هرچه به انتخابات نزدیک‌ می‌شود حمایت کارگزاران از علی لاریجانی علنی‌ترمی‌شود.

پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد؛ کارگزاران با لاریجانی می‌آیند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: پیش‌بینی‌ها مبنی بر ورود کارگزاران با علی لاریجانی محقق شد و برخلاف آنچه اعضای کارگزاران و برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر رد این گزاره یعنی حمایت کارگزاران از لاریجانی می‌گفتند، مصاحبه‌های اخیر حسین مرعشی و محمد عطریانفر نشان می‌دهد، کارگزاران تکلیف خود را مشخص کرده است و بنا دارد از لاریجانی حمایت کند. موضوعی که در مدت اخیر هم می‌شد از لابه‌لای اظهارات آنها دریافت. عطریانفر اخیرا در گفت‌وگو با «ایرنا» گفته است: «امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. اگر چه من جناب علی لاریجانی را شخصا و به صفت فردی انسان صالح و شایسته برای پذیرش مسوولیت ریاست جمهوری می‌دانم. اما به هر حال او اصولگرا است و تجربه خود را در بستر اصولگرایی طی کرده است... دلیل تمرکز روی لاریجانی به دلیل شرایط اعمال شده نهادهای ناظر بر نامزد جبهه اصلاحات است. در شرایطی که اصلاح‌طلبان را از معرفی نامزد ذاتی خود محروم کنند،  طبیعی است به سمت تصمیمات دیگر و انتخاب از میان نیروهای دیگر برویم و کسی که مواضع رفتاری‌اش به ما نزدیکتر باشد مورد انتخاب قرار دهیم. آقای لاریجانی در چنین شرایطی از جمله چهره‌هایی است که می‌توان روی او بحث کرد و تصمیم گرفت». حسین مرعشی هم در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» گفته است که با اما و اگرهایی این احتمال وجود دارد که از لاریجانی حمایت کند. نکته مهم دیگر سخنان مرعشی جایی است که او می‌گوید بدون هیچ پیش‌شرطی اگر علی‌اکبر ناطق نوری نامزد شود از او حمایت می‌کنم. با جمع این سخنان می‌توان دریافت که کارگزاران بنایش مانند سیاستی است که اصلاح‌طلبان در سال92 در پیش گرفتند؛ یعنی حمایت از یک نامزد ائتلافی؛ به‌نحوی که ایدآل آنها ناطق نوری است و اگر نشد لاریجانی.

افزون بر این به نظر می‌رسد چنین تحلیلی بی‌راه هم نباشد زیرا گزینه‌های مطلوب کارگزاران یعنی محسن هاشمی، محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری هر کدام به نوعی نتوانند آنچنان که باید مورد استفاده کارگزاران باشند زیرا هاشمی که اولا گفته است نامزد نمی‌شود و ثانیا اساسا در قامت ریاست‌جمهوری نزد افکار عمومی شناخته نمی‌شود و بسیار بعید است همه اصلاح‌طلبان بر او اجماع کنند. ظریف هم به دفعات اعلام کرده که در انتخابات نامزد نمی‌شود زیرا جز حوزه دیپلماسی تخصص دیگری ندارد. علاوه بر این او اصرار دارد که نیرویی جناحی نیست و با این وصف همان‌طور که علی صوفی اخیرا به «مثلث‌آنلاین» گفت، تا زمانی که رسما اعلام نکند که نیرویی وابسته به اصلاح‌طلبان است، مورد اجماع اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد زیرا بخش مهمی از اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته‌اند با یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب وارد میدان شوند. جهانگیری هم به گفته عطریانفر تا اینجای کار تمایل به حضور ندارد؛ چنانکه عطریانفر درباره این موضوع گفته است: «جهانگیری از برجسته‌ترین نیروهای حزب است. اعضا به او تعلق خاطر زیادی دارند. مسلما اگر جبهه اصلاحات و شخص اسحاق جهانگیری موافق نامزدی در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری باشد، بی‌تردید جزو گزینه‌های حزب کارگزاران سازندگی خواهد بود....تا جایی که اطلاع داریم، جهانگیری مدت‌های مدیدی است که در حال رایزنی است و تا این لحظه برای نامزد شدن اعلام موافقت نکرده است. علت اینکه ما کمتر از آقای جهانگیری نام می‌بریم، به خاطر نظر خود او است. جهانگیری گفته است چون خودم به جمع بندی نرسیدم، تمرکز روی من در حال حاضر به مصلحت نیست. اما طبیعتا یکی از شخصیت‌هایی است که می‌تواند مورد توافق جبهه اصلاحات باشد... متوجهم چرا جهانگیری کمتر علاقه‌ای به ورود نشان می‌دهد. او به مدت ۷ سال به عنوان معاون اول بیشترین و سخترین شرایط را به دوش کشیده و متاسفانه در حق او جفای زیادی شده و خسته است. در شرایطی که سیاست‌هایی تحریمی همه ارکان اقتصادی کشور را به هم ریخته بود و قدرت خرید مردم به دلیل نابسامانی‌ها کم شده بود، جهانگیری در راس سیاست‌های اقتصادی قرار گرفت و همه انتقادها و هجمه‌ها را به جان خرید. مردم دولت را به عنوان پاسخگوی همه مشکلاتی می‌شناسند در حالی که دولت سهم اندکی در مدیریت کلان کشور دارد».

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که جهانگیری هم گزینه نهایی نخواهد بود اما وضعیت لاریجانی برای کارگزاران فرق دارد. آنها از یک سو می‌دانند که به احتمال زیاد لاریجانی تأییدصلاحیت می‌شود و از سوی دیگر امید دارند با قانع‌کردن دیگر اصلاح‌طلبان با این گزاره که چاره دیگری وجود ندارد، اجماع بر روی او را ایجاد کنند. کارگزاران هرچه به انتخابات نزدیک‌ می‌شود حمایت خود از لاریجانی را علنی‌تر از گذشته می‌کند و به نظر می‌رسد اگر نتواند اجماع دیگر اصلاح‌طلبان بر او را فراهم کند، شاهد شکافی عمیق میان این حزب با بدنه اصلی اصلاحات باشیم. هرچند به گفته برخی از تحلیلگران مانند محمدصادق کوشکی همه اصلاح‌طلبان اعم از کارگزاران و دیگر احزاب تصمیم خود را گرفته‌اند و گزینه نهایی‌شان لاریجانی است و همه این‌ نام‌هایی که مطرح می‌کنند برای متوجه‌کردن افکار عمومی در انتخابات به جبهه اصلاحات تا بعد از گرم‌کردن تنور انتخابات به نفع خود، از گزینه اصلی‌شان یعنی علی لاریجانی رو نمایی کنند.