​دونالد ترامپ، دیروز چهارشنبه مصوبه کنگره مربوط به کاهش اختیارات وی برای حمله به ایران را وتو کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم: دونالد ترامپ همزمان با وتوی این مصوبه، طرحی را برای اعمال فشار حداکثری بر تهران آغاز کرده است؛ وی پس از قدرت نمایی در وتوی این مصوبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "این مصوبه خیلی بد بود. دموکرات ها این طرح را در چارچوب استراتژیی برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر طرح و تدوین کرده و از طریق آن بین جمهوری خواهان تفرقه انداخته بودند."

حال این سئوال مطرح است که آیا ترامپ پس از وتوی این مصوبه، به ایران حمله خواهد کرد؟

به پنج دلیل جواب، منفی است:

دلیل اول: ترامپ از وقتی که در سال 2017 به کاخ سفید راه یافته است تا به امروز با تفکر تاجرانه حکومت کرده است. با چنین تفکری به طور طبیعی، حرکت به سمت جنگ دشوار است. اگر او با تفکر و تئوری تاجرانه بخواهد به ارزیابی عواقب و پیامدهای جنگ بپردازد درخواهد یافت که خسارت ها و زیان های ناشی از این جنگ، بسیار بیشتر از دستاوردهای آن است.

دلیل دوم: ترامپ با تجربه ای که از ایرانی ها دارد به خوبی می داند که این کشور هدف آسانی نیست؛ او در طول دوران زمامداری خود، شواهد بسیاری را تجربه کرده است که گواهی بر این مدعا هستند؛ به عنوان مثال سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکایی گوبال هوک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – پس از نفوذ این پهپاد به حریم هوایی ایران بدون توجه به هشدارهای ایران – بهترین گواه بر این مدعاست.

دلیل سوم: ترامپ به خوبی می داند که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به هر گونه حماقت آمریکا در منطقه در عالی ترین سطوح گرفته می شود و بر این اساس، پاسخ هم در عالی ترین سطوح داده خواهد شد. او احتمالا هنوز صدای موشک های ایرانی که پایگاه آمریکایی عین الاسد را پس از ترور سردار سلیمانی و المهندس در هم کوبید، به خاطر دارد.

دلیل چهارم: ترامپ سعی می کند در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز شده و در قدرت باقی بماند لذا هرگز دست به ماجراجویی که به قیمت جان نظامیان این کشور در منطقه تمام شود، نخواهد زد.

دلیل پنجم: اوضاع اقتصادی آمریکا و متحدانش در منطقه – که ممکن است بخواهند هزینه حمله به ایران را بپذیرند - اجازه چنین ماجراجویی در منطقه را در حال حاضر نمی دهد.

بنا به تمام این دلایل، وتوی ترامپ علیه مصوبه کنگره کاغذ پاره ای بیش نخواهد بود و صرفا مصرف تبلیغاتی دارد.