یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه اروپایی‌ها بگویند ما در هر مسیری به در بسته می‌خوریم، حداقل از نظر مقام‌های تهران پذیرفته نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اقدام دولت در کاهش سطح تعهدات خود در چارچوب برجام، درخصوص واکنش کشورهای اروپایی به این اقدام گفت: اینکه اروپا چه اقدامی خواهد کرد را باید منتظر باشیم تا ببینیم به چه جمع‌بندی از پیام ایران خواهند رسید. به هر حال ایران علاوه بر اینکه پیامی را در سطح علنی و عمومی منتشر کرده حتما یکسری پیام‌هایی را هم از کانال‌های دیپلماتیک به اروپا، روسیه و چین فرستاده است.

وی ادامه داد: باید منتظر باشیم و ببینیم برداشت این کشورها و حتی آمریکا از این نامه و پیام‌های دیگر چیست. البته احتمالا نوع واکنش آنها تابعی از جدیت ایران خواهد بود.

قهرمان‌پور افزود: اگر آنها احساس کنند که تهران در ادامه مسیر فعلی جدی است، ممکن است بخواهند ابتکار عمل‌های دیپلماتیکی را در دستور کار قرار دهند ولی اگر احساس‌شان این باشد که امکان دارد ایران باز هم صبر استراتژیک داشته باشد، در آن صورت نباید انتظار داشته باشیم که ابتکار عمل خاصی به خرج دهند.

این کارشناس سیاسی درخصوص ادعای طرف اروپایی مبنی بر اینکه همه اقدامات آنها توسط ایالات متحده بی‌ثمر می‌شود، در حالی که آنها اراده عملی این موضوع را دارند، گفت: واقعیت این است که اروپا توان دارد اما اراده کافی را به کار نمی‌گیرد. این کشورها تنها آمادگی لازم برای پرداخت هزینه را ندارند. طبیعی است که قدرت آمریکا بیشتر است اما اروپا هم خیلی ضعیف نیست. آنها خودشان بر اساس برداشتی که از توان و ظرفیت خود داشتند، طرح شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: اگر آنها واقعا توان این کار را نداشتند خیلی راحت می‌توانستند بگویند ما نمی‌توانیم و امیدی به ما نداشته باشید. به هر صورت آنها وعده‌ای به ایران دادند و ما هم می‌دانیم اروپا مجموعه‌ای از منابع و دغدغه‌ها را مستقل از آمریکا در برجام دارد.

قهرمان‌پور افزود: امنیت خاورمیانه و مسئله مهاجرت از اهمیت بالایی برای اتحادیه اروپا برخوردار است. لذا اینکه اروپایی‌ها بگویند ما در هر مسیری به در بسته می‌خوریم، حداقل از نظر مقام‌های تهران پذیرفته نیست. پاسخ آنها قطعا این است که شما که از توان خود بهتر از ما آگاه بودید، چرا وعده دادید که برجام را حفظ می‌کنید؟

قهرمان‌پور همچنین درخصوص اشاره رئیس‌جمهور به تعهدات ایران درخصوص مهاجران و بحث مواد مخدر و امکان به وجود آمدن ناتوانی ایران از ادامه عمل به این تعهدات در آینده گفت: برداشت شخصی من این است که ایران سلسله اقداماتی را در نظر گرفته است تا به صورت پلکانی انجام دهد.

وی ادامه داد: گام اول آن چیزی است که امروز اتفاق افتاده. گام دوم غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد و راکتور آب سنگین اراک خواهد بود. در گام بعدی ممکن است گزینه‌های فنی دیگری را در دستور کار قرار دهند. فعلا برای تهران همه گزینه‌ها روی میز است و هیچ اقدامی منتفی نیست.

قهرمان‌پور گفت: به هر حال تردیدی نیست که ایران نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به اروپا و کاهش مهاجرت‌ها دارد و البته هرکدام از این‌ها اقدامات داوطلبانه‌ای است که ایران انجام داده و الزامی برای آن ندارد. تهران ممکن است در آینده بخواهد از تمام ابزار چانه‌زنی خود استفاده کند.

وی افزود: آن چیزی که ایران می‌گوید این است که در اراده خود جدی است و انتظارش از اروپا و در مرحله بعد از روسیه و چین این است که راه‌حلی پیدا کنند. با آمریکا وارد مذاکره و گفت‌وگو شوند که راهی برای کاهش فشارها بر ایران پیدا شود. باقی این مسئله به طرف اروپایی بستگی دارد که تا چه میزان این پیام را جدی گرفته و اقدامات متناسب با آن را عملی کنند.