​رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر اینکه باید به سمت اصلاح مکانیزم انتخاباتی مجلس برویم، گفت: امروز نقش احزاب در انتخابات کم رنگ است اگر حزب نقش پررنگی داشته باشد خودش بهترین گزینه را انتخاب می کند و در قبال نماینده ای که به مجلس معرفی می کند مسئول است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد جواد کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این طرح، بخش استانی- شهرستانی برگزار شدن انتخابات مجلس هم مورد ایراد شورای نگهبان و هم مورد ایراد مجمع تشخیص قرار گرفت و ما مجبور شدیم برای رفع ایرادات شورای نگهبان بخش استانی شدن را حذف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون ما در کمیسیون فرصت اصلاح بخش برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی را نداریم اما ما از طرح خود دفاع می کنیم. اگر قرار باشد تحولی در کشور رخ دهد به واسطه این طرح انجام خواهد شد. یا انتخابات باید به صورت استانی محض برگزار شود نظیر انتخابات خبرگان رهبری یا به صورت استانی – شهرستانی. راه حل دیگری وجود ندارد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: اساس کار ما در برگزاری انتخابات به صورت استانی ارتقای جایگاه شوراها است. ما در انتخابات استانی به دنبال این بودیم که شوراها مدیریت شهر را به دست بگیرند. ما به دنبال این هستیم که مجلس را ملی و شوراها را منطقه‌ای و محلی ببینیم.

نماینده مردم کرج در ادامه تاکید کرد: ایراداتی را شورای نگهبان به بخش استانی- شهرستانی شدن انتخابات مجلس گرفته است و ما نیز پاسخ داده ایم و ایراداتی هم کمیسیون نظارت مجمع مطرح کرده است که بنده در دو جلسه پاسخ داده ام اما از آنجا که فرصت اصلاح وجود نداشت ما این بخش را حذف کردیم.

کولیوند در ادامه در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقد بودند که با برگزاری انتخابات به صورت استانی- شهرستانی پای دارندگان قدرت و ثروت به مجلس باز می شود، گفت: من این موضوع را رد می کنم. ما باید به دنبال درست کردن مکانیزم انتخاباتی باشیم. امروز نیز عده‌ای با قدرت و ثروت می توانند به مجلس راه یابند. راه نجات ما ایجاد یک تحول بزرگ در انتخابات مجلس است.

وی افزود: امروز نقش احزاب در انتخابات کم رنگ است اگر حزب نقش پررنگی داشته باشد خودش در گام اول بهترین گزینه را انتخاب می کند و در قبال نماینده ای که به مجلس معرفی می کند مسئول است و از سوی دیگر عواقب انتخاب خود را نیز بر عهده می گیرد. اما امروز اینگونه نیست. امروز یک حزبی در نزدیکی انتخابات شکل می گیرد و یک لیست انتخاباتی ارائه می دهد و سپس می رود تا چهار سال بعد. به عبارت دیگر احزاب ما روی کاغذ وجود دارند.