علی لاریجانی از مجلس می رود یا می ماند و پلی برای ریاست جمهوری 1400 می‌سازد. امید کرمانی‌ها

انتخابات مجلس منهای لاریجانی و یارانش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امید کرمانی‌ها: خبر سیاسی آنکه علی لاریجانی در دوراهی آمدن و نیامدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. هرچند یاران و رسانه های نزدیک او به عدم کاندیداتوری اش اشاره کردند اما نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان نمی خواهند 9 ماه مانده به انتخابات این پیش فرض را قطعی و یقینی بدانند. اما گویا او تصمیم خودش را گرفته است.

از ریاست رسانه ملی تا ریاست مجلس

12 سال ریاست مجلس، از علی لاریجانی چهره ای متفاوت از گذشته به نمایش گذاشت. او که روز رئیس سازمان صداوسیما بود و بعد ردای یک دیپلمات عالی رتبه را به تن کرد، وقتی با محمود احمدی نژاد به اختلاف خورد به مجلس آمد و رئیس پارلمان شد.

کسی فکر نمی کرد علی لاریجانی 12 سال ریاست را در اختیار بگیرد اما فنون لابی گری را از محمدرضا باهنر آموخت و آنقدر از خود در لابی گری پیشرفت نشان داد که برخی می گفتند باهنر نیز در برخی امور از او مشورت می گرفت.

 

اهمیت لاریجانی آمدن یا نیامدن

 

علی لاریجانی در انتخابات مجلس نهم و دهم مورد حمایت کمپین انتخاباتی اصولگرایان قرار نگرفت اما مستقل از قم آمد و وارد پارلمان شد. او البته در انتخابات مجلس دهم حمایت اسمی لیست امید را با خود داشت و حتی اصلاح طلبان منتی هم بر سر او می گذارند که اگر حمایت آنها نبود علی لاریجانی در قم نه تنها منتخب دوم نمی شد بلکه اصلا رأی نمی آورد.

با وجود ادعاهای اصلاح طلبان، علی لاریجانی حاضر نشد بر سر کرسی ریاست یا حتی نحوه مدیریت پارلمان با اصلاح طلبان کیک قدرت را تقسیم کند. او همان طور که با اتکا به توان لابی گری در مجلس نهم توانست کرسی ریاست را حفظ کند، در مجلس دهم نیز کرسی ریاست را در رقابت نزدیک و جدی با عارف برای خود نگه داشت.

 

لاریجانی بیاید از کجا می آید؟

 

مروری بر معادلات انتخابات هیأت رئیسه دو دوره نهم و دهم حکایت از آن می کند که علی لاریجانی رقیب سرسختی است. او نقد قدرت پارلمان را در اختیار دارد، فقط کافی است از یک حوزه انتخابیه رأی بیاورد و راهی پارلمان شود.

البته برخی معتقدند او نمی تواند از تهران نامزد انتخابات مجلس شود چون نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان سرلیست خود را به نام لاریجانی مزیّن نمی کنند. از قم هم نمی تواند بیاید چون سم پاشی های نیروهای همسو با پایداری علیه او خیلی شدید است، دوره گذشته هم دوم شد و حتی فاصله کمی با نفر سوم داشت. هر چند شانس علی لاریجانی برای سومی در حوزه انتخابیه قم خیلی بالاست اما قطعی نیست.

در ماه های اخیر حتی زمزمه نامزدی او از یک حوزه انتخابیه در استان های شمالی کشور به گوش رسید که بلافاصله تکذیب شد. هر چه هست علی لاریجانی نامزد بالقوه انتخابات مجلس شورای اسلامی است. نامزدی و عدم نامزدی او در انتخابات بسیار روی معادلات رقابت تأثیرگذار خواهد بود.

 

لاریجانی نمی آید

 

هر چقدر پالس های مربوط به نیامدن علی لاریجانی قوی است، نشانه های آمدن او کمتر مشاهده می شود. برخی تحلیلگران معتقدند او راه محمدرضا باهنر را می رود. یعنی زمان ثبت نام نامزدها نیز به پایان می رسد و ثبت نام نمی کند، چرا که برای سیاست ورزی خود طراحی های دیگری را در سر دارد.

ازجمله این نشانه ها زمانی بود که همین چند ماه پیش نمایندگان مجلس در حال رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات بودند وقتی محدودیت منع بیش از سه دوره نمایندگی تصویب شد، علی لاریجانی نه تنها تلاشی برای جلوگیری از این مسئله نکرد بلکه تلویحا خوشحال هم بود. البته منتقدان او این حرکتش را یک نوع بازارگرمی تلقی می کردند و می گفتند «لاریجانی می داند این مصوبه خلاف قانون اساسی است و شورای نگهبان آن را رد می کند اما این طور می خواهد به دور از تلقات قدرت نشان دهد».

نشانه دوم روز گذشته به چشم خورد، زمانی که بسیاری از رسانه ها نوشتند کاظم جلالی یار نزدیک علی لاریجانی در حال بستن چمدان های خود برای سفر به مسکو است. «کاظم جلالی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از گزینه‌های مطرح و جدی تصدی سفارتخانه ایران در مسکو است و قرار است به جای «مهدی سنایی» عهده‌دار این سمت شود.

جلالی که خرداد 1395 به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس انتخاب شد، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه نیز هست.

جلالی دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در رشته علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است و در ادوار ششم تا نهم مجلس نیز نماینده مردم شاهرود بوده است.

مهدی سنایی که پیش از تصدی سفارت ایران در مسکو، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بود، به جای سید محمودرضا سجادی عهده‌دار این سمت شد. سنایی آبان 1392 به عنوان سفیر ایران در مسکو منصوب و چهارم آذر 1392 از نمایندگی مجلس استعفا داد تا در سمت جدید مشغول به کار شود. نمایندگان مجلس دهم آذر 92 با ۱۴۱ رأی موافق، با استعفای مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند از کسوت نمایندگی مجلس موافقت کردند. وی 26 دی ماه 1392 استوارنامه خود را تقدیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کرد.

 

ارتباط سفیر شدن جلالی با تصمیم لاریجانی

 

کاظم جلالی کسی که لابی گری های میدانی علی لاریجانی را در دو دوره نهم و دهم انجام می داد. از رفتن او به مسکو دو تحلیل می توان داشت.

نخست اینکه علی لاریجانی و یارانش می خواهند مجلس را ترک کنند. از حالا دنبال پیدا کردن کرسی های مهم تأثیرگذاری هستند تا برای انتخابات 1400 دست پر را داشته باشند.

بین روز پایان مجلس دهم تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 دقیقا یک سال زمان باقی است. لاریجانی و یارانش برای تک تک 365 روز برنامه ریزی کردند و می خواهند طبق این برنامه پیش بروند. آنها آنقدر مصمم هستند که حاضر به ائتلاف با هیچ جریان سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالی نیستند.

لاریجانی سال هاست که از اصولگرایی فاصله گرفته است. او با اصلاح طلبان نیز یک ائتلاف چند روزه ای را فقط برای انتخابات مجلس دهم داشت و بعد از آن زیر بار هیچ شراکی با اصلاح طلبان نرفت. در باره اعتدالی ها نیز او متوجه شده که عصر حسن روحانی به پایان رسیده و باید دنبال عصر تازه ای بود و این عصر تازه را می خواهد خلق کند.

تحلیل دوم آن است که علی لاریجانی خسته شده و می خواهد با افتخار دوره سیاست ورزی خود را به پایان برساند. حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرداختن به کارهای آکادمیک و دانشگاهی مسیری است که می خواهد برود.

تصمیم لاریجانی هرچه باشد زمان مشخص می کند که او به کدام سمت می رود. سیاسیون سیال عمل می کنند. شاید این روزها لاریجانی برای ترک مجلس زمینه سازی می کند و می خواهد آرام آرام افکارعمومی را آن طور که خود می خواهد آماده این اتفاق کند اما روند معادلات و تحولات سیاسی در کشور خیلی سریع پیش می رود. هر لحظه امکان دارد که علی لاریجانی در تصمیم خود تجدید نظر کند و پلن دیگری را پیش روی خود بگذارد. این گذر زمان مشخص می کند که علی لاریجانی در رقابت 1398 و 1400 کجا می ایستد و چه می کند.