نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: وقتی مردم از جان و مال خویش برای دفاع از استقلال سیاسی کشور هزینه و تحریم‌های ظالمانه ضدبشری بدخواهان ایران را به قیمت فشار معیشتی خود تحمل می‌کنند، رفاه‌زدگی و آقازادگی و فسادپروری جفا به مردم است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش فارس، سیدفرید موسوی در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 25 تیر 98)، گفت: انقلاب ایران اسلامی با عنوان یک رخداد سیاسی، اجتماعی کم‌نظیر سطح آگاهی و بیداری را در ایران و منطقه افزایش داد و معادلات و مناسبات گذشته را دگرگون کرد. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شعار محوری این انقلاب در کنار عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی، استقلال سیاسی ایران با تکیه بر ظرفیت‌های مذهبی و ملی بود اما حرکت به سوی تحقق این استقلال خواب را بر استعمارگران آشفته ساخت و مانع اهداف منطقه‌ای و جهانی استکبار شد. در نتیجه آنها با تمام قوا علیه ملت بزرگ ایران تهدید، جنگ، ترور و تحریم راه انداختند غافل از آنکه مردم ایران مصمم برای تداوم این مسیر بودند. 

وی افزود: واقعیت آن است که کشور ما طی این 40 سال مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است و دوره‌هایی چون دفاع مقدس، سازندگی و توسعه اقتصادی و اصلاحات و توسعه سیاسی را شاهد بوده است. از سوی دیگر شاهد مصائبی چون فساد، تورم، بیکاری و عدم تحمل صدای منتقد هم بوده‌ایم. انصاف ایجاب می‌کند دستاوردها و تلاش‌ها را ببینیم و تدبیر حکم می‌کند نقدها را بشنویم و منتقدان را تخطئه نکنیم. 

موسوی خاطرنشان کرد: هر چند شاخص توسعه انسانی ایران طی این 40 سال علی‌رغم حجم عظیمی از دشمنی‌ها بالاترین نرخ رشد را در بین کشورهای جهان داشته است اما در کنار آن ارزش پول ملی کاهش وحشتناکی را تجربه کرده، تورم‌های دو رقمی دست از سر مردم برنداشته و معیشت‌شان تهدید شده و متأسفانه انواع و اقسام فسادهای ریز و درشت مردم را نسبت به ساختار مدیریتی کشور بدبین کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: درگیری‌های جناحی، سخت‌گیری‌های سیاسی و توزیع ناعادلانه و نامتناسب منابع و ثروت ملی امید به آینده را تحت‌الشعاع قرار داده است. کاهش اقبال مردم به جناح‌ها، احزاب و گروه‌های مرجع و همچنین فعال شدن شکاف‌های اجتماعی زنگ خطر جدی برای همه مسئولان و دلسوزان کشور است. در این میان متأسفانه برخی نهادها و مراجعی که باید مرجع وثوق مردم و منشأ پیوند دولت و ملت باشند از وظایف ملی خود غافل شده‌اند و عملکردهای آنها بر کشمکش و منازعات موجود افزوده است. 

وی افزود: جلب اعتماد عمومی کار ناممکنی نیست، تمرکز به مصالح عمومی و منافع ملی، عملکرد مسئولانه و صادقانه همه ما را می‌طلبد. همه کارگزاران و مسئولین باید عملکرد خود و سازمان و نهاد متبوعشان را ببینند و بسنجند که این عملکرد چقدر در جهت منافع ملی بوده و چه اندازه منافع فردی و گروهی را دنبال می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد: رجوع به مردم و پاسخ به مطالبات آنها یک ژست سیاسی یا توصیه اخلاقی نیست بلکه یک اصل اساسی در امنیت ملی ما محسوب می‌شود. سخت‌گیری و عدم انعطاف کافی در پذیرش تفاوت‌های بین نسلی و برخوردهای قهری با مسائل فرهنگی و اجتماعی بخشی از نسل جوان ما را نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌های مقبول و مفید جامعه دلزده و آزرده کرده است. ارزش‌ها و فرهنگی که اگر معرف آن صداقت و رفتار حسنه مسئولانه و مؤمنانه ما باشد نه ترویج آن نیاز به دهها مؤسسه و نهاد تبلیغی بودجه‌بگیر دارد و نه اجرای آن مستلزم سخت‌گیری و اجبار و اکراه است. 

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: با این وجود و در یک نگاه واقع‌گرایانه و فارغ از شعارهای کلیشه‌ای توده مردم نجیبانه و مخلصانه انواع سختی‌ها را در راه اهداف متعالی انقلاب تحمل می‌کنند، اهدافی که اگر به درستی تبیین و در مسیر درست پیگیری شوند کِشنده و جذب‌کننده هر ضمیری آگاه و آرمان‌خواهی است. 

وی افزود: مردم ما در عین حال تحمل و نجابت در سختی‌ها به حق تاب و تحمل انحراف و فاصله‌گیری مسئولان از آن ‌آرمان‌ها را ندارند. وقتی مردم شعار مشارکت‌خواهی ما را در انتخابات مختلف لبیک می‌گویند و بر اعتماد، اعتبار و وجاهت جمهوری اسلامی در چشم جهانیان می‌افزایند محدود کردن قدرت انتخاب به مشروع مردم و کم‌اثر کردن تصمیمات نهادهای انتخابی، پشت کردن به آرمان‌های انقلاب است.

موسوی خاطرنشان کرد: وقتی مردم از جان و مال خویش برای دفاع از استقلال سیاسی کشور هزینه می‌کنند و تحریم‌های ظالمانه ضدبشری بدخواهان ایران را به قیمت فشار معیشتی خود تحمل می‌کنند، رفاه‌زدگی و آقازادگی و فسادپروری جفا به مردم است. این حجم از فساد آشکار و پنهان سخت‌ترین آفت کشور شده و چنگ بر گلوی مردم انداخته است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: تعجب‌برانگیز آنکه سال‌هاست صدای مقابله و مبارزه با فساد از هر سو به گوش می‌رسد و دهها دستگاه و دهها نهاد پشت تریبون‌ها مدام از دستاوردهای خود می‌گویند اما باز در عمل شاهد بروز و ظهور قدرتمندتر و علنی‌تر فساد هستیم. 

وی افزود: مجلس اگر بخواهد عصاره فضائل ملت و در رأس امور بودن خود را باز یابد باید سردمدار و پرچمدار جدی و بی‌گذشت مبارزه با فساد در کشور باشد در این راه باید هر چه بیشتر از شعار فاصله بگیریم و هر چه بیشتر نقش نظارتی خود بر نهادها را بدون تعارف و با به صورت شفاف اعمال کنیم. ما به عنوان وکلای ملت تا چه حد این جدی‌ترین مطالبه ملت را پیگیری کرده‌ایم؟

موسوی خاطرنشان کرد: توسعه کشور بدون صیانت از همبستگی اجتماعی امری محال است و اگر دل در گرو توسعه داریم و اگر دلبستگی به توسعه و بالندگی کشور فقط یک شعار صرف نیست باید بدانیم این هم جز از مسیر تقویت و ارزش‌های وحدت‌آفرین و هنجارهای مورد وثوق جامعه محقق نخواهد شد. ما در پیشگاه خداوند متعال و در مرعا و منظر ملت ایران سوگند خورده‌ایم که حافظ منافع آنها باشیم. اکنون که منافع ملی در تقویت و انسجام همبستگی و حفظ سرمایه اجتماعی، مقابله با مفاسد اقتصادی، رفع ناکارآمدی و گسترش و مداوا است یاد آن سوگند مقدس بیفتیم و شرافتمندانه به آن پایبند و ناظر مسئولی برای حفظ این سرمایه‌های ملی در همه دستگاه‌های کشور باشیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان گفت: امید اجتماعی سرمایه ملی همه ما است اگر مردم کارگزاران را در کنار و همراه و همدل با خویش یابند این سرمایه ملی راهگشا خواهد بود سرمایه‌ای که با تکیه بر آن می‌توان زودتر و کم‌هزینه‌تر بر چالش‌های بین‌المللی فعلی غلبه کرد و آینده‌ای درخشان‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر برای ایران عزیز فراهم کرد. آینده‌ای که دور از دسترس نیست و افق روشن آن پیش‌روی ما است.