محمدصادق کوشکی گفت: توزیع یارانه‌ها به آن شکلی که در دولت احمدی‌نژاد انجام شد، عین بی‌عدالتی بود. اینکه همه مردم از محروم‌ترین تا میلیاردترین یک میزان بگیرند، چه نسبتی با عدالت دارد؟ و به صراحت می‌گویم که عین ظلم است.

دولت شاخص‌سازی نکند، عدالت محدود می‌شود به چند شعار و گزارش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: موضوع عدالت بی‌تردید حلقه مفقوده عالم سیاست در سال‌های اخیر است. اما چگونه می‌توان آن را پیاده کرد؟ و آیا دولت سید ابراهیم رئیسی قادر به اجرای عدالت خواهد بود؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تعبیری که رهبر انقلاب به کار بردند کاملا یک فرمان بود. ایشان مطرح کردند که عدالت باید به مثابه یک روش و دیدگاه حاکم در دولت باشد و قوه مجریه هر تصمیمی که می‌گیرد باید به پیوست عدالت باشد. یعنی اگر سفر استانی رفته می‌شود، اگر مدرسه ساخته می‌شود، اگر عزل و نصبی صورت می‌گیرد همه و همه باید با پیوست عدالت باشد. عدالت یعنی آنکه هر پدیده‌ای در جای خودش قرار بگیرد. حالا بر اساس این تعریف اگر یک فردی به غلط در جایگاه وزارت قرار بگیرد یا شخصی به غلط معاون رئیس‌جمهور همه اینها بی‌عدالتی است».

او ادامه داد: «دولت باید برای تحقق عدالت شاخص‌سازی کند. رهبر انقلاب می‌گویند در همه عرصه‌ها عدالت رعایت شود و دولت برای اجرای این مهم باید چارچوب‌هایی مشخص کند که همه اقدامات همه مسئولان در آن چارچوب بر اساس عدالت باشد. اگر چنین شاخص‌سازی‌ای صورت نگیرد، تردیدی نیست که اجرای عدالت محدود می‌شود به چند گزارش و شعار».

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اینکه آیا کابینه فعلی قادر خواهند بود در تمام عرصه‌ها عدالت را رعایت کند، بیان کرد: «من با توجه به شناختی که نسبت به اعضای دولت دارم، تردید دارم تمام آنها بتوانند به طور کامل در مسیر عدالت گام بردارند».

او درباره تفاوت اجرای موضوع عدالت در دولت احمدی‌نژاد و رئیسی تصریح کرد: «در دوره احمدی‌نژاد صرفا عدالت یک شعار انتخاباتی بود؛ وگرنه عدالت در دولت او با کدام مبنای فکری پیش می‌رفت؟ توزیع یارانه‌ها به آن شکلی که انجام شد، عین بی‌عدالتی بود. اینکه همه مردم از محروم‌ترین تا میلیاردترین یک میزان بگیرند، چه نسبتی با عدالت دارد؟ و به صراحت می‌گویم که عین ظلم است اما موضوع عدالت در دولت رئیسی شعار نیست بلکه تکلیفی است که رهبری بر دوش دولت قرار داده است».

کوشکی در پایان در پاسخ به این پرسش که باتوجه به حضور برخی چهره‌هایی که با دولت احمدی‌نژاد کار می‌کردند، آیا این نگرانی وجود دارد که دولت در مسیری قرار بگیرد که دولت نهم رفت، گفت: «این نگرانی وجود دارد و بارها به آقای رئیسی هم گفته شد که از نیروهایی که در دولت احمدی‌نژاد کار می‌کردند استفاده نکن اما او گوش نداد. متأسفانه وزرا مشغول انتصاب مدیران دولت احمدی‌نژاد هستند که حالا پیر و فرسوده هم شده‌اند؛ به بیان دیگر اگر آقای روحانی مدیران پیر دولت آقای خاتمی را آورد، حالا آقای رئیسی مشغول مسئولیت‌دادن به مدیران خسته دولت احمدی‌نژاد است».