رئیسی هنوز دبیر شورای عالی امنیت ملی را انتخاب نکرده و گمانه‌زنی‌ها در این باره ادامه دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت فردا نوشت: سیدابراهیم رئیسی هنوز تکلیف دبیری شورای عالی امنیت ملی را مشخص نکرده و این موضوع محل گمانه‌زنی است. اهمیت آن نیز از این رو است که پرونده هسته‌ای و مذاکرات برجامی یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های پیش رویمان است. حسین امیرعبداللهیان چندی قبل اعلام کرده که وزارت خارجه عهده‌دار مذاکرات است و سعیدخطیب‌زاده نیز بعدتر گفت که ترکیب تیم مذاکره کننده، همان ترکیب قبلی است. درباره اینکه معنی سخن او حضور عباس عراقچی است یا اینکه مذاکره کننده ارشد، معاون سیاسی وزیر و علی باقری‌کنی است، هنوز حرف و حدیث است.

آنچه که درباره آن تردیدی نداریم اما نقش شورای عالی امنیت ملی در سیاست‌گذاری‌ها و جهت دهی به تیم مذاکره کننده ایران است. برای همین هم اینکه رئیسی چه کسی را مسئول این کار می‌کند اهمیت بسیاری دارد. باید منتظر ماند و دید که علی شمخانی در این جایگاه ماندنی است یا رئیس دولت سیزدهم انتخاب دیگری دارد. 

برخی گمان می‌کنند که او این مسئولیت را به سعید جلیلی خواهد سپرده چراکه اولا او از جمله نامزدهای انتخاباتی و رقبای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری است که هنوز پستی نگرفته و دوما نزدیکی فکری و همکاری قبلی او با باقری‌کنی در امر مذاکرات هسته‌ای چنین تصوری را ایجاد کرده است.

روزنامه «شرق» امروز در گزارشی به همین موضوع پرداخته و درباره جلیلی نوشته است: «دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) دارد و از سال 92 تا‌کنون نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است. او دو بار شانس خود را برای رسیدن به صندلی ریاست‌جمهوری امتحان کرده، اما ناکام بوده است؛ بار اول در انتخابات سال 92 که از حسن روحانی شکست خورد و یک بار نیز در انتخابات امسال که بعد از برگزاری مناظره‌های تلویزیونی به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت. با‌این‌حال جلیلی مهم‌ترین گزینه برای رسیدن به دبیری شورای عالی امنیت ملی محسوب می‌شود. او که سابقه سال‌ها حضور در وزارت خارجه را دارد، یک بار طعم حضور در این شورا را چشیده است. بعد از استعفای علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی، محمود احمدی‌نژاد در مهر سال 86 جلیلی را به‌عنوان دبیر جدید آن معرفی کرد. کمتر از یک سال بعد نیز مقام معظم رهبری او را به‌عنوان نماینده خود در این شورا گمارد. اوج فعالیت سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، مذاکرات هسته‌ای بود که تا پایان مسئولیتش در این شورا ریاست گروه مذاکره‌کننده را بر عهده داشت. از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت خارجه دولت رئیسی نیز نام برده می‌شد؛ اما در نهایت حسین امیرعبداللهیان به وزارت رسید».

البته این روزنامه اصلاح‌طلب از علی لاریجانی، حسین دهقان و علی شمخانی هم به عنوان دیگر گزینه‌های احتمالی نام می‌برد. خودش هم اما می‌داند که از برخی از این چهره‌ها فقط برای خالی نبودن عریضه نام برده است. شاهد آنکه بعد از ذکر توضیحاتی درباره سابقه لاریجانی آورده است: «با توجه به سابقه او در این شورا، این حدس وجود دارد که لاریجانی به جایگاه سابق خود برگردد؛ اما بعد از ردصلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، تردید در‌این‌باره بسیار زیاد است که لاریجانی بخواهد فعلا وارد دنیای سیاست شود».

گزارش نویس «شرق» دهقان را نیز چندان جدی نگرفته و درباره او می‌نویسد: «از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت دفاع نیز نام برده می‌شد، ولی این اتفاق نیفتاد و حال باید دید باز درباره نرفتش به شورای عالی امنیت ملی توصیه‌ای خواهد شد».

نکته قابل توجه آنکه در این گزارش درباره احتمال ماندن و رفتن شمخانی حرف صریحی زده نشده اما گزارش مخاطب را به سویی می‌برد که خودش نتیجه بگیرد، عملکرد شمخانی در این جایگاه مورد نقد است و نیاز به تغییر احساس می‌شود! «شرق» نوشته است: «اعتراضات کشوری در دی‌ماه سال 96، اعتراضات آبان سال 98 بعد از گرانی بنزین و ادامه حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از اتفاقاتی است که در دوره شمخانی رخ داده است؛ هر‌چند بارها زمزمه اختلاف‌های او با حسن روحانی نیز شنیده شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز گفته بود: «من معتقدم در دوره ریاست‌جمهوری آقای روحانی یک نوع ناهماهنگی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و حتی در دولت وجود داشت. علاوه بر این، شاهد آن بودیم که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی وقت زیادی را صرف امور حاشیه‌ای می‌کرد».

حال باید منتظر ماند و دید که پیش‌بینی این روزنامه اصلاح‌طلب درست از آب درآمده و رئیسی برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین دولت و شورای عالی امنیت ملی هم که شده، جلیلی را به این سمت می‌گمارد و یک همسویی جدی بین شورای عالی امنیت ملی و تیم مذاکره کننده خود ایجاد می‌کند یا اینکه این مهم را در ابقای شمخانی هم محقق شدنی دیده و دست به تغییر نمی‌زند.