وزیر علوم با تاکید بر اینکه برای آزادی دکتر سلیمانی دانشمند ایرانی در بند آمریکایی‌ها کار سختی در پیش داریم،‌ گفت: وزارت علوم به دلیل عدم دسترسی به این دانشمند،‌ وضعیت پیگیری را به وزارت امور خارجه محول کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر منصور غلامی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب در خصوص آخرین وضعیت و پیگیری‌های دانشمند بازداشتی ایرانی در یکی از زندان‌های آمریکا، اظهار کرد: وزارت علوم به دلیل عدم دسترسی به این استاد پیگیری‌های لازم را به وزارت امور خارجه سپرده است اما متاسفانه وضعیت پیگیری این استاد رضایت‌بخش نیست و تاکنون نیز هیچ دادگاه حمایتی در خصوص پرونده این استاد برگزار نشده است و لذا کار سختی در پیش داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران معرفی شده، اما پیگیری وضعیت دکتر سلیمانی نیازمند فرایند خاص حقوقی اعم از گرفتن وکیل و غیره است و در حال حاضر خانواده این دانشمند به دلیل مشکلات مالی نتوانسته اند این روند را طی کنند و کاری که وزارت علوم انجام داده این است که با وزارت امور خارجه رایزنی نموده تا این موضوع به سرعت پیگیری شود.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: این وزارتخانه مسئولیت گرفتن وکیل برای پیگیری وضعیت این دانشمند بازداشتی را ندارد و بیشتر مسئولیت وزارت علوم در این زمینه اخلاقی است ،‌با توجه به اینکه دولت آمریکا این بازداشت را با اغراض سیاسی انجام داده است، لذا برای کمک به آزادی این دانشمند احساس وظیفه می‌کنیم.

دکتر غلامی تاکید کرد: رفتارهای مسئولان آمریکایی با محققین و دانشمندان ایرانیی مورد پسند هیچ جامعه ای نیست و برخورد با فردی تخصص و گرایشش با موضوع علمی و یا یک فناوری خاصی ارتباط داشته باشد یا تحقیقی انجام داده باشد که تصور کنند در مواردی برخلاف منافع شان بکار رفته، رفتار خوبی نیست. چون وظیفه ذاتی محقق، تحقیق و پژوهش است تا نتایج آن را در اختیار بخش‌های خصوصی یا عموم قرار بدهند. لذا این نوع رفتارها که با هدف و برنامه سیاسی شکل گرفته، درست نیست.