​یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه لاریجانی به رغم موفقیت در مجلس و درخواست مردم قم، دیگر در انتخابات شرکت نخواهد کرد، ریاست جمهوری را نیز برای او کوچک دانست و پیش‌بینی کرد که وی با بازگشت به دانشگاه تهران، تبدیل به یک فراساختار و جریان‌ساز سیاسی شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری کاوش، پس از اعلام قاطع علی لاریجانی مبنی بر اینکه دیگر در انتخابات مجلس شرکت نخواهد کرد، گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد این موضوع رییس مجلس آغاز شد.

عده این تصمیم را به دلخوری علی لاریجانی از برخی رفتارهای تندروانه نسبت دادند، اما اظهار امیدواری کردند که وی با رفع این کدورت‌‌ها دوباره برای نمایندگی مجلس اقدام کند. در مقابل برخی دیگر این اقدام لاریجانی را به سیاست وی نسبت دادند و آن را روشی برای سنجش فضا و میزان بخت خود در شهر قم نسبت دادند.

درباره جدی بودن تصمیم لاریجانی، انگیزه وی از این تصمیم، سرنوشت او در صورت کناره‌گیری از قدرت و بسیاری مسایل دیگر با «ابراهیم فیاض»، استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصولگرا گفتگویی کردیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

 

لاریجانی در انتخابات شرکت نمی‌کند/ او به دانشگاه تهران برمی‌گردد

 

*آقای فیاض! به نظر شما اعلام عدم تمایل آقای علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات مجلس، واقعی است یا همانگونه که برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند، ایشان در حال سنجش فضای انتخابات است؟

خیر! من بعید می‌دانم که ایشان ]برای انتخابات مجلس[ بیایند. به نظرم علی لاریجانی در تبدیل شدن به یک فراساختار است و این نیز به دلیل عقل و هوش وی است. روزی که لاریجانی وزیر ارشاد شد، برادرش محمدجواد به او لقب «بولدوزر» می‌داد، چون او در عرصه اجرایی و مدیریت، به شدت فعال بود.

همین مساله نیز باعث شد که علی لاریجانی به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب شود و در آنجا نیز بدرخشد و این سازمان در دوره ایشان به شدت فعال بود. پس از این لاریجانی وارد مجلس شد و ریاست آن را بر عهده گرفت که به نظر من فارغ از جهت‌گیری‌های معمول سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، پرونده بدی از خود بر جای نگذاشته و در دوره‌ها و مسایل گوناگون کار را خوب پیش برده است.

 

علی لاریجانی پدرخوانده  اشخاص بسیاری خواهد شد

 

آنچه امروز برای لاریجانی رخ می‌دهد، یک بحث مهم است و آن اینکه او در بیرون رفتن از ساختار و بدل شدن به یک فراساختار است. به احتمال بسیار، علی لاریجانی پدر خوانده اشخاص بسیاری خواهد شد. درست مانند همان‌ کاری که هاشمی رفسنجانی در حاشیه انجام می‌داد.

لاریجانی احتملا به دانشگاه تهران بازخواهد گشت و  به نظرم در آنجا از نظر علمی و فکری بسیار فعال باشد. شبیه همین کار در اروپا و امریکا نیز هست و سیاست‌مداران با تجربه به دانشگاه برمی‌گردند تا تئوری سازی و خط‌دهی به سیاست کشورشان را پی بگیرند.

 

*پس به نظر شما عدم حضور آقای لاریجانی قطعی است؟

بله! ایشان می‌رود تا به یک فراساختار تبدیل شود. اساسا در جمهوری اسلامی نیز سیاست‌مداران با تجربه تبدیل به فراساختار شده و به شدت ساختارهای کشور را شکل می‌دهند. حضور مستقیمی ندارند، اما به صورت غیر مستقیم به شدت فعالند.

 

حضور لاریجانی در مجلس مفیدتر است

 

*به نظر شما چه چیزی آقای لاریجانی را به این فکر واداشته است، که دیگر باید از سیاست‌ورزی فعال و عملی کناره‌گیری کند؟

ببینید در مواردی مانند آقای لاریجانی، این اشخاص به جایی می‌رسند که دیگر مشروعیت بالایی دارند و بدون اینکه نیاز به حضورشان باشد، توان اثرگذاری خواهند داشت و به همین دلیل اثر آنها خود به خود ساختارها را ایجاد خواهد کرد. وگرنه به نظر من حضور علی لاریجانی در مجلس موفق‌تر است و دست کم می‌تواند نیمی از مجلس را هدایت کند. در دوره مدیریت صدا و سیما هم موفق عمل کرده است، افزون بر این رابطه بسیار خوبی هم با وزیر کشور و به صورت گسترده‌تر با مجموعه وزارت کشور دارد، که می‌تواند ساختارهای دموکراتیک به وجود بیاورد.

 

لاریجانی تبدیل به یک فراساختار خواهد شد

 

*منظور من هم همین است! ایشان 3 دوره رئیس مجلس بوده و به نوعی بسیار با اقتدار هم در این جایگاه ظاهر شده است. اکنون برایش جدایی از این جایگاه سخت نیست؟

 افراد زیادی در داخل و خارج کشور این راه را رفتنه‌اند، رؤسای جمهور امریکا و کسی مانند هنری کسینجر و در کشور نیز کسانی مانند قوام‌السلطنه و علی امینی این راه رافتند و به فراساختار بدل شدند و ما در تاریخ می‌بینیم که حتی شاه نیز برای مشورت و یا کمک به آنها مراجعه می‌کرد. لاریجانی نیز درهمین گروه قرار خواهد گرفت.

 

*اما در نمونه‌هایی که گفتید، اگر بر فرض آقای هاشمی در نظر بگیریم. ایشان تقریبا داوطلبانه از عرصه سیاست خارج نشد و این ناکامی‌های انتخابات مجلس ششم و ... بود، که وی را به حاشیه راند.

هاشمی تصمیم اشتباهی گرفت و خود را خراب کرد. از این موارد بازهم هست، مانند محسن رضای که می‌توانست به یک فراساختار برای سپاه تبدیل شود، اما او وارد سیاست شد و شکست خورد و اکنون نه در سیاست، نه اقتصاد  و نه در سپاه جایگاه چشمگیری ندارد، با اینکه دکترای اقتصاد است. ناطق نوری نیز قصد خود از بزرگان عرصه سیاست می‌دانست و سعی داشت که به فراساختار تبدیل شود، اما نتوانست و درگیر شد.

 

لاریجانی بسیار صادق است

 

*پس به نظر شما آقای لاریجانی به دلیل هوش و تیزبینی خود در حال دوری از چنین سرنوشتی  است؟

دقیقاً! او باهوش، روحانی زاده و اهل قم است! همچنین دکترای فلسفه دارد و من به این دلیل که او کار کردم شخصیتش را می‌شناسم. لاریجانی کاملا هدایت یافته و برخلاف آنچه که می‌گویند به شدت صادق است. در مجموع ضریب هوشی و عقل بالایی که او از آن برخوردار است، سبب می‌شود که خود را در این زمینه نابود نکند.

 

*با توجه با سمت آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و اثرگذاری وی و همچنین جایگاه‌های حساس سیاسی دیگر که به میانجی ریاست مجلس در اختیار دارد، به نظر شما کنار رفتن او برای کدام یک از جناح‌های سیاسی بیشترین زیان را خواهد داشت؟

اصلا به دنبال خط و ربط نروید! دیگر همه چیز برای علی لاریجانی کوچک است.

 

لاریجانی درپی ریاست جمهوری نیست

 

*حتی ریاست جمهوری؟

بله! به نظرم حتی ریاست جمهوری نیز برای او کوچک است. او در اکنون در سن شصت و چند سالگی است و دیگر باید به فراساختار سیاست ایران تبدیل شده و تعیین سیاست کند، نه اینکه خود در سیاست حضور داشته باشد. وگرنه همه پست‌ها برای او کوچک است.

 

مردم قم نامزدی لاریجانی را می‌خواهند، اما او نخواهد پذیرفت

 

*همانگونه که خود شما اشاره کردید، آقای لاریجانی در شهر قم خدمات بسیاری انجام داده‌اند و بر خلاف آنچه تبلیغ می‌شود، ایشان از حامیان بسیاری در میان مردم و مراجع شهر قم برخوردارندف آیا ممکن است که شدت علاقه شهروندان قم آقای لاریجانی را به سوی حضور دوباره در انتخابات سوق دهد؟

اصلا مردم شهر قم حرکتی آغاز کرده‌اند که نامه دهند و از لاریجانی بخواند که دوباره از شهر قم کاندیدا شود، اما من بعید می‌دانم که وی به این کار تن در دهد، زیرا لاریجانی عاقل تر از این حرف‌هاست. او دیگر حوصله‌ای برای این کارها ندارد و از سوی دیگر به جای رسیده است که دوره پختگی او آغاز شده و باید به دنبال تفکر و تولید علم و ... برود تا بتواند ساختار ایجاد کند. از دانشگاه تهران تا حوزه علمیه و فلسفه می‌تواند عرصه عمل او در این رابطه باشد.

 

حدادعادل از هر جهت رو به نابودی است

 

*پس به نظر شما بر خلاف انچه گفته می‌شود، لاریجانی به دنبال سنجش فضا و میزان علاقه مردم قم نیست؟

خیر! شما حداد عادل را نگاه کنید! او از هر جهت رو به نابودی است، چه فلسفه و چه باقی حوزه‌ها! اگر لاریجانی هم بخواهد این راه را طی کند سرنوشتش همان خواهد شد. به نظرم اگر علی لاریجانی عاقل باشد باید به دانشگاه تهران بازگردد و آنجا را بسازد.