یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز سال هاست که توسط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین شده است، گفت: ورود آمریکا به منطقه خلیج فارس خود باعث افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس با ادعای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس بیان کرد: حضور  آمریکا و سایر کشورها در دریای خلیج فارس کاملا یک اقدام غیر قانونی است. دریای خلیج فارس و تنگه هرمز در حریم دریایی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد و هزاران سال است که اینگونه بوده و کشورهای منطقه خود قادر به تامین امنیت خلیج فارس هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: ورود آمریکا به منطقه خلیج فارس خود باعث ایجاد تنش در منطقه و جهان خواهد شد. آمریکا و کشورهای اروپایی به جای اینکه به دنبال تامین صلح در جهان باشند به فکر بازار فروش اسلحه های خود بوده و به سمت چنین تصمیماتی می روند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: آمریکا همواره باعث تنش و نا آرامی در کشورهایی شده است که به آن اجازه داده اند در آنجا پایگاه داشته باشد. اکنون نیز  تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس با ادعای تامین امنیت هم از لحاظ عرف بین المللی و هم از نظر سازمان ملل غیر قانونی است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه نیز می دانند این اقدام غیر قانونی است، گفت: امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز سال هاست که توسط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین شده است و تاکنون کشتیرانی به راحتی در این دریا انجام شده است. امروز آمریکا به دنبال افزایش تنش در خلیج فارس است و متاسفانه اوایل برخی از کشورهای منطقه نیز به آن کمک کردند اما اکنون متوجه شده اند که همراهی آمریکا اشتباه است.

خادمی در ادامه با تاکید بر اینکه هر گونه ناامنی در خلیج فارس به ضرر کشورهای منطقه خواهد بود، گفت: ایران اجازه نمی دهد آمریکا با پایگاه های خود در کشورهای منطقه، تنش و ناامنی ایجاد کند. کشورهای منطقه نیز که سال ها ایران به عنوان برادر و دوست در کنار آن ها بوده است نباید فریب آمریکا را بخورند. آمریکا صرفا به فکر منافع خود است اما ما کشورهای منطقه هستیم که سال ها در کنار هم بوده و خواهیم بود.

 

خلیج‌فارس باریک است تراکم کشتی‌ها امنیت برای همه کاهش می‌دهد

 

به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در خصوص عبور و مرور کشتی‌های خارجی از تنگه هرمز تصریح کرد: «خلیج‌فارس باریک است و هرچه تعداد کشتی‌های خارجی بیشتری در آنجا حضور داشته باشد، امنیت این منطقه برای همه کاهش پیدا می‌کند».

وی ضمن انتقاد از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس تأکید کرد: «منطقه خلیج‌فارس آماده احتراق است زیرا آمریکا و همپیمانان این کشور، سیلی از تسلیحات را روانه این منطقه کرده‌اند».

وزیر امور خارجه ایران، شب گذشته (دوشنبه) به منظور رایزنی و گفت‌وگو با مقامات قطری به دوحه سفر کرده است و در یدار با «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر تأکید کرد که تأمین امنیت خلیج‌فارس برعهده کشورهای منطقه و نه نیروهای خارجی است.

 

گفتگوی ظریف با همتای قطری

 

وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای قطری خود امنیت خلیج فارس را مسئولیت کشورهای همین منطقه دانست و نه نیروهای خارجی و بر مسئولیت ایران در حفظ صلح و ثبات منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای قطری خود امنیت خلیج فارس را مسئولیت کشورهای همین منطقه دانست و نه نیروهای خارجی و بر مسئولیت ایران در حفظ صلح و ثبات منطقه تاکید کرد.

به گزارش تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دوحه سفر کرده است در دیدار با محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر روابط ایران و قطر را در تمامی زمینه‌ها از جمله در حوزه سیاست و اقتصاد رو به توسعه خواند و رایزنی مستمر دو کشور در خصوص تحولات منطقه را به عنوان یک نیاز منطقه‌ای مورد تاکید قرار داد.

ظریف گفت: ائتلاف‌های نظامی از پیش شکست خورده‌اند و نیروهای بیگانه موجبات ناامنی منطقه را فراهم می‌آورند.

وزیر خارجه ایران امنیت خلیج فارس را مسئولیت کشورهای همین منطقه دانست و نه نیروهای خارجی و بر مسئولیت ایران در حفظ صلح و ثبات منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط ویژه ایران و قطر، بر نقش دو کشور در برقراری صلح و‌ ثبات منطقه و همکاری مشترک جهت تقویت عنصر گفتگو برای حل و فصل مشکلات منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان شب گذشته در ضیافت شام وزیر خارجه قطر حضور یافت.