وزیر خارجه آمریکا که از زمان ورود محمدجواد ظریف به نیویورک نگران افشاگری‌های منطقی وی در رسانه‌های آمریکایی و بازکردن دستان تهی کاخ سفید نشینان بود، مصاحبه‌ رسانه‌ها با وزیر خارجه ایران را یک «تصمیم بد» توصیف کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مایک پمپئو روز شنبه در گفت وگو با واشنگتن اگزماینر در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد ظریف هوادار هم دارد و شاید از نظر شما خنده دار باشد که چگونه رسانه‌ها به خوبی به وی دسترسی دارند، افزود: من به رسانه‌ها واگذار می‌کنم که اگر خواستند، این تصمیم بد را اجرایی کنند.

وزیر خارجه آمریکا درباره دیدارهای گذشته برخی مقامات پیشین آمریکا با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم گفت: اگر مقامات پیشین آمریکا درگیر این فعالیت‌ها باشند که تلاشی برای تضعیف سیاست خارجی آمریکا باشد، درست نیست.

پمپئو با بیان اینکه در این باره با برخی از آنها گفت وگو داشته است، ادامه داد: از آنها درخواست کردم در هر مقطعی، صحنه را خالی کنند. آنها زمان داشتند، در دوره خود تصمیم گیر بودند و بهترین کاری که می‌توانستند را انجام دادند.

وی اضافه کرد: من آنها را به خاطر تلاش‌هایشان مقصر نمی دانم اما وقتی دوره تان به پایان رسیده است اکنون زمان تیمی است که آمریکا انتخاب کرده است؛ آنها رئیس جمهوری ترامپ و تیمش را انتخاب کرده اند.

آرزوی پمپئو برای مذاکره با ظریف

وزیر خارجه آمریکا درباره دیدار اعضای کنگره با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم گفت: من فکر می‌کنم همیشه این رهبران کشورهای مستقل هستند که تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ می‌کنند. اگر یک مذاکرات پیچیده‌ای تنظیم شود چه کسی مذاکره خواهد کرد و تصور می‌کنم، آن فرد، خودم خواهم بود.

اما بله، در نهایت این رهبران هستند که باید تصمیم سخت را درباره چگونگی حل این مشکلات بگیرند نه افرادی از قوه مقننه.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته برای شرکت در نشست شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد و در مدت ۶ روز اقامت، با وجود اعمال محدودیت های ترددی برای وی، با رسانه‌های متعدد آمریکایی و انگلیسی مصاحبه کرد.

وی همچنین اظهار کرد در تمام سفرهای خود به نیویورک با نمایندگان مردم آمریکا در کنگره اعم از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان که به درخواست خودشان بوده است، دیدار داشته است.

گفته می شد در این دور از سفر، سناتور جمهوریخواه راند پال تقاضای دیدار با ظریف را داده است.

ائتلاف برای حفاظت از آبراه‌های بین المللی

وزیر خارجه آمریکا درباره کشتی انگلیسی توقیف شده در تنگه هرمز، اظهار کرد: من با (جرمی) هانت همتای انگلیسی خود در این باره صحبت کردم. ما درباره چیزی که دیده اند، چیزی که می‌دانند و اینکه چه فکری برای چگونگی پاسخ دارند، تبادل نظر کردیم.

پمپئو با این ادعا که ایرانی‌ها خود را در چنین موقعیتی قرار داده اند، گفت: ایران به یک کشور طبقه ضعیف تبدیل شده است و آمریکا تلاش می‌کند تا آنها را متقاعد سازد که نمی‌توانید سلاح‌های اتمی داشته باشید؛ شما نمی‌تواند موشک‌های بالستیکی داشته باشید که جهان و اسرائیل را تهدید می‌کند.

وی افزود: تماس با کارزارهای ترور در اروپا یا آنهایی که تلاش کردند یک سفیر را در واشنگتن ترور کنند، درست نیست و ما به خاطر اینکه آنها بی ثبات کننده منطقه خاورمیانه هستند، از تعدادی ابزارها استفاده کردیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: یکی از مهم‌ترین آنها تحریم‌هایی است که ما وضع کردیم که ایران را در معرض مشکلات بزرگی قرار داده است و رژیم ایران در مشکل بزرگی است چرا که آنها اکنون باید برخی تصمیم‌های سخت را اتخاذ کنند.

پمپئو اضافه کرد: امروز حزب الله درآمد کمی دارد چرا که آمریکایی‌ها به خوبی علیه عقب راندن آنها اقدام کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان اسکورت کشتی‌ها در تنگه هرمز یا نصب پرچم آمریکا بر روی آنها همچنان که در گذشته انجام دادیم، است؟ گفت: ما به شدت کار می‌کنیم تا ابتکارات امنیت دریایی را گرد هم آوریم. آن یک اقدام بین المللی خواهد بود. اعضای آن کشورهای سراسر جهان خواهند بود که در آن مشارکت می‌کنند و این مأموریت برای دفاع و حفاظت انجام می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: آن، آبراه‌های بین المللی را باز نگه می‌دارند و تهدیداتی را که امروزه گزارش‌های آن را درباره دو کشتی بریتانیایی دیدیم، کاهش می‌دهد.

پمپئو بدون اینکه به اقدام خلاف قانون بین المللی دولت انگلیس در توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران اشاره کند، گفت: پذیرفتنی نیست که نفتکش‌ها را در دریاهای آزاد و آبراه‌های بین المللی بگیریم در صورتی که واقعیتی است که اتفاق افتاده است.