وزیر دولت اصلاحات گفت: دو ماه قبل از برجام پیش بینی کردم «مذاکرات به نتیجه نمی رسد یا اگر رسید در عمل به گرفتاری می خورد چون آمریکا خودش را همسنگ روس، چین و اروپا نمی کند. مذاکره زمانی نتیجه بخش خواهد بود که بین ایران و آمریکا باشد». معتقدم الان اگر امکان چنین مذاکره ای وجود ندارد باید بسته پیشنهادی و نقشه راه برای ایجاد شرایط داشته باشیم و پراکنده و سرگردان حرکت نکنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

​گروه سیاست نامه نیوز: دوره دولت روحانی 23 ماه دیگر به پایان می رسد و برخی میراث این دولت را مشابه دوران احمدی نژاد توصیف می کنند که کشور با تحریم های آمریکا مواجه بود اما برخلاف این تحلیل ها علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد «تلاش می کنیم دولت بدون تحریم را در 1400 تحویل دهیم».

با احمدی خرم وزیر دولت اصلاحات درباره توانایی دولت برای تحقق چنین هدفی به گفتگو نشستیم.

مشروح گفتگوی احمد خرم را با نامه نیوز بخوانید.

****

*با توجه به اظهارات اخیر آقای ربیعی، دولت روحانی می تواند وضعیت بدون تحریم را در سال 1400 تحویل رئیس جمهور جدید دهد؟

برجام قرارداد افتخارآفرینی بود. این توافق بعد از دو سال رفت و آمد به دست آمد. دو ماه قبل از برجام پیش بینی کردم «مذاکرات به نتیجه نمی رسد یا اگر رسید در عمل به گرفتاری می خورد چون آمریکا خودش را همسنگ روس، چین و اروپا نمی کند. مذاکره زمانی نتیجه بخش خواهد بود که بین ایران و آمریکا باشد». معتقدم الان اگر امکان چنین مذاکره ای وجود ندارد باید بسته پیشنهادی و نقشه راه برای ایجاد شرایط داشته باشیم و پراکنده و سرگردان حرکت نکنیم.

* منتقدان دولت با استناد به سرنوشت برجام مذاکره با آمریکا را بی نتیجه می دانند، نظر شما چیست؟

نمایندگان کشور 2 سال با 6 قدرت دنیا مذاکره کردند و حاصلش برجام شد، برجامی که آمریکا آن را برنتابید چون معتقد بود در راستای تأمین منافعش نیست. معتقدم دولت توان، جسارت، جرأت و شهامت مذاکرات دیپلماتیک را دارد، کسری کارشناسی و مدیریت صحنه مذاکره را ندارد اما باید شرایط را فراهم کرد.

*در واقع شما معتقدید دولت روحانی امکان این را دارد که یک دولت بدون تحریم را به رئیس جمهور آینده تحویل دهد، آیا برنامه و نقشه راهی برای این کار دارد؟

یا دارد که به اطلاع مردم نرسانده است یا ندارد که باید ظرف 2-3 ماه آماده کند. یعنی همه همه مملکت و ارکان قدرت باید کمک کنند تا این کار انجام شود. سال 86 که هنوز اوایل تحریم بودیم و تحریم بانک مرکزی برقرار نشده بود، در گزارشی به مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشتم «خسارات تحریم سنگین بالغ بر 200 میلیارد دلار در سال است». اگر بتوانیم سریع ترین، ارزان ترین و سازکارترین تکنولوژی با محیط زیست را به کار بگیریم تأثیرش بر اقتصاد ملی مضاعف می شود نسبت به تکنولوژی که کم کیفیت تر، گران تر و چندنسل قدیمی تر است.

*به نظر شما در 23 ماه آینده دولت عملکرد بهتری را از خود به جای می گذارد یا به همین سبک و سیاق کار را به پایان می رساند؟

اگر مشکل تحریم حل نشود، رکود و عدم توزیع عادلانه ثروت در جامعه تشدید می شود، در چنین وضعیتی دولت از کوچک سازی بدنه خود عاجز می ماند.

*برخی معتقدند «با توجه به تحریم های همه جانبه آمریکا، روحانی میراثی شبیه احمدی نژاد به جای می گذارد»، نظر شما چیست؟

در زمان آقای احمدی نژاد در 8 سال هزار میلیارد دلار درآمد نفت خام و فرآورده های نفتی بود. با این وضعیت تحریم در 8 سال ریاست جمهوری آقای روحانی بعید است این درآمد به 300 میلیارد دلار برسد. رشد نقدینگی در زمان احمدی نژاد 110درصد در سال بود اما در دولت آقای روحانی نقدینگی حدود 50 درصد رشد داشت. بر اثر 110 درصد رشد نقدینگی در سال شیرازه اقتصاد یک کشور از هم می پاشد و تا 20 سال بعد از آن هم قابل جمع کردن نیست. رشد اقتصادی هم در سال 92 به منهای 6.5 رسید، اگر تحریم ها ادامه پیدا کند رشد منفی زیادتر می شود یعنی آقای روحانی را باید با تمام قوا برای مملکت کمک کرد نه برای آقای روحانی. من فکر می کنم مقام معظم رهبری هم همین نظر را دارند که دولت حمایت و کمک شود.