امیرعلی ابوالفتح تحلیلگرمسائل آمریکا در مورد آخرین تحولات بین ایران و آمریکا نوشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان ملی: سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اظهار کرد که به رغم اخراج جان بولتون از جایگاه مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، تاکنون گامی از سوی ایالات متحده در راستای کاهش تنش با جمهوری اسلامی برداشته نشده و به دلایل متعدد بعید است که دیداری میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا صورت گیرد. 

فاصله میان دیدار ایران و دیدار آمریکا به حدی زیاد است که حصول تفاهم و توافق هرچند محدود را غیرممکن کرده است. از دیدگاه دونالد ترامپ صرف برگزاری یک دیدار و برجای ماندن چند عکس از دیدار با رئیس‌جمهور ایران کفایت می‌کند و او به چیز بیشتری در این خصوص نیاز ندارد.

رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره را تنها برای مذاکره می‌خواهد و تصمیم دارد همانگونه که کره شمالی را سر می‌گرداند و هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نمی‌شود، ایران را نیز معطل کند. برای ایران و مسئولان کشورمان اما شرایط کاملا متفاوت است. هر تماس دیدار یا مذاکره باید منتج به نتیجه مشخص باشد و حتی پیش از برگزاری دیدار یا نشست، طرف مقابل تغییر رفتار خود را در عمل نشان دهد. وقتی آمریکایی‌ها حاضر نیستند هیچ انعطافی در مواجهه با خواسته‌های ایران نشان دهند، یعنی هیچ تغییری در کار نخواهد بود و به همین دلیل می‌توان تصریح کرد که برگزاری دیدار میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا امری بعید به نظر می‌رسد. از سوی دیگر تعبیر رفتن بولتون از کابینه ایالات متحده به «تغییر ملموس» به نفع ایران چندان منطقی نیست.

سؤالی در این باره از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پرسیده شد و او اعلام کرد که «مجموعه عوامل» موجب اتخاذ چنین تصمیمی از سوی ترامپ شد. گمانه زنی در این باره زیاد است و هررسانه‌ای به فراخور سلیقه و وضعیت خود تفسیر خاصی از شرایط دارد. برخی رفتن بولتون را به ونزوئلا، برخی به افغانستان، برخی به کره شمالی و برخی به ایران مربوط می‌دانند و به نظر من همه این عوامل در کنار یکدیگر اسباب اخراج جان بولتون را فراهم آورده است. اصلا اهمیت ندارد که میان ترامپ و بولتون چه گذشته و آیا رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم داشته از تحریم‌ها علیه ایران بکاهد یا خیر.

مهم آن است که تاکنون و با گذشت چند روز از اخراج مشاور امنیت ملی هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش مشاهده نمی‌شود. همانطور که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت نگاه ایران به اقدامات عملی است و جمهوری اسلامی کاری به اظهارات شفاهی مقامات کاخ سفید ندارد. بعضی اتفاقات هم مانند آنچه در عربستان حادث شد، حکایت از افزایش تنش‌ها دارد. آمریکایی‌ها انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفته‌اند و در این شرایط در حالی که وزیر خارجه آمریکا رسما ایران را به دخالت در حمله به پالایشگاه متهم کرده است و ترامپ هم تلویحا گفته می‌دانیم کار چه کسی بوده، به نظر می‌رسد دوباره تنش در روابط ایران و آمریکا تشدید شده است و احتمال وقوع یک درگیری عمدی یا سهوی قوت گرفته و در این شرایط جایی برای مذاکره کردن و اعلام آمادگی برای گفت‌وگو و دیدار نیست.