مصطفی کواکبیان گفت: اگر به هر دلیلی احساس کردیم که نمی‌توانیم رقابت جدی داشته باشیم و برای اکثریت کرسی‌ها نامزد معرفی کنیم، انتخابات را تحریم نمی‌کنیم و به مردم اعلام می‌کنیم شرکت کنند و از بین نامزدهای موجود به هر کسی خواستند رأی بدهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان ملی: راهکارهای بسیاری برای اصلاح‌طلبان جهت حضور در انتخابات مجلس پیش‌بینی شده است. عده‌ای ائتلاف، برخی حضور مستقل و دسته‌ای نیز تحریم انتخابات را مطرح می‌کنند. مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری می‌گوید: «اگر به هر دلیلی احساس کردیم که نمی‌توانیم رقابت جدی داشته باشیم و برای اکثریت کرسی‌ها نامزد معرفی کنیم، انتخابات را تحریم نمی‌کنیم و به مردم اعلام می‌کنیم شرکت کنند و از بین نامزدهای موجود به هر کسی خواستند رأی بدهند.» باید دید که اصلاح‌طلبان در نهایت چه استراتژی برای انتخابات در پیش خواهند گرفت.

دو گام تا مجلس

انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز مجلس یازدهم کمتر از 5 ماه دیگر آغاز می‌شود و جریان‌های سیاسی چند ماهی است که استارت کاری خود را زده‌اند و به برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی مناسب برای حضور مثمر ثمر و موفقیت‌آمیز در انتخابات اسفندماه می‌پردازند. در این میان اصلاح‌طلبان به عنوان جریانی که همواره محوریت مطالبات مردم را بر عهده داشتند برای انتخابات پیش رو نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای دارند تا با برداشتن گام چهارم باز هم موفقیت‌های گذشته را تکرار کنند. با این حال اصلاح‌طلبان با 2 مشکل عدیده در راه انتخابات مواجهند. نخست؛ چگونگی حضور در انتخابات که ناظر بر رویکرد شورای نگهبان و نظارت‌ها نسبت به اصلاح‌طلبان است و دوم؛ نحوه اقناع سرمایه اجتماعی که با عملکردهای ضعیف و انتقادآمیز دولت و فراکسیون امید کاهش چشمگیری داشته است. لذا اصلاح‌طلبان برای اینکه بتوانند موفقیت حاصل کنند باید نخست به استراتژی واحدی دست یابند که چگونه در انتخابات حاضر شوند و سپس با صداقت و شفافیت با مردم به گفت‌وگو بنشینند تا بتوانند با اقناع افکار عمومی آنها را برای حضور و مشارکت پر شور در انتخابات راضی کنند. موفقیت در این دو گام متضمن حضور مجدد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود.

3دیدگاه درباره انتخابات

یک نماینده تهران در مجلس در خصوص استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس اظهار داشت: سه دیدگاه در رابطه با انتخابات مجلس یازدهم در بین ما اصلاح‌طلبان مطرح شده است. یک دیدگاه این است که ما نه تنها تحریم نمی‌کنیم، بلکه مشارکت فعالی داریم و تحت هر شرایطی هم لیست می‌دهیم.

مهر نوشت؛

مصطفی کواکبیان گفت: یک دیدگاه هم 180 درجه نقطه مقابل این‌هاست که می‌گویند ما برای لغو نظارت استصوابی شرط می‌گذاریم و اگر این کار انجام شد، ما شرکت می‌کنیم، فعال می‌شویم و لیست می‌دهیم؛ این بحث به حضور مشروط در انتخابات مشهور شده است.

وی افزود: دیدگاهی که خود بنده و دوستانی از اصلاح‌طلبان داریم، این است که معتقدیم ما اهل تحریم نیستیم و نظام را از خودمان می‌دانیم، اگر اشکالاتی هم وجود دارد باید برطرف کنیم، ولی اینکه به هر قیمتی بخواهیم لیست بدهیم، این طور نیست. اگر توانستیم در سبد نامزدهای خود مثلا بالای 200 نفر در کل کشور افراد قابل، واجد شرایط و افرادی که مقبولیت خوبی دارند، بگنجانیم، لیست هم می‌دهیم، فعال هم می‌شویم و رقابت جدی می‌کنیم، ولی اگر به هر دلیلی احساس کردیم که نمی‌توانیم رقابت جدی داشته باشیم و برای اکثریت کرسی‌ها نامزد معرفی کنیم، انتخابات را تحریم نمی‌کنیم و به مردم اعلام می‌کنیم شرکت کنند و از بین نامزدهای موجود به هر کسی خواستند رأی بدهند.

دبیرکل حزب مردمسالاری در خصوص ائتلاف عنوان کرد: ممکن است ما الان هم بتوانیم با مشارکت افراد و جریانات غیر اصلاح‌طلب لیست ببندیم، ولی تجربه ما می‌گوید که فایده‌ای ندارد. در انتخابات سال 94 افرادی را در لیست خودمان قرار دادیم که بعدا پشیمان شدیم.

کواکبیان اضافه کرد: واقعیتش این است که بنده از روز اول در مجلس دهم به دنبال فراکسیون اصلاح‌طلبان بودم، اتفاقا این تفسیر فراکسیون امید را آقای عارف آورد که بگذارید غیر اصلاح‌طلبان هم باشند. من از روز اول مخالف این بودم که افرادی در جلسات و لیست ما باشند که با ما نیستند. استدلال من این بود که این افراد سر بزنگاه ما را ترک می‌کنند.

باید حساب خود را از دولت جدا کنیم

عضو فراکسیون امید مجلس در خصوص علل عدم شرکت در شورای عالی اصلاح‌طلبان بیان کرد: ما گفتیم یک سازوکار دموکراتیک در شورای عالی سیاستگذاری حاکم نیست؛ به همین دلیل دیگر نرفتیم. این را بپذیریم که اصلاح‌طلبی باید یک تعریف و مانیفستی برای خود درست کند تا بتواند در چارچوب نظام بیشترین فعالیت را داشته باشد و برای بسامان کردن برخی نابسامانی‌ها در عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی اقدام کند. اما عده‌ای هستند که خودشان را شاخص قرار می‌دهند. این حرف‌های درستی نیست.

کواکبیان اظهار کرد: بحث من این است که به صرف رد صلاحیت شدن، اصلاح‌طلب اصیل درست نمی‌شود، به صرف تأیید صلاحیت هم اصلاح‌طلب بدلی درست نمی‌شود.

وی در خصوص آسیب‌های عملکرد دولت به اصلاح‌طلبان تاکید کرد: من از همان سال 96 معتقد بودم که حساب اصلاح‌طلبان را باید از حساب دولت جدا کنیم. ما حمایت کردیم، زیرا چاره‌ای غیر از این نداشتیم. لذا معتقدم در آن شرایط تصمیم‌مان بهتر از این نمی‌توانست باشد. ما نباید کم‌کاری‌های خودمان را توجیه کنیم. فراکسیون امید خیلی بهتر از این می‌توانست عمل کند. ما باید عملکرد خودمان را آسیب‌شناسی، نقادی و بررسی کنیم، ولی اینکه بگوییم هر بدی که دولت داشته، باید به پای فراکسیون امید نوشته شود، انصاف نیست، مردم هم این مساله را می‌فهمند.