دانستنی های خواندنی درباره تالار وحدت( رودکی) تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمتر کسی است که مخاطب هنر باشد و نشستن روی صندلی های سرخ 50 ساله تالار وحدت را برای تماشای اجرای یک کنسرت موسیقی یا تئاتر تجربه نکرده باشد. تالار وحدت سالهاست محل قرار بسیاری از مخاطبان هنر در تهران است. بسیاری از کسانی که برای حضور در رویدادها، نمایشگاه ها و یا اجرای تئاتر و موسیقی در این مجموعه حاضر می شوند، تنها سالن اپرای تالار وحدت را می شناسند و شناخت چندانی با آثار هنری که در گوشه و کنار این مجموعه نمایش دائمی دارد، ندارند.

سوم آبان ماه سال 1346، خیابان دکتر ارفع (شهریار فعلی) میزبان اهالی هنر شد که به بهانه افتتاح تالاری چند منظوره به سبک و سیاق تالارهای اپرای اروپایی برای اجرای باله، اپرا و کنسرت موسیقی به میهمانی بنایی مدرن آمده بودند. بنایی که توسط اوژن آفتاندلیانس (یوگینا آفتاندلیانس) با الهام از مدل اپرا هال وین در زمینی به مساحت 15700 مترمربع طراحی و ساخته شده بود. مجموعه شامل یک سالن در طبقه همکف و سه طبقه بالکن است و در هر اجرا می تواند میزبان 740 تماشاگر باشد.

مجموعه ای که با نام «تالار رودکی» کار خود را آغاز کرد. نخستین خواننده ای که اجرا روی سن مدرن آن را در مراسم افتتاحیه تجربه کرد، سیمین غانم بود. بعد از آن تاریخ اجراهای بسیاری روی این صحنه به نمایش درآمد. بزرگان موسیقی و تئاتر ایران بسیاری از اجراهای به یاد ماندنی خود را در این سالن که هنوز هم مجهزترین سالن نمایش تهران است به روی صحنه بردند. اما این مجموعه تنها محل اجرای تئاتر و موسیقی نیست. در مجموعه تالار وحدت آثار هنری شاخصی نیز در لابی و راهروهای آن وجود دارد که آشنایی با آن ها می تواند لطف حضور در این مجموعه را دو چندان کند.

در طبقه همکف مجموعه چند تابلوی ویترای (نقاشی روی شیشه) روی دیوار قرار دارد که اثر علی اکبر صادقی است. صادقی از نخستین هنرمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از بنیانگذاران فیلم های انیمیشن این موسسه است. در بخش دیگری از مجموعه نقاشی سه لتی بزرگی قرار دارد که اثر ابوالقاسم سعیدی بوده است. این نقاشی بعد از انقلاب مرمت شد. علاوه بر این آثار، دیوار راهروهای طبقات مختلف تالار وحدت پوشیده از نقاشی هایی با سنگ و موزاییک است که اثر ماه مهر گلستانه یکی از هنرمندان به نام ایرانی در حوزه تزئینات ساختمان و طراحی داخلی است.

تالار وحدت به عنوان سالن تاریخی اپرای تهران در طول عمر خود میزبان بزرگانی از جمله فاخره صبا (خواننده اپرا) بهرام بیضایی (نویسنده و کارگردان بزرگ تئاتر) مرضیه، بنان، محمدرضا شجریان، حشمت سنجری (رهبر ارکستر)، پری زنگنه، موریس بژار (طراح رقص باله) هربرت فون کارایان (رهبر ارکستر) مارسل مارسو (نابغه پانتومیم جهان) و بسیاری نام های بزرگ دیگر بوده است.

تالار وحدت 2تالار وحدت 3تالار وحدت 4تالار وحدت 5تالار وحدت 6تالار وحدت 7