عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه اروپا هویت مستقل تصمیم‌گیری خود را در قبال آمریکا از دست داده و از این حیث نمی‌تواند در مورد تعهدات برجامی خود نقشی ایفا کند.

بروجردی: فرصت‌ را برای اروپا تمدید نمی‌ کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار ‌خبرگزاری خانه ملت ، درباره وضعیت اینستکس در گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اینستکس بستر کار و اجرای برجام است و موضوعی نیست که به تنهایی بتواند پاسخگوی تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران باشد.

اینستکس به تنهایی پاسخگوی تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران نیست

وی ادامه داد: تحریم‌هایی که توسط آمریکا وضع شده هیچ‌کدام توسط شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسیده، بنابراین اروپا می‌تواند از آن تبعیت نکند و مسیر خود را ادامه بدهد.

بروجردی با تاکید براینکه فرصت‌ها همیشه برای اروپا تمدید نمی‌شود،اظهار کرد: فرصت 60 روزه‌ای که با هوشمندی وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی در اختیار اروپا قرار گرفت، می‌توانست مورد استفاده و بهره‌برداری خوبی از طرف آن‌ها قرار بگیرد اما در این خصوص کوتاهی غیرقابل توجیهی شد و نتیجه ضرب‌الاجل 60 روزه اول به هیچ عنوان مورد قبول نبود.

اجرای تعهدات برجامی اروپا فراتر از راه افتادن اینستکس است

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس با تاکید بر این که صرف راه انداختن اینستکس اروپا نمی‌تواند ادعای اجرای برجام را داشته باشد، بیان کرد: اجرای تعهدات برجامی اروپا فراتر از راه افتادن اینستکس است و اینستکس بستر اجرای تعهدات برجامی اروپا است نه همه آن.

بروجردی با بیان این که چین و روسیه به تعهدات خود عمل می‌کنند، بیان کرد: متاسفانه اروپا هویت مستقل تصمیم‌گیری خود را در قبال آمریکا از دست داده و از این حیث نمی‌تواند در مورد تعهدات برجامی خود نقشی ایفا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بارها تاکید کردیم برجام جاده‌ای دو طرفه است و اروپا باید بداند با همان قاطعیتی که در پایان ضرب‌الاجل 60 روزه ایران تعهدات خود را کاهش داد؛ در صورت ادامه بدعهدی بازهم تعهدات خود را کاهش می‌دهد./