خانواده های صدر و حکیم سابقه طولانی در رقابت بر سر رهبری گروه های شیعه به ویژه حوزه علمیه نجف داشته اند. علاوه بر این، حضور صدر در ایران نشان می دهد که او تلاش می کند نقش آیت الله العظمی علی سیستانی، بالاترین مقام شیعه در عراق را ایفا کند. آقای سیستانی تا کنون دست برتر را در شکل گیری دولت ها و اعمال اصلاحات در کشور داشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

المانیتور نوشت: در روزهای اخیر رسانه ها عکس هایی را از حضور مقتدی صدر در ایران منتشر کرده اند.  صدر از زمان دوره دوم نخست وزیری نوری المالکی از سیاست های منطقه ای ایران به ویژه در قبال عراق انتقاد کرده بود. صدر در این سال ها بیشتر به دنیای عرب متمایل شده بود و خواستار یکپارچه شدن عراق با همسایگان هم زبان خود شده است. رهبران عربی منطقه نیز از انتقادات صدر از حضور شبه نظامیان شیعه مرتبط با ایران در سوریه حمایت کرده اند.

در ادامه این مطلب آمده است: اما حضور صدر در گردهمایی مذهبی ایران سوالاتی را در بین عراقی ها ایجاد کرده است.

صدر در اوایل ماه محرم کشور خود را ترک کرده بود. مدتی قبل ابو مهدی ابو مهندس، معاون فرمانده سازمان نیروهای بسیج مردمی اعلام کرده بود که این نهاد به زودی یک واحد نیروی هوایی برای خود راه اندازی می کند. صدر در واکنش به این موضوع هشدار داد: «این اقدام کشور ما را به آشوب خواهد کشاند. در صورتی که دولت اقدام قاطعی انجام ندهد، حمایت خود از نخست وزیر را متوقف خواهم کرد».

سبال السعیدی، رهبر ائتلاف سائرون معتقد است که مقتدی صدر کار دشواری برای جلوگیری از تشکیل یگان هوایی سازمان نیروهای بسیج مردمی خواهد داشت. دیدار علنی صدر با ایرانی ها نشان می دهد که او در حال دنبال کردن یک ماموریت سیاسی است.

صدر هنوز در مورد اهداف سفر خود اظهار نظر نکرده است. اما مطابق با اطلاعات فراهم شده توسط یکی از منابع نزدیک به دفتر مقتدی صدر، او تلاش می کند ایران را برای کمک به جایگزین کردن حکومت عادل عبدالمهدی قانع کند. عبدالمهدی با حمایت مستقیم ایران به قدرت رسید و ایرانی ها از عملکرد او راضی بوده اند.

البته صدر تنها کسی نیست که در حال تلاش برای خارج کردن عبدالمهدی از قدرت است. یکی از روحانیون شیعه با نام عمار حکیم نیز جنبش قدرتمندی را علیه حکومت نخست وزیر کنونی به راه انداخته است. حکیم حتی یک دولت سایه را برای خود تشکیل داده است تا در صورت سقوط عبدل المهدی آمادگی کافی برای به قدرت رسیدن را داشته باشد. حکیم در ماه ژوئیه موجی از تظاهرات های سراسری را در تمام نقاط عراق علیه دولت عبدالمهدی سازمان دهی کرد. اما به نظر می رسد هدف مقتدی صدر از سفر به ایران این است که رهبری مخالفان دولت کنونی را به جای عمار حکیم بر عهده بگیرد.

خانواده های صدر و حکیم سابقه طولانی در رقابت بر سر رهبری گروه های شیعه به ویژه حوزه علمیه نجف داشته اند. علاوه بر این، حضور صدر در ایران نشان می دهد که او تلاش می کند نقش آیت الله العظمی علی سیستانی، بالاترین مقام شیعه در عراق را ایفا کند. سیستانی تا کنون دست برتر را در شکل گیری دولت ها و اعمال اصلاحات در کشور داشته است. حضور صدر در ایران این پیام را به همه منتقل می کند که او نماینده اصلی مردم عراق برای مذاکره در مورد آینده سیاسی کشور خواهد بود.

محمد صادق الصدر، پدر مقتدی صدر از آیت الله سیستانی انتقاد کرده بود و او را یک مرجع خاموش توصیف می کرد. او معتقد بود که آیت الله سیستانی باید نقش فعال تری را در مورد مسائل سیاسی کشور ایفا کند. مقتدی صدر در سال 2004 جنگی را در داخل کشور علیه سربازان آمریکایی به راه انداخت، اگرچه آیت الله سیستانی با این موضوع مخالف بود.

این تحولات نشان دهنده پیچیدگی سیاست عراق هستند. نقشه ائتلاف های سیاسی به سرعت در حال تغییر پیدا کردن است و بازیگران سیاسی در حال پیشبرد برنامه های خود در جهت های مختلف هستند. صدر در محیط کنونی کشور می داند که چگونه گام های خود را زودتر از رقبای دیگر بردارد.