عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: حقیقت همان است که با اظهارات 3نماز جمعه در شهرهای بزرگ نمی‌توان نتیجه گرفت کل روند تغییر کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیدرضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال کاوش که آیا تریبون‌های نماز جمعه با توصیه‌های صورت گرفته نسبت به ضرورت پرهیز از تضعیف دولت، رویکردهای ملایم‌تری نسبت به دولت گرفته‌اند یا خیر گفت: شما نمازجمعه را نمازجمعه تهران، مشهد یا اصفهان نبینید. ما 900امام جمعه در شهرهای کشور داریم که برای خودشان برنامه‌ای دارند.

حجت‌‌الاسلام سیدرضا اکرمی درباره موضع‌گیری‌های سیاسی نمازجمعه‌های کلان‌شهرها افزود: شاید در برخی شهرهای بزرگ نسبت به اتخاذ مواضع سیاسی تندوتیز تغییراتی صورت گرفته باشد، اما فضای کلی حاکم و تأثیرگذار بر افکار عمومی در نمازهای جمعه همه شهرها و شهرستان‌های بزرگ شکل می‌گیرد و برای تحلیل اثرات و نتایج آنها همه این چند صد تریبون را باید با هم تحلیل کرد.

او تصریح کرد: ائمه جمعه قطعا باید برای نظام و منافع ملی کشور کار کنند و البته درک درست و جامع‌‌نگری نسبت به منافع ملی کشور داشته باشند. آنها باید برای نظام و انقلاب کار کنند نه خط‌‌وربط‌های سیاسی و خوشامد این و آن. با چنین نگاهی آنها حتما باید از دولت حمایت کنند. برای ارزیابی و قضاوت درباره این مسئله شما باید کل نمازهای جمعه را در نظر بگیرید، نه دو سه نمازجمعه خاص. در شهرهای دورافتاده‌تر ائمه جمعه تأثیر بیشتر در ارائه خط‌وربط‌های سیاسی به نمازگزاران دارند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که آیا تریبون‌های نماز جمعه شهرستان‌های کوچک جهت‌گیری‌های سیاسی خودشان را دنبال می‌کنند یا خیر، گفت:‌ بالاخره نمازجمعه، نمازجمعه حکومت و نظام است و باید همه را به تقوا، پارسایی و رونق تولید دعوت کنند. مملکت خیلی مسائل دارد که باید به آنها برسیم، یکی از آنها مسئله موضع‌گیری متفاوت است. همه باید به دنبال اتحاد، سازندگی و اقتدار نظام باشیم.

سیدرضا اکرمی درباره میزان امیدواری نسبت به اصلاح رویکردهای سیاسی نمازهای جمعه از طریق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یا مراجع بالاتر افزود: حقیقت همان است که با اظهارات 3نماز جمعه در شهرهای بزرگ نمی‌توان نتیجه گرفت کل روند تغییر کرده است. بقیه تریبون‌ها آیا در چارچوب اتحاد و انسجام و منافع ملی حرکت می‌کنند؟ باید همه نمازهای جمعه را مورد توجه قرار دارد. بعد هم اگر تریبونی حرف و حدیثی دارد، نمازجمعه شورای سیاست‌گذاری و سخنگو دارد و باید پاسخگو باشند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تریبون‌های تهران و اصفهان تأثیرگذاری بیشتری ندارند، گفت:‌ نه، الآن مطبوعات ما که با هم دعوا می‌کنند. این رسانه‌ها که هرکدام گوشه‌ای را می‌گیرند. این فضای مجازی پدری از این جامعه درآورده است که نمازجمعه در کنارش پشه است.