سایت توجیه‌کننده سیاست‌های دولت روحانی می‌گوید: اگر دولت جدید می‌تواند ظرف مدت کوتاهی مشکل واکسن و عضویت در شانگهای را حل کند، چرا مشکلات بورس و مشکلات اقتصادی مردم را ظرف 3 روز حل نمی‌کند؟(!)

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عصر ایران» می‌نویسد: «این روزها حامیان رئیس‌جمهور رئیسی بسیار خوشحال هستند. آنها واردات واکسن و موافقت سازمان همکاری شانگهای با عضویت ایران را به نام دولت سیزدهم زده‌اند و این دو مورد را بشارتی برای فردای روشن می‌دانند. خدا کند که این‌گونه باشد و تمام مشکلات کشور به دست دولت و رئیس‌جمهور حل شود. اولویت کشور در حال حاضر باز کردن گره‌هایی است که به زندگی مردم زده شده است. گره‌هایی که خیلی از آنها دیگر با دست باز نمی‌شود و احتیاج به دندان دارد.

بورس را نگاه کنید؛ به جز زمانی که تحت تاثیر روی کار آمدن رئیسی و البته بالا رفتن قیمت دلار سبز بود، قرمزپوش است. یکی از مهم‌ترین وعده‌های رئیسی به مردم در زمینه بورس بود. او وعده داده بود که: «الان راه‌حل این است که صندوق جبران خسارت راه‌اندازی کنیم تا به مردم اعتماد بدهد.»

قاضی‌زاده هاشمی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود و الان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید است از حل مشکل بورس در 3 روز خبر داده بود.

کاش ایشان برنامه خود را تقدیم آقای رئیسی کند تا در عرض سه روز مشکل بورس حل و باری از دوش مردم برداشته شود. حالا که دولت دست خودتان است، پس چرا این همه معطل می‌کنید؟ هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه پای کار هستند. اگر واقعا حل مشکل بورس در 3 روز شعار نبود، پس حرف‌تان را عملیاتی کنید که سیلی از دعاهای مردم پشت سرتان خواهد بود.

مردم می‌گویند اگر می‌شود در عرض یک ماه مسئله واکسن و شانگهای را حل کرد، پس می‌شود با عصای موسای رئیسی مشکلات اقتصادی را هم پشت سر گذاشت.

با حرف هیچ مشکلی از مشکلات مردم حل نخواهد شد. جامعه باید به صورت عینی کاهش قیمت‌ها و سر و سامان گرفتن بورس را ببیند. به قول قدیمی‌ها با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی‌شود.» درباره این تحلیل غلط‌انداز گفتنی است: تردیدی نیست که برخی دولتمردان سابق در رسانه‌های همسو، از موضوع واکسن گرفته تا عضویت در پیمان شانگهای را به پس از لغو تحریم‌ها و حل مشکل با FATF موکول و مشروط کرده بودند. بنابراین اکنون که هر دو موضوع واکسن و عضویت در پیمان شانگهای بدون اعتنا به تحریم‌های آمریکا و شیطنت‌های FATF حل شده، طبعا خلاف‌گویی دولت سابق در این باره اثبات شده است.

ثانیا حامیان دولت سابق بهتر از هر کسی می‌دانند که با هشت سال سوءمدیریت، چه بلایی بر سر اقتصاد کشور آورده‌اند که شش پله سقوط رتبه اقتصاد ایران در رتبه‌بندی جهانی از جمله نتایج آن است. بنابراین شرم‌آور است که بانیان ویرانی اقتصاد ظرف 8 سال، طلبکار رونق اقتصاد کشور ظرف مدت کوتاه شوند. آقای رئیسی قرار نیست معجزه کند و به قول نویسنده عصای حضرت موسی(ع) را نشان دهد، بلکه مسئولیت اصلی و دشوار او، برداشتن موانع ایجاد شده و زنجیرهای بسته شده به دست و پای اقتصاد است و طبعا این کار زمان‌بر است.

مشخصا درباره بورس سزاوار یادآوری است که ریزش 70 درصدی بورس در یک سال پایانی دولت روحانی به خاطر شوک‌های غلطی بود که خود روحانی و برخی دولتمردان با نقیض‌گویی و خلاف وعده و تصمیمات متناقض به بورس دادند.

آقای روحانی اواسط مرداد 99 گفت با شرایطی که بورس نشان می‌دهد، اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز خود را به بورس بسپارند.

اظهارات روحانی از آن جهت که در اوج حباب قیمتی بازار و تنها چند روز قبل از شروع ریزش تاریخی بورس تهران ایراد شد، زمینه زیان هنگفت میلیون‌ها سهامدار را فراهم نمود.

بسیاری از مردم که با اعتماد به دعوت رئیس‌جمهور و تعدادی دیگر از مسئولان با پس‌اندازهای خود راهی این بازار شده بودند، بی‌خبر از همه جا به خرید سهام از برخی مجموعه‌های حقوقی و اشخاص حقیقی پرداختند، ولی پس از آن بسیاری از سهام موجود در بازار بین 50 تا 75 درصد از ارزش خود را از دست دادند و در این بین اصل سرمایه گروه قابل توجهی از سهامداران خرد آب شد.

یکی از دلایل عمده ریزش بورس، وعده روحانی و بدقولی بعدی وی در زمینه فروش نفت در بورس بود. همچنین پاسکاری میان برخی وزارتخانه‌ها در این ریزش موثر بود.

و جالب اینکه آقای روحانی تیرماه 1400 در آخرین ماه ریاست جمهوری خود، اعلام کرد: «بورس امروز یک بازار مهمی است، البته مردم وقتی می‌خواهند در بورس وارد شوند همه سرمایه خود را نباید در بورس بیاورند، باید در حدی بیاورند که فراز و نشیب بورس زندگی آنها را بهم نزند.»

این اظهارات رئیس دولت دوازدهم بلافاصله با واکنش شدید مردم و رسانه‌ها مواجه گردید. علت این انتقادات، چرخش 180 درجه‌ای روحانی از سخنان خود در مردادماه سال گذشته بود که گفته بود «مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند».

و سرانجام اشاره به این مطلب هم ضروری است که سایت عصر ایران، همین چند روز قبل نوشت: «یکی از وعده‌های آقای رئیسی، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که اگر اتفاق بیفتد، کار پسندیده‌ای است. (اما) بهتر است دولت سیزدهم برای آغاز کار، سنگ بزرگ برندارد، که سنگ ریزه‌های بسیاری جلوی پای مردم افتاده که برداشتن آنها صد دعای خیر به همراه دارد. بسیاری از مردم مشکلات روزمره دارند و در تامین معیشت خود مانده‌اند. چشمت را برمی‌گردانی قیمت‌ یک کالا بالا رفته است. بخشی از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. کارهای بزرگ و فیل هوا کردن را بگذارید برای زمانی که مشکلات معیشتی مردم حل شده است. فعلا غم نان داریم».

اعتراف این سایت بزک‌کننده سوءمدیریت دولت روحانی در گذشته، در حالی است که مدعیان تدبیر و امید وعده داده بودند، چنان رونقی به اقتصاد بدهند و مردم را از درآمد سرشار سازند که نیازی به پول ناچیز یارانه نداشته باشند!