احمد انارکی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر ناشی از بحث روانی افزایش قیمت بنزین است و از آنجا که درآمدهای اصلی ما از محل فروش نفت به دست می‌آید، وقتی نفت و بنزین گران می‌شود بر قیمت دلار و سایر کالاهای داخلی و خارجی اثر می‌گذارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اعتمادآنلاین|‌ احمد انارکی‌محمدی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر تابعی از افزایش نرخ بنزین است گفت: بخشی از افزایش قیمت‌ها از جمله افزایش قیمت ارز ناشی از بحث روانی بنزین است و از طرفی نباید توقع داشته باشیم این موضوع بر افزایش قیمت ارز و سایر کالاها بی‌تاثیر باشد.  

 

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت باید مراقب تورم بازار شب عید باشد و بازار را خوب کنترل و اداره کند چراکه جدا از افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر سایر کالاها، به خودی خود زنگ شب عید که می‌خورد تورمی در بازار ایجاد می‌شود.

 

انارکی‌محمدی در پاسخ اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت ارز ناشی از چه عواملی است، توضیح داد: بخشی از افزایش قیمت ارز به دلیل جو روانی افزایش قیمت بنزین است و درآمدهای اصلی ما از محل فروش نفت به دست می‌آید. بنابراین وقتی دلار گران می‌شود بر قیمت سایر کالاها اثر می‌گذارد. پس چون متکی به ارز هستیم و ارز ما حاصل از فروش نفت است، افزایش قیمت ارز و نفت بر قیمت سایر اجناس داخلی، خارجی و خدمات آن تاثیر می‌گذارد.

 

او با تاکید بر اینکه سالانه 55 میلیارد تومان ارز حاصل از فروش مواد نفتی در بودجه داریم تصریح کرد: افزایش نرخ ارز و نفت متاثر از یکدیگرند و امیدواریم با تمهیداتی که دولت و مجلس اندیشیده‌اند بتوانیم مشکلات را تقلیل دهیم.

 

انارکی در مورد اینکه میزان نرخ تورم با افزایش 15 درصدی حقوق کارگران و کارمندان طبق لایحه بودجه 99 تناسبی ندارد گفت: بودجه در کمیسیون تلفیق بودجه 99 چکش‌کاری و بحث افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان برای سال آینده حل می‌شود.

 

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: آنچه اتفاق افتاده این است که معیشت مردم با سختی مواجه شده و ما هم نگران وضعیت مردم هستیم. افزایش 15 درصدی حقوق،  کارگران و کارمندانی را که حقوق ثابتی دارند با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. بنابراین به مردم وعده می‌دهیم افزایش حقوق در سال آینده رقمی منطقی و متناسب با نرخ تورم خواهد بود تا بیش از این مردم درگیر مشکل نباشند.