رسانه های معاند، با جراحی بخشی از اظهارات پوتین در کنفرانس خبری، تلاش در اقناع این پیام داشتند که روسیه نیز علیه ایران موضع گیری کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایرنا نوشت: مقام های روسیه در دو هفته گذشته مواضع محکمی در حمایت از ایران به دلیل اجرای برجام و تنش هایی که آمریکا به آن دامن می زند اتخاذ کردند با این حال جنگ رسانه ای با ایران به گونه ای است که اظهارات آنان بعضا وارونه منعکس می شود گویا علیه تهران موضع گرفته اند.

چهارشنبه گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در استراحتگاه خود در شهر بندری سوچی میزبان آلکساندر واندر بلن رئیس جمهوری اتریش بود و از این فرصت استفاده کرد تا استقلال اتحادیه اروپا را زیر سوال ببرد و بار دیگر از سیاست تهاجمی و آتش افروزی آمریکا انتقاد کند.

با این وجود رسانه های معاند، با جراحی بخشی از اظهارات پوتین در کنفرانس خبری، تلاش در اقناع این پیام داشتند که روسیه نیز علیه ایران موضع گیری کرده است.

اما واقعیت چه بود؟، روز گذشته پوتین در ابتدای اظهارات خود اعلام کرد که می خواهد مطلبی غیردیپلماتیک بگوید که شاید به مزاج دوستان اروپایی این کشور خوش نیاید.

او ادامه داد که برجام در حال فروپاشی است و اروپا نمی تواند هیچ اقدامی برای نجات برجام و جبران خسارات اقتصادی ایران انجام دهند و این آمریکا بوده که مقصر فروپاشی برجام است هر چند که با خروج ایران از این توافق، همه این واقعیت ها را فراموش می کنند و نوک پیکان انتقادها به سمت ایران گرفته می شود.

وی افزود: از این رو به شرکای ایرانی خود توصیه کرده است از برجام خارج نشوند.

مقامات روسیه بارها گفته اند که اقدامات آمریکا نشان دهنده جنگ افروزی در ونزوئلا، سوریه و دیگر نقاط جهان و افزایش تنش ها در خاورمیانه است و آمریکا باید با پذیرش چند جانبه گرایی، به دنبال رفع اختلافات و مسائل بر پایه گفت وگو با دیگر طرف ها باشد.

پوتین دیروز این را هم گفت که روسیه آتش نشان نیست و نمی تواند همه آنچه را که بطور کامل به این کشور بستگی ندارد، نجات دهد.

وی ادامه داد: ما در آینده نیز آماده ایم که چنین نقش مثبتی (میانجیگری) را بازی کنیم اما این فقط به ما بستگی ندارد بلکه به همه شرکا و همه بازیگران ازجمله آمریکا، کشورهای اروپایی و ایران بستگی دارد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز در اظهار نظری جداگانه اعلام کرد که روسیه نگران افزایش تنش میان آمریکا و ایران است و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با طرف روس هیچ وعده و تضمینی از بابت نگرانی روسیه در خصوص افزایش مناقشه از سوی آمریکا در منطقه نداده است هر چند که ما این را درک می کنیم که ایران در اتخاذ تصمیمات خود در برجام پیشگام نبود و به فشاری که با شرایط و مفاد برجام متناقض است، پاسخ می دهد.

پسکوف ادامه داد: روسیه از ادامه تنش ها پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که اقدامات آمریکا منجر به آن می شود، متاسف است و شاهد ادامه تنش آفرینی در این زمینه از سوی ایالات متحده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور نیز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی تاس گفت که ما نمی دانیم تشدید تنش میان تهران و واشنگتن به کجا خواهد کشید اما می دانیم سیاست فشار حداکثری واشنگتن نتیجه بخش نیست و محاسبات واشنگتن در این زمینه ساده لوحانه است.

اما این خبرها باب میل رسانه های مخالف ایران نبودند تا منتشر شوند، آنها تنها به انتشار سخنان پوتین به صورت بریده پرداختند و تلاش کردند تا نشان دهند طرف مقابل اظهارات پوتین نه آمریکا بلکه ایران است.

اظهارات پوتین به گونه ای در رسانه های معاند بازتاب یافت که گویا روس ها در حال متهم کردن ایران به جنگ افروزی هستند.

این شیوع رسانه ای از روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دستور کار رسانه های همسوی سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران قرار گرفت و تا امروز نه تنها ادامه یافته بلکه هر روز بر تعداد آن افزوده شده است.

در تایید این ادعا می توان به اظهارات سال گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اشاره کرد آنجا که محمد جواد ظریف گفت: خبرگزاری رویترز به تنهایی روزانه 50 خبر جعلی علیه ایران تولید می کند و گروهی نیز با حمایت یکی از کشورهای همسایه در حال انتشار چنین اخباری در جهان هستند.

تنها در یک سال گذشته سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه مجبور به تکذیب دو خبر از رسانه های مختلف و سی ان ان شد و به ایرنا گفت که برخی رسانه ها از اظهارات او سوء استفاده کرده اند.

نخستین تکذیبیه ریابکوف زمانی بود که در رسانه ها به نقل از او آمد که ایران برای حفظ برجام باید امتیاز دهد.

دومین تکذیبیه صریح ریابکوف به مصاحبه با سی ان ان اختصاص یافت آنجا که از صحبت های او برداشت شد روسیه در مناقشه احتمالی ایران و اسرائیل طرف رژیم صهیونیستی را خواهد گرفت.

در این رهگذر بنظر می رسد با توجه به بمباران هدفمند و انتشار پی در پی اخبار جعلی رسانه های ایران نباید تنها به مانند یک مترجم عمل کنند بلکه باید بتوانند در انتشار چنین اخباری، با ارجاع به حقایق متعدد مخاطبان هوشمند خود را از اهداف و مقاصد چنین اخباری آگاه سازند چرا که به نظر می رسد تنها ترجمه و انتشار چنین اخباری افتادن در دامی است که رسانه های همسو با ترامپ پهن کرده اند.

هدف از این اقدام، نشان دادن عمق علاقه روس ها به ایران یا ایجاد تصویر غیرواقعی از روابط ایران با همسایگان و متحدان در برخی موضوعات نیست بلکه نخست باید با کلیشه فکری ایرانیان در خصوص برخی موضوعات و کشورها روبرو شد نه اینکه فضایی را برای مخاطب ترسیم کرد که گویا روس ها در هر شرایطی همراه ایران هستند و به خاطر ایران دست به هر کاری می زنند.

از طرف دیگر نباید فراموش کرد که ایران به عنوان کشوری مستقل سیاست خود را دنبال می کند که با شعار نه شرقی نه غربی از 40 سال پیش در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار گرفته است.

در نهایت می توان گفت که دستگاه دیپلماسی ایران به خوبی می داند که تنها با اتکا به ملت ایران می تواند اختلافات و مسائل خود را حل وفصل کند و در این مسیر هرگز به دیگر کشورها تکیه نمی کند چرا که برخلاف آنچه خیلی از دشمنان آرزو دارند و به دنبال آن هستند ایران کشوری وابسته نیست.