حسین کنعانی‌مقدم گفت: جهانگیری شانسی در انتخابات ندارد و بعید از خوش هم راضی به حضور شود.

حسین کنعانی‌مقدم: اصلاح‌طلبان بر جهانگیری اجماع نمی‌کنند/ اگر جهانگیری نامزد شود، فقط نقش ضربه‌گیر دولت را بازی می‌کند/ لاریجانی تکلیفش را با جناح‌های سیاسی روشن نکند، شانس در انتخابات صفر است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: تعدد نامزدهای اصلاح‌طلبان به قدری است که به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت بر کدام یک از ایشان اجماع می‌شود. در این بین نام اسحاق‌ جهانگیری هم به چشم می‌خورد؛ فردی که به نظر می‌رسد شرایط ساده‌ای را اولا در قانع‌کردن اصلاح‌طلبان برای اجماع و ثانیا رأی‌آوری ندارد زیرا اکنون در جبهه اصلاح‌طلبان نام‌های متعددی از جمله ظریف، خرازی، عارف، هاشمی، مطهری و حتی لاریجانی مطرح است.

حسین کنعانی‌مقدم درباره جایگاه اسحاق جهانگیری در میان اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «مثلث‌آنلاین» گفت: «کارنامه آقای جهانگیری همان کارنامه آقای روحانی است و اگر روحانی در اداره دولت مردود شده است، به تبع آن جهانگیری هم مردود است و به نظر نمی‌آید که او بخواهد ریسک حضور در انتخابات را بپذیرد؛ خاصه آنکه مشخص نیست اصلاح‌طلبان، کارگزارانی‌ها و اصلاح‌طلبان بر او به اجماع برسند».

او ادامه داد: «کارگزاران که این روزها مدام از آقای ظریف سخن می‌گوید، اصلاح‌طلبان هم سعی دارند حساب خود را از دولت جدا کنند و با نامزد کاملا اصلاح‌طلب و نه مرتبط به دولت وارد میدان شوند و اعتدالی‌ها هم که چراغ سبزی به جهانگیری نشان نداده‌اند و بیشتر تمایل به حمایت از آقای لاریجانی دارند. در این میان جهانگیری شانس ویژه‌ای ندارد و بعید است خودش هم با چنین شرایطی وارد انتخابات شود».

این فعال سیاسی حضور جهانگیری در انتخابات را تنها در یک صورت محتمل دانست: « ممکن است جهانگیری در صورتی وارد انتخابات شود که بخواهد از کارنامه دولت روحانی دفاع کند. یعنی اگر نامزد شود نه به قصد پیروزی است بلکه به عنوان ضربه‌گیر دولت ایفای نقش خواهد کرد. در مجموع قبول داریم که او فرد اجرایی قوی‌ای است اما در شرایط کنونی هیچ شانسی برای ریاست‌جمهوری ندارد».

او دلیل تعدد نامزدها در میان اصلاح‌طلبان را اینگونه تشریح کرد: «قاعده این است که هرچه نامزدها بیشتر باشند، احتمال مشارکت حداکثری در انتخابات افزایش می‌یابد اما اگر این تعدد نامزدها به رقابت درون‌جناحی منجر شود، باعث ریزش آراء خواهد شد. شاید این تعدد نامزدها در دور اول انتخابات مشکل حادی ایجاد نکند اما اگر انتخابات به دور دوم برود، باید بر یک نامزد اجماع شود وگرنه آن جناح سیاسی شکست می‌خورد. به هر حال تا اینجای کار اصلاح‌طلبان نام‌های زیادی را مطرح کرده‌اند و باید دید این حالت سیاست و تاکتیک انتخاباتی است و در نهایت بر یک فرد اجماع می‌شود یا آنکه دچار اختلاف می‌شوند».

او درباره اینکه آیا جهانگیری می‌تواند نامزد نهایی اصلاح‌طلبان باشد یا نه، بیان کرد: «به نظر من حتما جهانگیری نامزد مورد اجماع اصلاح‌طلبان نیست».

کنعانی مقدم درخصوص وضعیت علی لاریجانی هم تصریح کرد: «آقای لاریجانی باید تکلیف خود را جناح‌های سیاسی مشخص کند. اگر وضعیت خود را روشن نکند، احتمال پیروزی‌اش در انتخابات صفر است».

او در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا جامعه روحانیت مبارز در پی حمایت از علی لاریجانی است یا نه، گفت: «واقعا هنوز هیچ چیزی مشخص نیست و همه مشغول ارزیابی هستند».