وزیر خارجه عمان بر تلاش با طرف‌های دیگر برای آرام‌سازی تنش در منطقه میان آمریکا و ایران تاکید کرد.

جزییات جدید از تلاش چند کشور برای میانجیگری میان ایران و آمریکا/ بن علوی توضیح داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان با اشاره به تلاش‌های کشورش برای آٰرام‌‌سازی تنش به وجود آمده بین آمریکا و ایران، گفت: «در صورت وقوع جنگ، همه جهان متضرر خواهد شد».

وی اشاره کرد که دو طرف آمریکایی و ایرانی خطرات وقوع جنگ را بسیار بیشتر درک می‌کنند.

روزنامه سعودی «الشرق‌الأوسط» امروز جمعه به نقل از بن علوی در مصاحبه با نشریه «المجله» نوشت که عمان با دیگر طرف‌ها برای آرام‌سازی تنش بین آمریکا و ایران تلاش می‌کند و در این زمینه تماس‌های زیادی برقرار است.

وی جامعه جهانی را به تلاش و همکاری با عمان برای ممانعت از وقوع جنگ و خطرات آن فراخواند.

بن علوی میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا را نه تأیید و نه رد کرد.

این در حالی است که آمریکا روز گذشته هرگونه ارسال پیام از طریق عمان و یا آلمان به ایران را تکذیب کرده اما تاکید نموده بود که تلاش این کشورهای برای تنش‌زایی با ایران را تحسین می‌کند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ایران نیز گفته بود که سفر اخیر یوسف بن علوی به تهران برای میانجیگری نبوده است.

بن علوی که از سال ۱۹۹۷ منصب وزیر خارجه عمان را بر عهده دارد، گفت که رابطه کشورش با انگلیس «ریشه تاریخی» دارد و توافقنامه‌ای که دو روز پیش بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، توسعه‌ای و فنآوری امضا شد، در راستای «تحکیم روابط دوستانه» بود.

روابط عمان با تل‌آویو طبیعی است

وزیر خارجه عمان روابط کشورش با رژیم صهیونیستی را «طبیعی» خواند و افزود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم نخستین کسی نبود که به عمان سفر بلکه پیش از او نیز «اسحاق رابین» و «شمعون پرز» و دیگر مسئولان آن به این کشور سفر کرده بودند.

وی در خصوص کمک به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای حل منازعه نیز گفت: «نظرات نتانیاهو را شنیدیم و او نیز نظرات ما را شنید و ما معتقدیم که به رسمیت شناختن دولت مستقل دارای حاکمیت فلسطینیان اساس هر گونه طرح ابتکاری یا طرح صلح است... هر چیزی که مانع تشکیل دولت فلسطین شود هرگز قابل قبول نیست».