده است که تحلیلگران معتقدند موضع گروسی در قبال ایران، با موضع ایالات متحده در مورد این پرونده، مشابه است.

در ماه‌های گذشته آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش گسترده‌ای را برای بازگشایی پرونده موسوم به «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» (پی‌ام‌دی) و بردن پرونده ایران به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد، آغاز کرده‌اند. در همین چارچوب، «کورنل فروتا» سرپرست آژانس وضعیت برنامه هسته‌ای ایران را به شورای حکام گزارش کرد و به ایران توصیه کرد با این نهاد «همکاری کامل و به‌هنگام» داشته باشد.