عضو شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه هر تحریم آمریکا را رفتاری جنگی تلقی می کنیم، گفت: هر رفتار جنگی برای طرف مقابل هزینه خواهد داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سعید جلیلی عصر روز دوشنبه در جمع اساتید بسیجی دانشگاه های تهران با بیان اینکه بیش از 30 سال از پایان جنگ تحمیلی می گذرد و دشمنان با توجه به تجربه مقاومت مردم ایران در برابر تجاوز می گویند که به دنبال جنگ با ایران نیستند، افزود: مردم ایران در دفاع مقدس فهم صحیحی از خود نشان دادند و با این اقدام کشور را بیمه کرده اند.

وی ادامه داد: دشمن می خواهد از منفذی به داخل صفوف ملت ایران نفوذ کند، زیرا به این نتیجه رسیده که اگر باور مردم را مورد خدشه قرار دهد، دیگر احتیاجی به جنگ نیست.

عضو شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: می گویند که حاضرند با ایران مذاکره کنند و کسی که به دنبال تحریم های فلج کننده است، ملت ایران را تروریست می نامد و راهبرد خود را فشار حداکثری قرار داده، به دنبال امتیازگیری است.

مذاکره کننده ارشد سابق هسته ای تصریح کرد: آمریکا باید بداند که هر تحریم آنها را رفتاری جنگی تلقی می کنیم و بدون پاسخ نخواهیم گذاشت. این رفتار، رفتارهای جنگی است و بدون هزینه برای طرف مقابل نخواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: آنها وقتی هزینه دادند تازه فریاد می زنند که ببینید ما به دنبال جنگ نبودیم و این ایرانی ها هستند که خواهان جنگند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها هرکاری که در توان داشتند انجام دادند، افزود: آنها می خواهند مانع پاسخ های مشروع و قانونی ما شوند اما ایران همواره به دنبال تعامل سازنده است نه بازنده.

جلیلی اظهار کرد: حرکت مردم ما در دفاع از حقوق و منافع خود، تابعی از خواست دشمن نیست و او ( ترامپ) نمی تواند تعیین کند که دامنه و عمق تحقیقات ایرانی ها کجا باشد زیرا دامنه پیشرفت را نمی تواند هیچ کسی برای ملت ایران تعیین کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که «آیا تلاش علمی اساتید دانشگاه‌ها فایده لازم را برای کشور دارد؟»، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام اشاره کردند که کارهای زیادی وجود دارد که آن را انجام نمی‌دهیم. باید دغدغه داشته باشیم که این اقدامات را هم انجام دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حضور در بسیج برای تشخیص درست وظیفه و اجرای آن است. ما باید جایگاه خود را در موضوعاتی مثل بیانیه گام دوم انقلاب، تعریف کنیم. آیا مجموعه فعالیت‌های ما در راستای گام دوم قرار دارد؟

وی همچنین با بیان اینکه ما برای انقلاب دغدغه‌مند هستیم، تصریح کرد: در دولت در سایه، ما روند مدیریت کشور را رصد، نقاط قوت را تقویت، اشتباهات را بیان و برای رفع آنها پیشنهاد ارائه می‌کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی افزود: اگر در هر بخشی از نظام اقدام خوبی انجام می‌شود باید به ادامه آن کمک کنیم. اگر جایی هم خطایی انجام می‌شود، کمک کنیم که روند اشتباه تصحیح شود.

دانشگاه فعال و بسیج اساتید باید سعی کنند از تخصص خود برای اداره بهتر کشور استفاده کنند تا به پیشرفت کشور کمک شود.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی باور قلبی مردم به انقلاب است، گفت: تمام تلاش دشمن این است که این باور را از مردم بگیرد چون می‌داند اگر مردم تحلیل درستی از روند انقلاب داشته باشند، موفقیت‌های انقلاب ادامه می‌یابد.

دانشگاه و اساتید می‌توانند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ارائه تحلیل‌های صحیح به جامعه داشته باشند.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر تحلیل‌های غلط به باور عمومی تبدیل شد، فلج ‌شدگی واقعی صورت می‌گیرد. تحلیل فلج‌کننده از تحریم فلج‌کننده بدتر است. وی با بیان اینکه دشمن می‌گوید دنبال جنگ نظامی با ایران نیست، تصریح کرد: با مقاومت هشت ساله مردم در جنگ تحمیلی، دشمن فهمیده است که جنگ نظامی علیه ایران جواب نمی‌دهد. این الگوی مقاومت باید در سایر عرصه‌ها از جمله عرصه اقتصادی دنبال شود.

پس از سخنان جلیلی، حجت السلام محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه وجه تمایز دانشگاه از جامعه، تعقل و اندیشه است، گفت: عقل انسان در معرض آسیب است و در نزاع بین عقل و نفس، کم نیستند انسان هایی که به امیال و شهوات تمایل یافتند و علم مبدل به ابزاری برای اعمال هوس های آنها شد.

وی حرص و طمع را موجب رویکرد انسان به دنیا دانست و اظهار داشت: این موضوع باعث می شود که چشم انسان بر روی آخرت پوشیده شود.

در این مراسم همچنین از تعدادی اساتید بسیجی تقدیر شد.