دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی در ژنو روز چهارشنبه در بیانیه ای از برخورد سیاسی و گزینشی دولت های غربی با موضوع حقوق بشر انتقاد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در بیانیه مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی در ژنو که در انتقاد از برخورد سیاسی دولت‌های غربی با موضوع وضعیت حقوق بشر در استان سین کیانگ چین تهیه شده آمده است: دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان ملل تاکید دارد که بار دیگر هدف والای ارتقا و حمایت از حقوق بشر در خدمت منافع سیاسی برخی کشورهایی قرار گرفت که در سیاست خارجی خود از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر کشورهای مخالف استفاده می‌کنند.

در بیانیه همچنین آمده است که جمهوری اسلامی ایران رویه برخی از کشورهای غربی در قبال وضعیت اقلیت ها در چین و برخورد دوگانه و سو استفاده آنان از موضوع حقوق بشر را غیرقابل قبول دانسته و رد می‌کند.

در بیانیه از سوءاستفاده دولت‌های غربی از سازوکارهای بین المللی حقوق بشری ابراز تأسف شده و نادیده گرفتن تداوم نقض گسترده و منظم حقوق بشر با ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توسط برخی متحدانشأن علیه مردم بی‌گناه یمن و فلسطین مورد انتقاد قرار گرفته است.

۲۲ کشور غالباً اروپایی طی نامه‌ای خطاب به خانم میشل باشلیت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۸ (۸ ژوئیه ۲۰۱۹) از دولت چین به خاطر وضعیت حقوق بشر در استان مسلمان نشین سین کیانگ انتقاد نمودند.دفتر نمایندگی چین در ژنو نیز نیز در واکنش، در روز جمعه ۲۱ تیربا ارسال نامه‌ای با امضای ۳۷ کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین از جمله برخی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به میشل باشلیت از برخورد دوگانه دولت‌های غربی با موضوع حقوق بشر انتقاد کرد.