کیهان: اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر بی‌خبری از اجرای سهمیه‌بندی بنزین همچنان مورد اعتراض رسانه‌ها و چهره‌های موافق و منتقد دولت است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه جام جم از قول اکبر ترکان مشاور سابق رئیس‌جمهور نوشت: اگر خبر روزهای اخیر مبنی بر این‌که رئیس‌جمهور روز جمعه از طریق رادیو در جریان افزایش قیمت بنزین قرار گرفته باشد درست باشد باید نگران باشیم. چرا که تصمیماتی به این اندازه از اهمیت گرفته شده و رئیس‌جمهور در جریان جزئیات آن نیست. این تصمیم آنقدر مهم است که قطعا می‌بایست رئیس‌جمهور در مورد زمان اجرای آن، شیوه و تبعات اجرایش اطلاعات کاملی داشته باشد، به همین دلیل امیدوارم این حرف‌ها صحت نداشته باشد.

محمد هاشمی هم در این‌باره گفته است: توقع و انتظار جامعه از مسئولان آنهم در جایگاه ریاست جمهوری این نبود که نسبت به تصمیمی با اهمیت بسیار اظهار بی‌اطلاعی کند. قطعا با چنین سخنانی مردم قانع نمی‌شوند و انتظار دارند مسئولان رده بالا با اشراف کامل در مورد تمام جوانب یک موضوع، در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

جمله‌ای میان مسئولان وجود دارد که  «من تفویض اختیار کردم اما سلب مسئولیت نکرده‌ام» به این معنی که ممکن است آقای روحانی تفویض اختیار کرده باشد اما قطعا در این زمینه یعنی موضوع بنزین، سلب اختیار نکرده است و جامعه نیز چنین توقعی ندارد.

چنین اظهارنظرهایی از سوی مسئولان اجرایی کشور که به جای پاسخگویی در مورد چرایی تصمیم‌گیری‌هایشان از خودشان سلب مسئولیت می‌کنند موجب می‌شود در آینده نیز مردم با تردید به تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، نگاه کنند.

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون نیز گفته است: اگر واقعا رئیس جمهور صبح جمعه خبر گران شدن بنزین را شنیده باشد: ۱- نشانه نهادینه شدن غرور و بی‌توجهی به مردم است. چنان مردم را سرکوب شده می‌دیده است که اصلا تصور نمی‌کرده است که در این اوج مشکلات اقتصادی کسی اعتراضی داشته باشد و اگر هم احیانا اعتراضکی باشد، به سرعت جمع می‌شود. ۲- دفتر رئیس جمهور جواب دهد. از بعدازظهر پنجشنبه خبر درز کرده بود و اوایل شب پمپ‌بنزین ها شلوغ شده بود. یا دفتر رئیس جمهور بی‌اطلاع از شهر بوده و یا شب جمعه‌ای نخواسته مزاحم وقت رئیس نشده تا جمعه. هر دو فاجعه است. ۳- این محاسبه غلط باعث شد که عوامل خارجی دست به‌کار شوند. تخریب‌ها صورت گیرد. همه اینها نشان از بی‌تدبیری و مهمتر، بی‌اطلاعی از وضع جامعه است. رئیس‌جمهور می‌بایست به‌جای خنده تمسخر در اعلام اطلاعش در روز جمعه، گریه کند و عذرخواهی کند. ۴- باور این‌که رئیس جمهور نمی‌دانسته سخت است. شاید چون کار خراب شده، خواسته با اعلام بی‌اطلاعی، پشت وزارت کشور و شورای امنیت کشور را خالی کند. اگر هم چنین بوده چیزی از مسئولیت ایشان کم نمی‌کند.

از سوی دیگر حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران در گفت‌وگو با شرق اظهار داشت: «همه در حزب کارگزاران از موضع نسنجیده آقای روحانی متأسف هستند. این موضعی منطقی نبود و نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری در این مسئله مهم که مشخص بود خطرات بالقوه‌ای دارد، حساسیت لازم را نداشت تا خود در صحنه حضور پیدا کند و شرایط را تحت کنترل داشته باشد». مرعشی ادامه داد «این ضعف مهم مدیریتی برای آقای روحانی است».  «درست نیست که شخص رئیس‌جمهوری در میدان حاضر نباشد و از سوی دیگر چنین اتفاقی افتخارآمیز هم نبود که با آن لحن تعریف شود. عده‌ای از مردم کشته شدند، چند هزار میلیارد خسارت وارد شده و حیثیت دولت از بین رفته است. چنین موضعی قطعا عذر بدتر از گناه بود».

غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید هم به روزنامه آفتاب یزدگفت: سخنان روحانی، خلاف تدبیر و اخلاق انسانی است و آن خنده، نمک پاشیدن به زخم مردم است. متاسفانه عملکرد دولت به گونه‌ای است که انسان، واژه کم می‌آورد... آدم خجالت می‌کشد که دولت، چگونه کشور را اداره می‌کند. آفتاب یزد همچنین در سرمقاله خود نوشت: یکی از آسیب‌هایی که کشور ما در سال‌های اخیر به آن مبتلا شده است عدم مسئولیت‌پذیری مدیران در قبال وظایف و کارهایی است که برعهده دارند .

اظهارات روز چهارشنبه آقای روحانی مصداق بارز و روشن این مسئولیت‌ناپذیری است، وقتی رئیس جمهور در رسانه ملی با یک لحن مطایبه‌آمیز بیان می‌کند من هم صبح آن روز مطلع افزایش قیمت بنزین شدم و از مسئولیت اتفاقی که افتاده شانه خالی می‌کند، دیگر ببینید که زیر مجموعه ایشان در قبال این مسئله و حوادثی که در پی آن به وجود آمد چگونه عمل می‌کنند. این در حالی است که در هفته گذشته گزارش‌ها و اخباری از نماینده مجلس مطرح شد که آن‌ها پیشتر شایعاتی مبنی براینکه احتمالا قرار است به‌زودی چنین تصمیمی ‌اجرایی شود به گوششان رسیده بود. وقتی شایعه چنین تصمیمی ‌به مجلس می‌رسد مفهومش این است که باید حتما در رده‌های بالای دولت این موضوع به طور جدی مطرح شده باشد. این نحوه رفتار و این جمله آقای روحانی اگر در پی مشورت مشاورانش بوده باشد، نشان‌دهنده وضع آشفته در مجموعه دولت و اطرافیان ایشان است، این‌که تا چه حد با واقعیت جامعه و افکار عمومی ‌فاصله دارند که مشاوران چنین توصیه‌ای به ایشان می‌کنند اما اگر خود او آمده و چنین اظهارنظری کرده بر فرض این‌که اظهاراتش درست باشد، نشان‌دهنده ناکارآمدی سیستم اجرایی و ضعف رئیس دولت است.