این روزها خبرهایی در شبکه‌های مجازی دست به دست می شود مبنی بر حضور چند روزه پیمانکارانی که به دلیل تعریف پروژه‌ای چند صد میلیون تومانی به بهانه مرمت کاروانسرای غرب ارگ بم؛ که در حال تخریب این بنای تاریخی هستند.

 ارگ بم به دست پیمانکار تخریب می شود یا مرمت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، در شبکه های مجازی کرمان اخباری منتشر می شود که در آن کارشناسان ارگ بم مدعی‌اند مرمت این کاروانسرا درحالی به پیمانکار سپرده شده که کلا بنا را تخریب کرده و می‌خواهند از نو بسازد امری که با قوانین یونسکو کاملا مغایر است. پیمانکاران همچنین در حال تخریب مدرسه میرزا نعیم در عامه نشین شرق ارگ بم هستند که یک بنای 90 درصد سالم است.

همچنین در این رسانه ها بحث حضور تراکتور در ارگ تاریخی بم که آوار‌های حاصل از تخریب یا به زعم عده‌ای مرمت را که با بیل و کلنگ و تراکتور انجام شده از ارگ بم بیرون می‌برند نیز مطرح شده است.

فرهاد عزیزی، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این رابطه گفت: بحث‌های مرمتی که در ارگ بم طی این چند روزه مطرح شده است مربوط به این امر می‌باشد که در داخل ارگ بم قراردادی در اداره کل میراث فرهنگی استان بسته شده است و بخشی از بنا‌ها در ارگ بم در حال مرمت است.

وی در ادامه گفت: در بخش‌هایی از بنا یکسری آوار‌ها رو به روی دیوارهایی که باید مرمت می شد وجود داشت. این دیوارها نیز باید مرمت می‌شدند چرا که ساختار متزلزلی داشته اند. این دیوار‌ها قبل از زلزله نیز مرمت شده بودند. آوار‌ها جمع شده تا دیوار‌ها مرمت شود و اصلا بحث تخریب مطرح نیست.

"محسن موحدی" مدیر پایگاه جهانی ارگ بم و منظر فرهنگی آن نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: مطابق برنامه های از پیش تعیین شده پایگاه میراث جهانی ارگ بم، اخیرا قراردادهایی از محل اعتبارات تخصیصی در ماده 10 و 12 با پیمانکاران دارای صلاحیت در رشته مرمت ابنیه تاریخی پس از طی تشریفات قانونی، برگزاری فراخوان عمومی و مناقصه منعقد شده و کارگاه مرمت به صورت پیمانی در 4 نقطه از ارگ تاریخی بم از جمله مدرسه میرزا نعیم، کاروانسرای ارگ بم، اصطبل و مسجد ارگ تجهیز و فعالیت کارگاهی براساس شرح خدمات مشخص و مورد تایید این پایگاه در راستای برنامه های مصوب آغاز شده است.

وی با تاکید برآنکه پیمانکار پروژه ملزم به رعایت اصول علمی و فنی مرمت و دستورات ناظر پروژه شده است، اظهار کرد: مجموعه عملیات مرمتی که در این قراردادها پیش بینی شده است در واقع ادامه مرمت هایی است که سابقا توسط کادر امانی و استادکاران پایگاه انجام شده و هیچگونه تفاوتی در ماهیت آن وجود ندارد و صرفا نحوه اجرای کار با توجه به الزام موافقت نامه اعتبار تخصیصی به صورت پیمانی می باشد و کلیه مراحل آن مطابق قرارداد با نظارت مستقیم مدیریت پایگاه میراث جهانی ارگ بم انجام می شود.

مدیر پایگاه جهانی ارگ بم و منظر فرهنگی آن در واکنش به ادعای استفاده از لودر در عملیات مرمتی ضمن تکذیب این موضوع، تاکید کرد: باید مدنظر داشت که امکان ورود دستگاه های مکانیکی نظیر لودر در ارگ تاریخی بم وجود ندارد و ثانیا هرگونه دستگاه و وسیله نقلیه ای بدون هماهنگی و اخذ مجوز از گیت ورودی ارگ امکان ورود به مجموعه را نداشته و قاعدتا اگر چنین اتفاقی رخ داده بود از چشم ناظران، کارشناسان و نگهبانان مستقر در ارگ که به طور مداوم از کارگاه های امانی و پیمانی مجموعه سرکشی می کنند دور نمی‌ماند.

وی اعلام کرد: تا این لحظه صرفا آن بخش از دیوارهایی که دارای درصد آسیب دیدگی شدید بوده و امکان مرمت و نگهداری آنها وجود نداشت با رعایت اصول و ضوابط مرمتی و به صورت دستی با کارگر برچیده و پس از حمل دستی مرمتی به بیرون محوطه کارگاه آوار حاصله با تراکتور بیل دار بارگیری و به خارج از مجموعه حمل شده است.