​رهبر معظم انقلاب اخیرا در حاشیه جلسه درس خارج فقه خودشان مسئله مذاکره با آمریکا را منتفی دانستند و گفتند که «مسئولان کشور از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگران، یک‌صدا اعلام کردند که با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه مذاکره دوجانبه نه چند جانبه.»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش کاوش، با حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات درباره آینده روابط ایران در حوزه سیاست خارجی گفت‌وگو کردیم. 

ایران چگونه می‌تواند هم مذاکره نکند هم به رفع فشارهای تحریمی امیدوار باشد؟

ما اگر از اقتصاد نفتی رها شویم، مشکلی برای ایران وجود نخواهد داشت. ایران و روسیه در حال اجرایی کردن بحث تبادل بانکی بدون استفاده از سوئیفت هستند. چین دارد خوب عمل می‌کند. کاری که آمریکا و ترامپ انجام می‌دهند، عملا زنگ افول آمریکا را دارد به صدا درمی‌آورد. لذا ما از مذاکره هیچ منفعتی به دست نمی‌آوریم که بخواهد با مذاکره نکردن به خطر بیفتد. 

آقای روحانی گفتند اگر بدانم ملاقات مشکلی را حل می‌کند از آن ابا نمی‌کنم. آیا از نظرشان برگشته‌اند؟

تصور می‌کنم ادبیات آقای روحانی به گونه‌ای بود که برخی از آن اشتباه برداشت کردند وگرنه الآن به لحاظ همصدایی و به لحاظ تبعیت رئیس‌جمهور از رهبری در بهترین شرایط هستیم. من هیچ زاویه و اختلاف‌نظری نمی‌بینم. البته این صحبت یک مقدار به‌گونه‌ای بیان شد که این امکان را به بعضی‌ها داد تا سوءبرداشت کنند. ولی من تصور نمی‌کنم نظر آقای روحانی آن چیزی بود که برخی برداشت کردند. 

مقامات در چه صورتی با آمریکا مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه می‌کنند؟ باید شرط و شروط آمریکا حل شود یا ما شرط مشخصی داریم؟

آمریکا در جایی نیست که بخواهد شروط بگذارد. ما در برجام جلو رفتیم که تحریم‌ها لغو شود، یعنی خودمان را قوی کنیم. برجامی که به دست آمد در زمان خودش تفاهم قابل قبولی بود؛ اگرچه کاستی‌ها و نقایصی داشت ولی بالأخره چیزی بود که ایران پذیرفت. همین برجام بود که آمریکایی‌ها آن را نقض کردند، فشارهایشان را بیشتر کردند و اجازه ندادند که اروپایی‌ها کار کنند. اروپا هم در اعلام مواضع همراه بود ولی در عمل همراه با آمریکا بود، خوب ما خیلی ضرر کردیم. حالا آنکه باید شرط بگذارد ما هستیم، یعنی اگر اروپا می‌گوید من 15میلیارد دلار پول می‌دهم که ایران در برجام بماند، این 15میلیارد بابت همکاری‌های اروپاست، نه قیمت ملاقات با آقای ترامپ. این 2موضوع جداگانه است.

پس گفت‌وگوها در چه سطحی قابل طرح است؟

همان‌طور که رهبر انقلاب گفتند آنها اول باید از اقدامات‌شان دست بردارند و به تعبیر ایشان توبه کنند و تحریم‌ها را بردارند. آن وقت موضوع مذاکرات چندجانبه قابل طرح است. موضوع مذاکرات دوجانبه که به نظر من تا افق‌های دور بسته است؛ حداقل در دوره آقای ترامپ بسته است.

حتی اگر تحریم‌ها را لغو کند؟

اگر تحریم‌ها را لغو کند و متعهد شود که روشش را عوض کند، آقای ترامپ هم مثل روسای جمهور دیگر. ولی من تردید دارم آقای ترامپ این کار را کند. الان ترامپ به دست افتاده است. چون سال انتخابات است می‌خواهد به دنیا بگوید که سیاست فشار حداکثری من جواب داد و همین‌طور می‌خواهد یک ژست پیروزی برای پادوها و نوچه‌های منطقه‌ای خودش بگیرد. بنابراین مذاکره دوجانبه به هیچ وجه در دستور کار نیست. موضوع مذاکره چندجانبه در قالب برجام یا موارد دیگر هم با آن شرایطی که رهبری گفتند قابل طرح است. 

اگر در نیویورک دیداری صورت گیرد چیزی نصیب ایران نخواهد شد؟

چیزی به دست نخواهد آمد و جز تحقیر رهاوردی نخواهد داشت.

ایران می‌گوید لغو تحریم‌ها صورت گیرد تا مذاکره کنیم؛ قرار است بعدش درباره چه مذاکره شود؟ منطقه‌ای یا موشکی؟

موشک‌ها که اصلا موضوع مذاکره نیستند. موشک‌ها توان دفاعی ما هستند. هیچ کس روی توان دفاعی مذاکره نمی‌کند. مذاکره با هرکشوری روی علایق و نگرانی‌های مشترک است. هیچ کشور حاضر نیست روی منافع خودش با کسی مذاکره کند. یعنی مثلا ما و آمریکا روی تروریسم نگرانی داریم. می‌شود روی آن صحبت کرد. یک تروریسم داعش است و یک تروریسم هم دولت صهیونیستی. راجع به این مورد می‌شود صحبت کرد. می‌توانیم بگوییم افراط‌گرایی اسلامی متبلور در داعش شد و افراط‌گرایی غیراسلامی متبلور در رژیم صهیونیستی شد. می‌توان برای آنها راه‌حل مشترک پیدا کرد. موضوع فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ربطی به آمریکا ندارد. 

آقای ربیعی سخنگوی دولت گفتند می‌خواهیم دولت بدون تحریم تحریم دولت بعدی دهیم. با این شرایط چگونه چنین چیزی ممکن است؟

من این را واقعی نمی‌دانم. خود آقای ربیعی بهتر است توضیح دهند که چگونه این سخن را مطرح کردند.

برخی در افکار عمومی معتقدند یک عکس یادگاری با ترامپ مشکل را حل می‌کند. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

نه. من یک خاطره بگویم. زمانی آقای کلینتون خیلی دوست داشت حتی اگر در جمع روسای کشورها هم که شده یک عکس یادگاری با آقای خاتمی بگیرد. موضوع عکس یادگاری چیز جدیدی نیست. آقای کلینتون خیلی دوست داشت تا ببیند آقای خاتمی را کجا می‌تواند در سالن گیر بیاورد، ولی خوب موفق نشد.