خبرگزاری فرانسه گزارش داد که رهبران گروه 7 موافقت کرده‌اند که امانوئل ماکرون پیام رهبران این گروه را به ایران منتقل کند.

ماکرون مامور ارسال پیام سران «گروه 7» به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سران گروه 7، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را مامور ارسال پیام سران گروه 7 به ایران کرده‌اند. 

منابع دیپلماتیک گفته‌اند که رهبران گروه 7 که هم اکنون در شهر «بیاریتس» فرانسه جمع شده‌اند توافق کرده‌اند که ماکروون پیام آنها را به مقامات ایرانی منتقل کند.

مساله ایران و به ویژه توافق هسته‌ای یکی از محورهای نشست رهبران گروه 7 است که از روز شنبه در شهر ساحلی بیاریتس فرانسه آغاز شده است. 

ماکرون پیش از حضور در نشست سران گروه 7 با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در کاخ الیزه دیدار کرده بود. 

ماکرون روز شنبه نیز در حاشیه این نشست با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره مسائل مختلف از جمله ایران دیدار و رایزنی کرده است و در جریان نقطه نظرات دو طرف قرار دارد. 

کاخ الیزه بعد از این دیدار گفته بود که امانوئل ماکرون و «دونالد ترامپ» در جریان دیدار در حاشیه نشست گروه هفت درباره ایران گفت‌وگو کردند که اختلافاتی درباره این موضوع وجود داشت.

نشست گروه 7، از امروز در  بیاریتز فرانسه آغاز شده و سران کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در آن حضور دارند. این گروه تا سال 2014 با نام گروه 8 شناخته می‌شد و روسیه هم عضو آن بود اما با ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، روس‌ها از این گروه کنار گذاشته شدند.

 

جزئیات طرح پیشنهادی فرانسه به ترامپ درباره ایران

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در ناهار کاری خود پیش از آغاز نشست سران گروه هفت با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی که خواستند نامشان فاش نشود، دو طرف در این دیدار دو ساعته که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود درباره ایران و دیگر مسائل، همچون تجارت جهانی و آتش سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون رایزنی کردند.

این منابع آگاه گفته‌اند، مکرون در ناهار کاری با ترامپ طرح خود برای کاهش تنش با تهران را ارائه کرده که شامل کاهش تحریم‌های ایران با هدف ترغیب این کشور به آمدن پای میز مذاکره است.

به گفته این منابع آگاه، همچنین مکرون به ترامپ پیشنهاد داده است که ایران اجازه یابد به مدت محدود نفت خود را صادر کند. هدف این است که تهران ترغیب شود به اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد و به‌علاوه ایران بپذیرد که درباره سایر موضوعات، از جمله موشک‌های بالستیکش مذاکره کند.

این دیپلمات‌های فرانسوی در ادامه گفته‌اند که رئیس جمهور آمریکا در این دیدار تاکید کرده است خواهان جنگ با ایران نیست بلکه به دنبال یک توافق با ایران است.

ترامپ پس  از این رایزنی‌ها در یک پیام توئیتری نوشت: اتفاقات خوبی برای هر دو کشور در حال رخ دادن است.

دولت آمریکا تاکنون جزئیاتی درباره گفت‌وگوهای ترامپ و مکرون در شهر بیاریتز فرانسه که این روزها میزبان سران کشورهای عضور گروه هفت است، ارائه نداده است.

به نظر می‌آید که وضعیت پیرامون ایران و توافق هسته‌ای از موضوعات اصلی در دستور کار نشست گروه هفت باشد. اکنون توجهات روی این مسئله متمرکز است که آیا طرح پیشنهادی مکرون به کاهش تنش‌ها منجر خواهد شد یا نه.

همچنین پایگاه خبری ان‌اچ‌کی گزارش داد که سران گروه هفت در اولین روز از نشست سه روزه خود درباره ایران و لزوم برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه رایزنی کردند.