برخی از تحلیلگران به دلیل اختلافات موجود در دستگاه‌های مختلف برای راهکارهای حل بحران موجود در کشور تنها راه برون رفت از این شرایط را انسجام، همدلی و گفت‌وگوهای ملی می‌دانند. حجت‌الاسلام مازنی می‌گوید: قرار نیست این نشست‌ها خروجی‌های فوری، ضرورتی و عالی داشته باشند. در واقع ما گفت‌وگوی ملی را به صورت پروسه‌ای تعریف کردیم نه پروژه‌ای، اندکی صبر سحر نزدیک است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طرح گفت‌وگوی ملی چند سالی می‌شود که از سوی برخی افراد، خاصه کارگروه گفت‌وگوی ملی فراکسیون امید مجلس مطرح شده و در این سال‌ها جسته و گریخته به این مفهوم پرداخته شده، اما طی چند ماه گذشته این گفت‌وگوها مخصوصا از زمانی که اصولگرایانی چون محمدرضا باهنر و حجت‌الاسلام ابوترابی به این گفت‌وگوها گرویده و از تشکیل آن حمایت می‌کنند. شکل جدیدی به خود گرفته است.

لذا اگر تا پیش از این برخی جریانات گفت‌وگوی ملی را طرحی از سوی اصلاح‌طلبان برای نزدیک شدن به ارکان حاکمیت می‌دانستند، اما امروز پروسه گفت‌وگوهای ملی به محملی برای حل بحران‌های به‌وجود آمده در کشور و ارائه راهکار برای خروج از شرایط فعلی است. کما اینکه اگر شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه به ثبات نسبی برسد و میزانی از رضایتمندی در جامعه ایجاد شود، گفت‌وگوهای ملی در گام دوم خود می‌تواند به حل اختلافات میان جریان‌های سیاسی پرداخته و به رغم دیدگاه‌های متضاد و مختلف آنها را در جهت وحدت و انسجام ملی در کنار یکدیگر قرار دهد. لذا به قرائت بسیاری از کارشناسان گفت‌وگو‌های ملی نه تنها می‌تواند پلی برای بسط و گسترش فرهنگ بحث و گفت‌وگو و حل مشکلات کشور از طرق خرد جمعی و مشورت پذیری باشد. بلکه شاید بتوان آن را تنها راه برون رفت کشور از شرایط بحران باشد. حال باید دید چه رویکردی نسبت به بحث گفت‌وگو‌های ملی اتخاذ خواهد شد.

گفت‌وگوی ملی پروسه، نه پروژه

 

یک نماینده تهران در رابطه با طرح گفت‌وگوی ملی و نتایج آن اظهار داشت: ما برای آن که فرهنگ گفت‌وگو را در کشورمان نهادینه کنیم ایده گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم و امیدواریم گفت‌وگوی ملی نهادینه شود. خبرآنلاین نوشت حجت‌الاسلام احمد مازنی اظهارکرد: مساله دیگر حل و فصل اختلافات سیاسی است که در این زمینه روش‌های مختلفی وجود دارد، یک روش، روش خشونت است یعنی برای حل مساله کتک‌کاری کنیم و بجنگیم، روش دیگر، روش قهر است، یعنی جمعی که احساس می‌کنند حضور و قدرت ندارند و نمی‌توانند کارشان را پیش ببرند با کسانی که در قدرت هستند و به این افراد نیاز ندارند قهر کنند، اما روش سوم هم وجود دارد که آن چیزی است که بین روش قهر و خشونت است که این روش گفت‌وگوست. وی افزود: بنابراین هدف دیگری که برای این گفت‌وگوی ملی تعیین شده رسیدن به یک راه‌حل مورد پذیرش جریان‌های سیاسی به منظور غلبه بر مشکلات است. زمانی که ما این چنین هدف‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور را دنبال می‌کنیم به هیچ وجه نباید عجله کنیم برای آن که به سرعت خروجی آن را مشاهده کنیم. مازنی ادامه داد: اولین دستاورد این جلسات این بود که شخصیت‌های تاثیرگذار جناح‌های مختلف کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و عمدتا این واکنش‌ها همراه با یک نظر مثبت بود. عضو فراکسیون امید مجلس در خصوص انتقاد به این جلسات که بیشتر جنبه گعده و دورهمی سیاسی دارد، بیان کرد: به زودی خروجی‌هایی از این جلسات اعلام می‌شود. وی تصریح کرد: اگر بنده و آقای عارف مساله را طرح کردیم، رئیس دولت اصلاحات هم موافقت کردند ولی ما هیچ وقت نمی‌گوییم که ما از موضع جریانات اصلاحات شرکت کردیم. قرار نیست این نشست‌ها خروجی‌های فوری، ضرورتی و عالی داشته باشند. در واقع ما گفت‌وگوی ملی را به صورت پروسه‌ای تعریف کردیم نه پروژه‌ای، اندکی صبر سحر نزدیک است.

رایزنی با دفتر مقام معظم رهبری

 

مازنی در مورد اساس دعوت افراد به این جلسات عنوان کرد: ما افراد را انتخاب نکردیم. افراد ابراز تمایل کردند. فردی مثل آقای باهنر در دفاع از گفت‌وگوی ملی مصاحبه کردند و با ما تماس گرفتند که من آماده همکاری هستم، طبیعی است که ما دو نفر کنار هم قرار بگیریم. آقای عارف هم همین طور، از سوی دیگر آقای ضرغامی را دیدیم یک سری جلسات گفت‌وگو محور را شروع کردند که چهره‌های مختلفی را از طیف‌های مختلف مثل عمادالدین باقی، مینو خالقی، سیدمحمدعلی ابطحی را دعوت می‌کند و در دفتر خودش جلساتی را برگزار می‌کنند. خود من جلساتی 5-6 ساعته با او داشتم، در این موقعیت که افرادی مانند ضرغامی اعلام می‌کنند آماده همکاری هستند به این جلسات دعوت می‌شوند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اذعان کرد: از سوی دیگر افرادی مانند آقای ابوترابی‌فرد، سیدمحمد صدر و احمد توکلی هم به همین صورت، این افراد از طیف‌های مختلف اعلام آمادگی کردند مسلم است که جذب این جریان می‌شوند. نماینده تهران در رابطه با جلساتی که در دفتر آقای ابوترابی برگزار می‌شود گفت: یک سری حلقه‌های پراکنده‌ای شکل گرفته که این حلقه‌ها هر کدام بخشی از پازل گفت‌وگوی ملی است. مثلا حاج‌آقای ابوترابی‌فرد در دفتر خودشان با اساتید دانشگاهی اصلاح‌طلب و اصولگرا جلسات منظم دارند یا آقای رهامی به عنوان یک شخصیت اصلاح‌طلب با هماهنگی که در کمیته راهبردی اصلاحات انجام شده، با چهره‌ها و نهادهای مختلف تاثیرگذار در اداره کشور به خصوص در مورد انتخابات جلساتی را داشته‌اند که در این زمینه مثلا مذاکراتی با شورای نگهبان داشته‌اند و همچنین با بعضی از مسئولان در دفتر رهبری دیدار و مذاکراتی داشتند. مازنی خاطرنشان کرد: قطار گفت‌وگوی ملی برای جبهه پایداری هم جا دارد اگر بخواهند در این جریان حضور داشته باشند.