سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: در جلسه روز گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هیچ کشوری از سیاست های آمریکا در مقابل ایران حمایت نکرد و برخلاف آن خواستار اجرای برجام شدند تا درس عبرتی به آمریکا داده شده باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ماریا زاخارووا» امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران داخلی و بین المللی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به نشست اخیر شورای حکام به درخواست آمریکا برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران اظهار داشت: همه می‌دانیم که سیاست آمریکا بر فشار حداکثری بر ایران استوار شده است تا شاید از این طریق بتواند مردم این کشور را علیه حکومت خود بشوراند و تغییری در حاکمیت ایران ایجاد کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه با تقدیر از رویکرد حرفه‌ای و بی طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام گفت: پایبندی تمامی طرف‌ها به تعهداتشان ضامن بقا و اجرای برجام است و روسیه از همه طرف‌ها می‌خواهد که به پیمان‌ها و تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: موضع واشنگتن نه تنها از حمایت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برخوردار نیست، بلکه مورد انتقاد جدی قرار می‌گیرد، علت اصلی تنش در مورد معامله هسته‌ای ایران سیاست ایالات متحده با هدف تغییر قدرت در ایران است.

زاخارووا ادامه داد: نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دیروز به درخواست آمریکا برگزار شد یک تناقض مضحک بود چرا که واشنگتن یک سال پیش از آن به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و تمام تعهدات خود را زیر پا گذاشت اما امروز از ایران می‌خواهد که تمام شرایط برجام را به شکل ویژه رعایت کند.

وی گفت: جهان می‌داند که آمریکا در عین حال بیش از یک سال است که ایران را تحت فشار قرار داده است تا از برجام خارج شود و به دیگر کشورها نیز فشار می‌آورد تا برجام را اجرا نکنند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز دیروز در نشست شورای حکام گفت: نشست کنونی بسیار غیرعادی است و ویژگی خاص آن این است که در خصوص وضعیت اورانیوم با غلظت پایین صحبت می‌کنیم که معمولاً مدنظر قرار نمی‌گیرد زیرا هیچ ریسکی برای انتشار سلاح اتمی در جهان ندارد.

این دیپلمات بلند پایه روس گفت: هر عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دارد ذخایر نامحدود اورانیوم غنی شده دارای غلظت پایین در اختیار داشته باشد بویژه اگر تحت کنترل بین المللی قرار داشته باشد. این موضوع نمی‌تواند باتوجه به رعایت پیمان «ان پی تی» و توافقنامه پادمان‌های آژانس نگران کننده باشد.

وی ادامه داد: گام‌هایی که ایران برمی دارد رابطه چندانی با اختیارات شورای حکام ندارد، مراکز هسته‌ای ایران تحت نظارت دقیق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارند و دولت ایران تمام اقدامات ممکن برای کمک به آژانس را بکار می‌گیرد و شفافیت تمام اقدامات را تامین می‌کند.

اولیانوف افزود: یادآوری می‌کنم محدودیت حجم اورانیوم غنی شده با غلظت پایین و سطح غنی سازی آن، تدابیر داوطلبانه در چارچوب برجام محسوب می‌شود که تهران علاوه بر تعهدات معمولی در چارچوب پیمان منع انتشار سلاح هسته‌ای برعهده گرفت به همین دلیل صرف نظر کردن از این محدودیت‌ها مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ فقط در کمیسیون برجام بررسی می‌شود و اعلام می‌کنم که کمیسیون به این مساله می‌پردازد.

وی اظهار داشت: برگزاری نشست ویژه شورای حکام به پیشنهاد آمریکا بود؛ کشوری که برجام را «معامله بد» دانست و در مسیر نابودی آن حرکت کرد، اما عجیب است که آمریکا اهمیت برجام را درک می‌کند و تلاش می‌کند تا اجرا شود اما معلوم نیست چرا فقط تهران باید آن را اجرا کند. در واقع آمریکا با خودداری از انجام تعهدات خود در معامله هسته‌ای، اجازه هر گونه درخواست از دیگران را از دست داده است.

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: البته گام‌هایی که تهران برمی دارد شور و شوق برنمی انگیزد اما با درک با آن برخورد می‌کنیم. دلایل اولیه این تدابیر ایران مشهود است؛ مفاد برجام از مدتها پیش و به طور عمده نقض شده است و همانطور که می‌دانیم آمریکا آن را نقض کرده است و به این وسیله به یکی از دستاوردهای بسیار مهم دیپلماتیک جهان و قطعنامه شورای حکام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ضربه سخت وارد شده است.

اولیانوف با بیان اینکه جامعه جهانی، خروج آمریکا از برجام را نپذیرفته است، اضافه کرد: در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به تعهدات واشنگتن اشاره شده است که برخلاف تعهدات تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرد و برای بکارگیری همه جانبه و فراملی آن برای سلب هر گونه امکان کسب منافع اقتصادی ایران از برجام تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: بی‌شرمی اقدامات آمریکا در این است که به خود اجازه می‌دهد دولت ایران را به خاطر اقدام برای آن چیزی سرزنش کند که خود واشنگتن در راستای همان، تلاش کرده است.

اولیانوف افزود: برجام فقط برای حل مسائل هسته‌ای هدف گیری نشده است بلکه برقراری روابط تجاری و اقتصادی با ایران را هدف قرار داده و قرار بود در ازای محدود کردن داوطلبانه برنامه هسته‌ای و افزایش همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، همه تحریم‌ها در مورد ایران لغو شود. فقط تحمل و شکیبایی ایران، امکان حفظ برجام را داد و تمام مسئولیت اخلال در فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس برعهده آمریکا قرار دارد.

مقام روس با دعوت از شرکت کنندگان در نشست شورای حکام برای محکوم کردن اقدامات ضدایرانی آمریکا خاطرنشان کرد که واشنگتن باید از ایجاد مزاحمت و ممانعت از اجرای تعهدات شرکت کنندگان در برجام خودداری کند.

وی افزود: آمریکا باید به اجرای تعهدات خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بپردازد. به عنوان اولین گام، واشنگتن باید از تحریم نفتی ایران صرف نظر کند. این مساله موجب متشنج شدن اوضاع خلیج فارس شده است و بر سیستم امنیت بین المللی تأثیر منفی گذاشته است.

وی افزود: اطمینان دارم که اجرای پایدار برنامه جامع اقدام مشترک فقط بر اساس پایبندی همه طرف‌های درگیر در آن به تعهدات خود با حفظ موازنه منافع و تکیه بر اصل اقدام متقابل تأمین می‌شود. طرف روسی بر آمادگی خود برای ادامه جستجوی راهکارهای قابل قبول برای حل مسائل موجود در چارچوب کمیسیون مشترک برجام ادامه می‌دهد و از همه شرکت کنندگان در این توافق بین المللی می‌خواهیم به طور دقیق و کامل از مفاد برجام پیروی کرده و برای تقویت امنیت بین المللی و برتری قانون در روابط بین المللی از خود خویشتنداری و حکمت نشان دهند.