ایرنا – وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه تصریح کرد شرط مذاکره با آمریکا این است که «تمامی تحریم‌های نفتی و بانکی» علیه ایران برداشته شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بیژن نامدار زنگنه که برای شرکت یکصد و هفتاد و هفتمین اجلاس کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) به وین سفر کرده است، این مطلب را در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه این اجلاس مطرح کرد.

وی در ر پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس، گفت: تازمانی که پول نفت در اینستکس جابه جا نشود اتفاقی نیفتاده است. 

زنگنه افزود:‌ اگر پول نفت جابجا شود می‌توان گفت سازوکاری ایجاد شده است. بدون ورود پول نفت به این سیستم اتفاقی نیفتاده است. 

از کاهش بیشتر قیمت نفت حمایت می کنیم

وزیر نفت همچنین درپاسخ به این سوال ایرنا که موضع ایران در قبال کاهش تولید نفت که قرار است در اجلاس پیش رو مورد بررسی قرار گیرد چیست گفت:‌ اگر توافق کاهش تولید نفت تمدید شود این یک دستاورد برای اوپک است اگر هم بیشتر کاهش یابد من حمایت می کنم و دستاورد بزرگتری است. 

زنگنه درخواست روسیه برای حذف میعانات گازی از سهم این کشور در چارچوب توافق کاهش تولید نفت را هم «منطقی» خواند و گفت:‌ بحث ما در اوپک درباره میعانات نیست و بحث نفت خام مطرح است. عادلانه نیست چیزی را که ما در محاسبات و معادلات اوپک نداریم از روسیه بخواهیم آن را رعایت کنند. 

وی افزود هرچند روسیه عضو اوپک نیست اما باید به گونه ای با این کشور رفتار کرد که با اعضای اوپک رفتار می‌شود. وزیر نفت تصریح کرد که هیچ‌وقت میعانات در محاسبات اوپک نبوده و نخواهد بود. مساله اوپک نفت خام است. 

زنگنه در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه وزارت نفت چه تسهیلاتی را برای شرکت های اروپایی مایل به تجارت نفتی با ایران در نظر گرفته که از تحریم‌های آمریکا ترس دارند گفت: ما کاری انجام نمی‌دهیم. اگر آنها ترس دارند خودشان راهش را بلد هستند اما ما کاری برای آنها نمی توانیم انجام دهیم. مگر اینکه بروند مجوز آمریکا را بگیرند یا کارهایی که بقیه کشورها انجام می دهند صورت دهند. 

وزیر نفت در پاسخ به سووال دیگری درباره پیش‌بینی او در خصوص اجلاس اوپک گفت: چیزی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما دلیلی را هم نمی‌بینم که جلسه پیچیده باشد. 

وی درباره بازار نفت در سال آینده میلادی هم گفت: قیمت تابع تولید و عرضه و تقاضا است. پیش بینی می شود در سه ماهه اول و دوم سال آینده عرضه نسبت به تقاضا افزایش پیدا کند که در این صورت به قیمت نفت فشار وارد می‌شود. 

نگران استیضاح نیستم، فشارهای سیاسی عادی است

زنگنه درباره استیضاحش از سوی مجلس هم گفت نگران نیست و فشارهای سیاسی امری عادی است. وی تصریح کرد:‌ استیضاح حق مجلس است و هر زمان که بخواهد می تواند استیضاح کند و وزیر موظف است که پاسخ دهد. این یک فرآیند عادی است.